بر اساس آمار های منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن در آبان ماه سال جاری در تهران با رشد ۶٫۴ درصدی همراه بوده و به ۹٫۱۹ میلیون تومان به ازای هر متر مربع رسیده است.

آمار های ارائه شده توسط دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، حاکی از آن است که هر متر مربع واحد مسکونی در آبان ماه سال جاری با قیمت ۹۱٫۹ میلیون تومان معامله شده که از رشد ۶٫۴ درصدی در مقایسه با مهرماه سال جاری و افزایش ۹۱ درصدی نسبت به آبان ماه سال گذشته حکایت دارد.

آمار ها گران شدن مسکن را نشان می دهند

بررسی ها نشان می دهد بیشترین قیمت را منطقه یک تجربه کرده و کمترین رشد قیمت متعلق به منطقه ۱۹ تهران بوده است. رقم اعلام شده به عنوان قیمت فروش هر متر مربع واحد مسکونی در دو منطقه مذکور به ترتیب ۱۹ میلیون تومان و ۶۸۰ هزار تومان و ۴ میلیون و ۶۰ هزار تومان بوده است.

آمار های منتشر شده حاکی از آن است که بیشترین رشد قیمت در آبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته مربوط به منطقه ۹ تهران بوده است. لازم به توضیح است که رشد قیمت در این منطقه از تهران ۱۰۴٫۴ درصد گزارش شده است. منطقه ۱۹ تهران کمترین جهش قیمت را در این برهه از زمان شاهد بوده به طوری که رقم ثبت شده برای آن ۴۶٫۹ درصد می باشد.

آمار ها گران شدن مسکن را نشان می دهند

بیشترین رقم اعلام شده به عنوان سهم فروش واحد هایی با ۶۰ تا ۷۰ میلیون ریال به ازای هر متر مربع از کل معاملات ۹٫۹ درصد بوده است.

آمار ها گران شدن مسکن را نشان می دهند

واحد هایی با مساحت ۶۰ تا ۸۰ متر مربع با سهم ۲۶ درصدی از کل معاملات، بیش ترین سهم را به نام خود زده اند ضمن این که کمترین حجم معاملات مربوط به واحد هایی با مساحت ۱۸۰ تا ۲۰۰ متر بوده است. رقم اعلام شده به عنوان سهم فروش این واحد ها از کل معاملات ۱٫۱ درصد گزارش شده است.

آمار ها گران شدن مسکن را نشان می دهند

سهم واحد های آپارتمانی با ارزش بیش از ۱۲۰۰۰ میلیون ریال، ۲۴ درصد اعلام شده و این رقم در صدر معاملات آبان ماه سال جاری جای خوش کرده است.

آمار ها گران شدن مسکن را نشان می دهند

بر اساس آن چه در این گزارش آمده، حجم معاملات صورت گرفته در ۸ ماه ابتدایی سال جاری ۹۴ هزار و ۱۷ واحد بوده که از کاهشی ۱۸٫۸ درصدی در مقایسه با سال قبل حکایت دارد.

در این بازه زمانی، هر متر مربع واحد مسکونی با قیمت ۷ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان معامله شده که رشد ۵۹٫۶ درصدی را نشان می دهد.

به رغم این که بسیاری از افراد حتی با وجود رکود در بازار مسکن از سال ۹۲ تا ۹۶ امیدوار بودند بتوانند با کمک گرفتن از تسهیلات بانکی و اتکا به پس انداز هایشان بالاخره خانه ای بخرند و خود را از شر اجاره نشینی و پرداخت های ماهانه رهایی بخشند، با گرانی های اخیر تمام آرزوهایشان نقشه بر آب شد و به اصطلاح هر آنچه رشته کرده بودند به یکباره پنبه گردید. رشد قیمت ها به گونه ای بوده در یکسال گذشته کمتر کسی توانسته رؤیای خانه دار شدن را جامه عمل بپوشاند.

به واسطه این جهش قیمت ها، فاصله های طبقاتی رشد زیادی را تجربه کرده اند. خانواده هایی که صاحب مسکن هستند رشد قیمت و افزایش سرمایه خود را کاملا ملموس احساس می کنند. به واسطه گران شدن مسکن، حتی خانه های ارزان قیمت هم دست کم رشد دوبرابری قیمت را شاهد بوده اند. در مقابل مستأجرانی قرار دارند که به واسطه گرانی های اخیر از خرید مسکن منصرف شده اند و آرزوی خانه دار شدن را هر روز دست نیافتنی تر از روز قبل تصور می کنند.

مستأجران به واسطه افزایش بی محابای میزان اجاره بها، در حال دست و پنجه نرم کردن با فشار های زیادی هستند. با توجه به این که نرخ اجاره بها نیز همسو با قیمت مسکن روند صعودی در پیش گرفته، جهش مداوم نرخ اجاره بها عرصه را بر مستأجران بیش از پیش تنگ ساخته است.

  • منبع خبر : تی نیوز