محمد شکرچی زاده، رئیس مرکز تحقیقات و مسکن و شهرسازی، ضمن اشاره به این که رشد قیمت به بازار مصالح ساختمانی هم نفوذ کرده، اذعان نمود: از زمان رشد قیمت ها شاهد استفاده از مصالح غیر استاندارد در امر ساخت و ساز هستیم. شکرچی زاده افزود: میلگرد و فولاد های غیراستاندارد در تولید مسکن مورد استفاده قرار می گیرند که بررسی های دقیق سازمان ملی استاندارد را طلب می کند.

محمد شکرچی زاده پس از حضور در سومین کنفرانس بین المللی سازه و نهمین کنفرانس ملی برگزار شده با همین محوریت اذعان نمود: با استناد به علم زمین شناسی می توان ادعا کرد زلزله های کشور در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته اند. وی تأکید کرد: با توجه به شرایط ویژه کرمانشاه و قرارگیری آن بر خمیدگی زاگرس، احتمال وقوع زلزله های بالای ۶ ریشتر در این منطقه بیش از دیگر مناطق کشور است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: پس از گران شدن قیمت ها، میلگرد و فولاد غیراستاندارد به بازار تولید مسکن راه یافتند که نگرانی بزرگی برای ما هستند. شکرچی زاده افزود: استفاده از مصالح غیراستاندارد به طرز چشمگیری کیفیت مسکن را پایین می آورد و بر عمر مفید ساختمان اثر می گذارد، از این رو رسیدگی به این موضوع کاملا حیاتی است. رئیس مرکز تحقیقات و مسکن و شهرسازی، با تأکید بر این که یکی از مهم ترین دغدغه های وزارت راه و شهرسازی ارتقای سطح کیفیت مسکن است اذعان نمود: نیل به این هدف تنها در گرو اتکا به سازه ها و مصالح ساختمانی مرغوب و باکیفیت خواهد بود.

شکرچی زاده ضمن اشاره به این که دستور العمل های مطلوبی برای فولاد وجود ندارد اظهار کرد: مرکز تحقیقات و مسکن و شهرسازی تلاش کرده در این راستا اقداماتی انجام دهد و موفق شده مواد استانداردی برای سرباره های فولاد ایجاد نماید. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: برای این که بتوانیم خسارت های حاصل از زلزله را کاهش دهیم نیاز است با انجمن فولاد ارتباط نزدیکی داشته باشیم.

شکرچی زاده به عنوان دبیر اجرایی نهمین کنفرانس ملی و سومین کنفرانس بین المللی سازه و فولاد، ضمن اشاره به این که در حوزه صنعت اساتید دانشگاهی و صنعتگران تلاش های زیادی برای پیشبرد اهداف مورد نظر انجام داده اند تصریح کرد: با این حال آن چه پیشرفت را کمی چالش برانگیز کرده تحریم های اخیر و کم ارزش شدن پول ملی است.

وی پس از این که شرایط موجود را تحت نام یک چالش معرفی کرد اذعان نمود: این چالش قابل تبدیل به فرصت است. ایشان ادامه دادند: تغییر ساختار نیاز اساسی صنعت است و با توجه به اتفاقات در حال وقوع در کشور های همسایه همچون روسیه و عراق و جنگ هایی که دامنگیر این کشور هاست می توان با بکارگیری نیرو های متخصص، فولاد مورد نیاز چنین کشور هایی را برای بازسازی خانه هایشان تولید کرد و از این فرصت استفاده نمود.

شکرچی زاده در ادامه بحث مالکیت معنوی در حوزه فولاد را به میان کشید و این طور گفت: انطباق با شرایط بین المللی یکی از مهم ترین مواردی است که صنعتگران می بایست آن را در مرکز توجه قرار دهند، به عبارتی نیاز به تدوین برخی ساختار های صادراتی برای انجمن های صنفی عمیقا احساس می شود.

ایشان با تأکید بر این که صنعت یکی از مهم ترین حوزه های اثرگذار بر اشتغال است اذعان نمود: صنعت می تواند بر اقتصاد کلان کشور اثر شایانی بگذارد و نتیجه ای متفاوت خلق کند.

وی بحث ساختمان را به عنوان مسئله ای رقابت پذیر عنوان کرد و تصریح نمود: این که ادعا کنیم فولاد، آتش را بهتر دوام می آورد یا بتن چندان مهم نیست بلکه باید به این اصل بپردازیم که در شرایط آتش سوزی، با استناد به دستور العمل ها و ضوابط تعریف شده کدام یک می تواند نتیجه بهتری به همراه داشته باشد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان از سازه های کامپوزیتی یاد کردند و افزودند: ترکیب فولاد و بتن می تواند نتیجه ای متفاوت خلق کند و به ایجاد نتایج بهتر منجر شود.

پروفسور مجتبی ازهری به عنوان یکی از اساتید برتر دانشگاه صنعتی اصفهان، از چهره های برتر کشور در زمینه فولاد می باشد. گفتنی است در این کنفرانس از ایشان تجلیل شد.

از دیگر برنامه هایی که در این کنفرانس اجرا گردید، می شود معرفی برترین طرح های فولادی کشور، ارائه پایان نامه های برتر در حوزه فولاد و چهره های برجسته فولادی کشور را نام برد.

از دیگر حاضران این کنفرانس شرکت های کشور فرانسه، ایتالیا، ترکیه، بلژیک، ژاپن، هند، چین، مالزی، کانادا و آلمان بودند.

از برترین طرح فولادی کشور در این همایش رونمایی شد که پروژه بیمارستان غرب تهران، آتیه ۲ نام داشت. پروژه سالن اصلی تغلیظ مس در کرمان در بخش پروژه های غیر ساختمانی، به عنوان اولین طرح فولادی کشور مطرح گردید. در قسمت پروژه های برتر حوزه پل نیز پروژه پل آسمان تهران معرفی گردید و مورد تقدیر و قدردانی قرار گرفت.

  • منبع خبر : تی نیوز