محمدسعید ایزدی، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، با اشاره به این که بدمسکنی در کشور وجود دارد اذعان نمود: مهم ترین هدف در تهران و شهر های بزرگ از میان برداشتن بدمسکنی است. این مقام مسئول پس از حضور در جمع مدیران معماری و شهرسازی کشور اظهار داشت: تمام مناطق کشور نیازمند آسیب شناسی جامع شهری هستند، طرحی جامع باید تهیه و طی یک جلسه ارائه گردد. به گفته ایزدی آسیب شناسی جامع گردآوری شده باید در جلسه وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهور، مورد بررسی قرار بگیرد و در این خصوص تبادل نظر شود. این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: مدتی پیش در ابلاغیه صادر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، شهرسازی به عنوان یکی از ابعاد برجسته برنامه ریزی شهری عنوان شد، از این رو نیاز است ما نیز شهرسازی را اولویت خود بدانیم و با این دید فعالیت هایمان را پیش ببریم. وی در ادامه به روی کار آمدن محمد اسلامی و فعالیت ایشان به عنوان وزیر جدید راه و شهرسازی اشاره کردند و اذعان نمودند: تأکید مکرر اسلامی و ریاست جمهوری بر تولید مسکن نشان می دهد فعال سازی بخش مسکن در صدر اولویت هایشان قرار دارد.

وی افزود: امید است با همکاری شما مدیران و مطالعات گسترده در حوزه شهرسازی و آسیب شناسی بتوانیم این مهم را محقق سازیم و زمینه رشد دو حوزه مسکن و حمل و نقل را هموار سازیم. معاون وزیر راه و شهرسازی این طور ادامه داد: می توان ادعا کرد در سال های اخیر جای شهرسازی در برنامه ریزی مسکن واقعا خالی بوده و هر آن جا برنامه ریزی مسکن مورد توجه قرار گرفته حرفی از شهرسازی نبوده است. به گفته ایزدی این امر به راحتی با مشاهده وضعیت ساخت واحد های مسکونی بی کیفیت در کشور قابل درک است. ایشان به طرح مداخله مستقیم دولت در مسکن سازی اشاره کردند و نتیجه این امر را تولید انبوهی از خانه های بی کیفیت خواندند. وی ضرورت بکارگیری یک رویکرد جدید را یادآور شد و این طور گفت: در تمام استان های کشور بایستی رویکردی جدید بکار گرفته شود بلکه بتوانیم با درک آسیب شناسی جامع، مشکلات پیشین را از میان برداریم و به ساخت واحد های استاندارد در سطح شهر کمک نماییم. وی درخصوص آسیب شناسی توضیحات شفاف تری ارائه نمود و تصریح کرد: انتظار می رود آسیب شناسی هایی که توسط شما به عنوان مدیران معماری و شهرسازی کشور گردآوری و تهیه می شود پاسخگوی چند سؤال مهم باشد. ایزدی به عنوان اولین سؤال به افق جمعیتی اشاره نمود و اظهار کرد: این افق جمعیتی برای شهر های مختلف نیاز است به صورت جداگانه برآورد گردد. وی به عنوان دومین سؤال اولویت های هر شهر را نام برد و اذعان نمود: بایستی به این مسئله رسیدگی شود که مهم ترین اولویت های هر شهر چه مواردی هستند؟ ایزدی با تأکید بر این که طرح جامعه شهری لازمه همه شهر هاست و تمام شهر ها دارای چنین طرح جامعی هستند اظهار کرد: این طرح حکم سند توسعه شهر و قانون را دارد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: در این طرح به بررسی افق جمعیتی پرداخته شده و مدون گشته تا افقی مشخص، شهر چه میزان ظرفیتی را می تواند قبول کند و به عبارتی چه جمعیتی را در بر گیرد؟ این مقام مسئول در ادامه پای تعادل شهری را به میان کشید و عنوان کرد: توأمان با بررسی آسیب شناسی شهر ها نیاز است راه رسیدن به تعادل شهری با جزئیات مورد بررسی قرار بگیرد و برای نیل به این هدف نیاز است که این مهم با عنایت به مشخصات بومی هر منطقه تعیین شود. ایزدی اذعان نمود: نتیجه بررسی های صورت گرفته می بایست قابل استناد باشد و در امر برنامه ریزی مسکن بتوان بدان اتکا ورزید به طوری که بعد ها عنوان کنیم مدیران معماری و شهرسازی کشور با توسل به مطالعات گسترده و طرح های جامعه شهری توانسته اند به برنامه ریزی مسکن مبادرت ورزند. معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که کماکان در کشور واحد هایی وجود دارند که فاقد متقاضی هستند تصریح کردند: دلیل این امر چیست و چرا با وجود تعداد بالای متقاضیان مصرفی مسکن باز هم خانه هایی مشاهده می شوند که متقاضی ندارند؟ وی با تأکید بر این که اولویت های شهرسازی و شهری مسئله ای است که بدان دقت نمی شود اظهار کرد: نخستین اولویت فعلی تهران رفع بد مسکنی است آن هم در بعد سرزمینی نه شهری. وی با تأکید بر این که بسیاری از اصول زیر پا گذاشته می شوند و در برنامه ریزی های مسکن کمترین توجهی به آن ها نمی شود اظهار داشت: بر اساس برآورد های صورت گرفته قرار بود منطقه ۲۲ حاوی ۳۲۰ هزار نفر ساکن باشد اما در حال حاضر چند نفر در این منطقه زندگی می کنند؟ بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر.

ایشان پس از این که چنین مواردی را زمینه ساز توزیع نامتعادل جمعیت خواندند اذعان نمودند: بنابراین در این منطقه آن چه اتفاق افتاده، ساخت و ساز های بی حساب و کتاب و به دور از طرح جامع شهر ها و البته اصول و استاندارد هاست. ایزدی با تأکید بر این که در حال حاضر شهرسازی ما دچار مشکل است تصریح کرد: تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست تا با انجام مطالعاتی دقیق، این مشکل را از میان برداریم. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: در حال حاضر به مسکن به دید مهندسی نگاه می شود. وی اظهار کرد: این درحالی است که باید تمام مواردی که می توانند در کیفیت زندگی در سطح شهر ها دخیل باشند توجه کافی داشت. وی به عنوان مثال از تخریب باغ ها و بافت های فرسوده سخن گفت و پیوند با طبیعت را نام برد. ایزدی با اشاره به این که چنین مواردی می توانند بر کیفیت زندگی اثر مثبت بگذارند تصریح کرد: این نکات نیاز است در کانون توجه قرار بگیرند. این مقام مسئول در ادامه به یکی از مهم ترین مشکلاتی که بر شهر های ایران سایه افکنده اشاره کرد و اذعان نمود: بیشتر شهر ها از مشکل عدم توزیع جمعیتی رنج می برند و افزود: در بیشتر موارد مغایرت های اساسی به چشم می خورد که نیاز است به این مسئله رسیدگی شود و با کمک طرح های توسعه مناسب، جلوی این امر گرفته شود. ایشان به ضرورت استفاده از طرح های جامعه شهری مناسب اشاره کردند و اذعان نمودند: چنین طرح هایی می بایست پاسخگوی نیاز شهر ها باشد و در نهایت به رفع مشکلات آن ها منجر گردد. ایشان در ادامه از بازآفرینی شهری گفتند و تأکید کردند این مهم بایستی بر اساس استاندارد ها صورت بگیرد.

به گفته ایزدی تصور اشتباهی در خصوص بازآفرینی شهری در کشور ایجاد شده است. وی ضمن اشاره به این که بحث سامانه کمیسیون ماده ۵ به شیوه ای دقیق و نظام مند پیگیری و تکمیل خواهد شد عنوان کرد: بهتر است با ارائه فراخوان فضای مناسب برای گفتمان در شهر های کشور محقق گردد با این هدف که بتوانیم از نظرات تخصصی و مردمی در زمینه یکپارچگی شهر ها بهره مند شویم. ایزدی خطاب به مدیران معماری و شهرسازی گفت: نتیجه مطالعات خود را در حوزه آسیب شناسی لازم است ظرف ۳ ماه تکمیل کرده و آن را به معاون معماری و شهرسازی واگذار کنید. ایشان در ادامه از دیگر رویکرد وزارت راه و شهرسازی را معماری عنوان کردند و از راه اندازی کمیته اعتلای معماری خبر دادند. ایشان این طور ادامه دادند: در این طرح چندین جلسه با حضور پررنگ معماران مجرب و معماران جوان برگزار گردید و ضوابط ساختمانی ۴۰-۶۰ که از بدترین ضوابط موجود است مورد بررسی قرار گرفت و همچنین معماری معاصر شهر های متفاوت مستند شد. ایزدی در پایان ضرورت همکاری تمام مدیران معماری و شهرسازی برای تقویت کمیته اعتلای معماری را یادآور شد و افزود: نیاز است تمام موضوعات این کمیته در استان ها پیگیری شده و در مرکز توجه قرار بگیرند.

  • منبع خبر : تی نیوز