تقی رضایی، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز، از ابلاغیه جدید وزارت راه و شهرسازی خبر داد و جزئیات آن را این طور تشریح کرد: بر اساس ابلاغیه ای که از سوی وزارت راه و شهرسازی صادر شده، می بایست فرآیند بازسازی دو هزار و ۳۸۴ مسکن را در بافت های فرسوده شهری آغاز کنیم.

رضایی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی بار ها بر تکمیل هر چه سریع تر واحد های باقی مانده مسکن مهر تأکید کرده است. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: تعداد واحد های مسکونی مهر ساخته شده در استان البرز به ۱۸ هزار و ۵۰۰ واحد می رسد که ساخت آن ها در قالب دو پروژه شهرک ابریشم و ماهدشت محقق گردیده است.

ایشان این طور ادامه دادند: در حال حاضر مراحل تکمیل ۴ هزار مسکن مهر در دست انجام می باشد که با پیشرفت فیزیکی خوبی تاکنون همراه بوده اند. وی اذعان نمود: تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست تا این پروژه تا انتهای سال جاری تمام شده و به متقاضیان واگذار گردد.

مدیرکل راه و شهرسازی البرز در ادامه پیرامون ابلاغیه صادر شده از سمت وزارت راه و شهرسازی صحبت کرد و عنوان نمود: بر اساس آن چه در این ابلاغیه آمده، می بایست بازسازی ۲۳۸۴ مسکن را در بافت های فرسوده استارت بزنیم.

ایشان با تأکید بر این که تنها دولت نیست که متولی این امر شناخته می شود بلکه مشارکت های مردمی از دیگر فاکتور های دخیل در این امر است. وی افزود: بدین منظور دولت وام های ۹ درصدی را برای آن ها که در چنین بافت هایی زندگی می کنند لحاظ کرده است.

ایشان توضیحاتی در خصوص بافت های ناکارآمد ارائه نمودند و تأکید کردند: منظور از بافت های ناکارآمد، بافت های حاشیه ای، تاریخی و فرسوده است. به گفته این مقام مسئول آن ها که در چنین بافت های مشغول به فعالیت هستند می توانند با مراجعه به بانک مسکن از تسهیلات ۹ درصدی بهره مند گردند.

اعتبار مورد نیاز جهت اجرای این پروژه به جز مشارکت های مردمی، از محل های دیگری هم تأمین می شود که از جمله آن ها می توان بودجه ۴۵ میلیون تومانی دولت، ۱۲۱ میلیون تومانی دستگاه های عضو ستاد بازآفرینی، ۲۷۰ میلیارد تومانی بخش خصوصی و ۲۲۱ میلیارد تومانی شهرداری را نام برد. این مقام مسئول افزود: مبالغ دریافت شده برای بازسازی بافت های ناکارآمد به کار گرفته خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به این که مردم می توانند در این خصوص تسهیلات دریافت کنند اذعان نمود: به واسطه این امر اشتغال مستقیم برای ۳ هزار نفر و اشتغال غیرمستقیم برای ۴ یا ۵ هزار نفر ایجاد خواهد گردید.

رضایی اذعان نمود: سهمیه هر کدام از استان ها به طور دقیق تعیین نشده با این حال بیشترین سهم مربوط به کرج می باشد به طوری که از ۲۴۰۰ کیلومتر بافت فرسوده، حدود یک سوم آن متعلق به کرج برآورد شده است.

ایشان این طور ادامه دادند: با توجه به این که از استان های مختلف مراجعات مردمی خواهیم داشت با این هدف که در بافت های ناکارآمد به ساخت مسکن دست بزنند و یا به بازسازی مسکن بپردازند، لذا در روز های آتی تعداد مراجعات مجاز هر استان را مشخص خواهیم کرد. وی افزود چنانچه همه اعتباراتی که بدان اشاره کردیم دریافت شوند آنگاه تلاش خواهیم کرد این اعتبارات را افزایش دهیم.

رضایی به شیوه ساخت مسکن در بافت های مذکور اشاره کرد و اذعان نمود: در حالت کلی سه قالب برای ساخت مسکن در بافت های ناکارآمد مشخص شده است. به گفته رضایی در نوع اول، مالک تسهیلات را دریافت می کند و ساخت مسکن را جلو می برد. در روش دوم این دولت است که زمین را واگذار می کند و توسعه گر فرآیند ساخت را پیش می برد و در نهایت سهم هر کدام مشخص می گردد. در روش سوم توسعه گر بر اساس تفاهم نامه ای که با مالکان بافت های فرسوده امضا می کند، زمین را از آن ها خریداری کرده و پس از این که به ساخت بلوک های چند واحدی پرداخت، سهم تعیین شده برای هر مالک را به او تقدیم می کند.

  • منبع خبر : تی نیوز