ایرج رهبر ضمن اشاره به این که ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهر در دست اجرا است اذعان نمود: نیاز است توجهات لازم مبذول گردد تا شاهد تجربیات تلخ طرح مسکن مهر در این مورد نباشیم.

دبیر انجمن انبوه سازان شهر تهران، پس از این که به تأکیدات اخیر ریاست جمهوری در خصوص مسکن مهر اشاره نمود تصریح کرد: پروژه مسکن مهر به تورم ۳۰ درصدی ختم گردید و اعتباری بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان را به کار گرفت.

ایشان با اشاره به این که اعلام کرده بودند در انتهای پروژه مسکن مهر ۲ میلیون واحد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت، گفت: با این وجود رقم اعلام شده در شرایط فعلی بسیار کمتر از این عدد است و واحد های زیادی وجود دارند که روند تکمیلشان مختل شده و کماکان به سرانجام نرسیده اند. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: انتظار می رود فرآیند ساخت و تکمیل این واحد ها تا سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد.

ایشان بار دیر تأکید کردند: اخبار منتشر شده از ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ توسط دولت خبر می دهد، چنانچه بدون برنامه ریزی های دقیق این مهم عملی گردد و از ظرفیت های توسعه گران و انبوه سازان آن طور که باید استفاده نشود آن گاه تنها چیزی که عایدمان خواهد شد تکرار اشتباه مسکن مهر است.

ایشان در ادامه در خصوص تسهیلاتی که برای بازسازی بافت های فرسوده قرار است از سوی بانک ها در اختیار انبوه سازان قرار گیرد صحبت کرد و تصریح نمود: وام ۵۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد یا ۱۱۰ میلیون تومانی با سود ۱۸۰ کمکی به انبوه سازان نخواهد کرد و فرآیند ساخت را تسریع نخواهد بخشید. وی افزود: تنها ارائه تسهیلات نیست که کمک کننده است بلکه دولت باید اقدامات دیگری را هم در پیش بگیرد و به روش های دیگر نیز اتکا ورزد تا بدین طریق راه برای ساخت مسکن در بافت های فرسوده باز باشد.

وی صحبت هایش را این طور ادامه داد: گاها رقم هایی که از سوی مسئولان اعلام می شود منطقی نیست چرا که تا پایان سال ۹۷ فرصت چندانی باقی نمانده و تعداد پروانه هایی که تاکنون صادر شده تنها به ۳۰ هزار مورد می رسد این درحالی است که مسئولان رقم های بالاتری را به عنوان واحد هایی که قرار است تا انتهای سال احداث شوند عنوان می کنند.

ایشان برای اثبات ادعایش از ارقام و اعداد کمک گرفتند و این طور گفتند: ساخت ۱۰۰ هزار مسکن در سطح شهر نیازمند بودجه ای به میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان است که این امکان وجود دارد دولت بعد با چنین بودجه ای انجام این مهم را قبول نکند و آن را رد نماید.

دبیر انجمن انبوه سازان تهران، بار دیگر اشاره نمود تجربه ای که از مسکن مهر عایدمان شد را باید همیشه به همراه داشته باشیم و نگذاریم اشتباهات گذشته مجددا اتفاق بیفتند. وی از ضرورت اتکا به تصمیمات کارشناسی شده گفتند و عنوان کردند: در این صورت انبوه سازان انگیزه بیشتری برای ساخت مسکن و مشارکت در چنین طرح هایی خواهند داشت.

  • منبع خبر : تی نیوز