سهراب عزیزاللهی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان اسناد و املاک کشور، ضمن اشاره به این که میزان درآمد زایی سازمان ثبت املاک در بازه یکساله برای دولت به ۲ هزار میلیارد تومان می رسد از این که این سازمان با مشکلات و محدودیت های زیادی همراه است اظهار ناراحتی کرد.

وی با تأکید بر این که سازمان ثبت اسناد و املاک از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند عنوان کرد: با این حال کماکان تعداد زیادی از واحد های ثبتی در ساختمان های غیرملکی دایر هستند که تعداد این واحد ها به ۱۲۰ مورد می رسد. این مقام مسئول ضمن اشاره به این که موقعیت ۱۲۰ واحد ثبتی با استاندارد ها فاصله زیادی دارد تصریح کرد: وضعیت آن ها درخور ارباب رجوع و پرسنل نیست و بهتر است در این راستا تصمیمی اتخاذ شود.

ایشان از شهرستان های فاقد واحد های ثبتی سخن گفتند و تصریح کردند: در حال حاضر تعداد شهرستان ها و بخش های فاقد مرکز ثبت در کشور به ترتیب ۳۰ و ۱۲۰مرکز  می باشد. وی افزود: از این رو مردم باید مسافت های زیادی را طی کنند تا بتوانند فعالیت هایشان را انجام دهند.

عزیزاللهی، سازمان ثبت را به عنوان یکی از قدیمی ترین سازمان های فعال کشور معرفی کرد و اذعان نمود: این سازمان قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد و به عنوان سازمانی شناخته می شود که با مهم ترین نیاز مردم یعنی مالکیت اموال غیر منقول و زمین طرف است بنابراین این دست مشکلات جای تأمل دارند.

ایشان در ادامه به مهم ترین وظایف سازمان ثبت اسناد و املاک اشاره کردند و ثبت ازدواج و طلاق، حفظ مالکیت اختراع و ثبت مالکیت زمین را مثال زدند. عزیزاللهی گفت: سازمان ثبت اسناد به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های درآمدزای کشور است که سالانه مبلغی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به خزانه می افزاید.

مهم ترین اولویت سازمان ثبت، کاداستر است

معاون سازمان اسناد و املاک کشور، به عنوان یکی از مهم ترین برنامه های در دست انجام، اجرای جامع طرح کاداستر را نام برد و اذعان نمود: تمام تلاشمان را به کار خواهیم گرفت تا این طرح را به سرانجام برسانیم و با نتیجه ای مطلوب همراه سازیم.

این مقام مسئول این طور صحبت هایش را ادامه داد: به زعم این که افراد زیادی از شکست کاداستر می گویند یا با اجرایش مخالفند چون می دانند با اجرای کاداستر منافعشان به خطر می افتد اما آن چه واضح است، حرکت قاطعانه سازمان ثبت در این مسیر است. ما آن را شروع کرده ایم و آن را هم به پایان خواهیم رساند.

کاداستر که آن را با نام حدنگاری هم می شناسند از نظر لغوی به نوعی نقشه برداری ثبتی اطلاق می شود. این نوع نقشه برداری که ارزش حقوقی دارد سبب می شود حد و مرز مالکیت ارضی به شکل برجسته تری مشهود باشد. اگر این مرز و حدود تغییر کنند به سادگی می توان در راستای اصلاح آن ها گام برداشت.

یکی از مهم ترین وظایفی که برای سازمان ثبت اسناد و املاک تعریف شده است، اشراف کامل بر املاک و حدود و مرز آن هاست، تا بتوان به بهترین نحو ثبت املاک را انجام دهد و به مسائلی که در این زمینه وجود دارند رسیدگی نماید. برای نیل به این هدف نیاز است سازمان ثبت از قاب یک نقشه به اطلاعات هندسی همه املاک موجود در یک محدوده دسترسی داشته باشد. به گفته معاون سازمان ثبت، به واسطه کاداستر این مهم محقق می گردد ضمن این که از قاب نقشه، اطلاعاتی مانند شماره ملک، مشخصات مالک و سیطره مالکیت مالک قابل مشاهده و رصد کردن خواهد بود

از سال ۳۴، طرح کاداستر بر سر زبان ها افتاد اما در سال ۶۸ مجلس با اجرای این طرح موافقت کرد و اداره کل کاداستر فعالیت خود را به عنوان زیرمجموعه ای از سازمان ثبت املاک کشور آغاز نمود. این سازمان در سال ۶۹ با ایجاد شورای فنی، فعالیتش را رسما استارت زد.

آن زمان مقرر گردید تا سال ۸۹ روند اجرای طرح کاداستر باید به پایان برسد این درحالی است که موانع و محدودیت های موجود سد راه آن شدند که از جمله آن ها می توان به کمبود نیرو های متخصص اشاره کرد. این محدودیت به قدری بود که سبب شد اجرای طرح کاداستر تنها ۷ درصد پیشرفت را تجربه کند آن هم صرفا در برخی مناطق شهری.

در سال ۹۳ قانون جامع حدنگاری یا کاداستر به تصویب رسید و از آن زمان اجرای این طرح با جدیت تمام در دستور کار قرار گرفته است.

جلوگیری از تخلفات، امری است ضروری

معاون سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کاداستر را به مثابه چراغ روشنی توصیف کرد که می تواند انجام امور را تسهیل سازد و سرعت ببخشید. وی ضمن اشاره به این که با مشخص نبودن مالکیت دولت یا مردم آن چه به دست می آید تنها سودجویی است اظهار کرد: اجرای طرح کاداستر سبب می شود دزدی ها خاتمه یابند و تخلفات در حوزه زمین به حداقل برسند.

ایشان این طور ادامه دادند: مازندران یکی از مهم تری استان هایی است که می بایست اجرای طرح کاداستری در آن با جدیت دنبال شود. وی اذعان نمود: از آن جا که اراضی این استان در کنار دریا و حوالی جنگل دایر شده اند برای افراد سودجو وسوسه کننده خواهند بود از این رو تنها روشی که می تواند تیر این افراد را به سنگ بزند اجرای طرح کاداستر است.

عزیزاللهی عنوان کرد: برخی طرح ها تحول آفرین هستند و اجرای آن ها می تواند تغییرات شاخصی را در زمینه املاک کشور محقق سازد. وی به عنوان یکی از این موارد به آرشیو اسناد اشاره کرد و تصریح نمود: تاکنون موفق به آرشیو ۳۰ میلیون سند شده ایم که تعداد برگ آن ها بالغ بر ۹۰ هزار عدد بوده است.

به گفته عزیزاللهی آرشیو کردن راهی برای ارتقای سطح امنیت است ضمن این که به واسطه آرشیو نمودن اسناد، سرعت کار به طرز محسوسی افزایش می یابد.

مدیرکل دادگستری مازندران با اشاره به این که عمل مهم ترین رکن است و برنامه بدون عمل ارزشی نخواهد داشت اذعان نمود: حتی شکیل ترین برنامه ها هم اگر بدون عمل رها شوند بی ارزش تلقی می شوند از این رو باید بکوشیم نگاهمان را معطوف به عمل سازیم.

ایشان جامعه حال حاضر را جامعه ای بدون هماهنگی تلقی کردند و تصریح نمودند: مجلس خوب و قوانین درست راه به جایی نمی برد اگر عمل درستی در کار نباشد همان طور که زندان ها مملو از عمل های بدون توجه به قانون هستند.

  • منبع خبر : تی نیوز