کمال دویده، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان، با تأکید بر این که بیشتر افرادی که پای ساخت و ساز می آیند از نظر فنی مهارت های زیادی ندارند تصریح کرد: زمانی می توان ادعا کرد یک ساختمان به حیث کیفی بسیار مناسب و قابل قبول طراحی شده که توسط یک مجری حرفه ای و کاربلد بالا رفته باشد.

ایشان در ادامه صحبت هایشان ضمن اشاره به این که نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی مشغول به فعالیت است تصریح کرد: این نهاد با در اختیار داشتن ده هزار عضو متخصص در ۷ حوزه عمران، معماری، مکانیک، برق، نقشه برداری، ترافیک و همچنین شهرسازی می تواند مجری خوبی برای پیاده سازی بسیاری از پروژه های عمرانی کشور باشد.

وی افزود: به رغم این که پشتوانه فنی و قانونی در این سازمان وجود دارد و سازمان بهره مند از توانمندی های شاخصی است با این حال آن طور که باید از این ظرفیت ها در مسیر احداث و ساخت مسکن استفاده نمی شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با تأکید بر این که کیفیت از مهم ترین فاکتور های ساخت است و هنگام تولید ساختمان می بایست این مقوله در مرکز توجه قرار بگیرد اذعان نمود: تنها زمانی می توان ادعا کرد ساختمان دارای چنین مشخصه ای است که یک فرد کاردان مجری ساخت آن باشد.

ایشان ضمن اشاره به این که شمار زیادی از مردم سرمایه های خود را روانه بازار ساختمان می کنند و به خرید واحد های مسکونی، تجاری و… دست می زنند، اذعان نمود: چنانچه ساخت چنین واحد هایی بر اساس اصول و باید ها پیش نرود آن گاه مشکلات زیادی نمود پیدا خواهد کرد و برجسته خواهد شد.

وی در ادامه به یکی از استاندارد هایی که در امر ساختمان سازی نیاز است رعایت شود اشاره کرد و آن را مقررات ملی ساختمان معرفی نمود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با تأکید بر این که این سازمان می تواند در این حوزه به دو صورت حقیقی و حقوقی فعالیت کند، تصریح کرد: شهرداری ها از جمله نهاد هایی هستند که می توانند احداث ساختمان ها را به دستان مجریان ذی صلاح بسپارند. وی صحبت هایش را دقیق تر تشریح کرد سو این طور گفت:  این شهرداری است که می تواند صدور پروانه های ساختمانی را تنها در صورتی انجام دهد که یک فرد کاربلد به عنوان مجری ساختمان معرفی شده باشد. به گفته کمال دویده، نظام مهندسی ساختمان نیز در این راستا مشارکت های لازم را خواهد داشت و برنامه ریزی های مورد نیاز را ارائه خواهد نمود.

ایشان در ادامه به سخنان رئیس جمهور اشاره کردند و گفتند: همان طور که جناب رئیس جمهور فرموند دیگر نیازی به احداث ساختمان های زیاد نیست بلکه در حال حاضر به توسعه گر ها احساس نیاز می شود، بنابراین اگر چه متخصصین طراحی واحد ها را برعهده می گیرند اما این متخصصین نیستند که ساخت ساختمان ها را متقبل می شوند و این دقیقا همان مشکلی است که با آن دست به گریبانیم.

دویده در ادامه از ارقام و اعداد کمک گرفت و اذعان نمود: از میان ۱۰ هزار مجری دارای پروانه که در سراسر کشور در حال فعالیت هستند، ۶ هزار نفر در اهواز حضور دارند و دیگر افراد در اقصی نقاط کشور پراکنده شده اند.

تاریخ برگزاری نمایشگاه ساختمان از ۲۰ تا ۲۳ آذرماه می باشد که ساعت برگزاری آن از ۱۶ تا ۲۲ اعلام شده است.

  • منبع خبر : تی نیوز