نیمه شمالی تهران، به عنوان نقاط قرمز قیمت مسکن شناخته می شوند. زمانی که از نقاط قرمز صحبت می شود منظور مناطقی هستند که با فاصله زیادی از دیگر مناطق، رشد قیمت را تجربه کرده اند، به عبارتی بیشترین جهش قیمت متوجه این نقاط از تهران بوده است. این نقاط نه تنها در حوزه فروش مسکن بلکه از نظر اجاره بها و معامله زمین نیز بیشترین رشد قیمت را شاهد بوده اند.

آمار های منتشر شده حاکی از آن است که بیشترین رشد قیمت متوجه منطقه ۱، ۲، ۳، ۵ و ۶ تهران بوده به عبارتی این نقاط را می توان به عنوان نقاط قرمز پایتخت معرفی نمود. اعداد گزارش شده نشان می دهد متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در این مناطق از ۱۰ میلیون تومان بیشتر بوده درحالی که رقم اعلام شده به عنوان متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در دیگر مناطق کمتر از این بوده است. با استناد به ارقام گزارش شده از سوی مرکز آمار ایران، برای معاملات تابستان ۹۷، نقشه نقاط قرمز رنگ پایتخت ترسیم شده است. در حوزه خرید زمین های کلنگی مناطق ۱، ۲، ۳، ۶ و ۷ پرچمدار هستند یا به زبان ساده به عنوان نقاط قرمز از آن ها یاد می شود. قیمت گزارش شده برای فروش هر متر مربع از این واحد ها با کاربری مسکونی از ۱۰ میلیون تومان بیشتر گزارش شده است. با این حال متوسط قیمت اعلام شده برای املاک در این مناطق در تابستان سال جاری ۸ میلیون تومان از سوی مرکز آمار ایران بوده است.

در بازار اجاره نیز مناطقی به عنوان نقاط قرمز معرفی شده اند. بر اساس آمار های دقیق، مناطق ۱ تا ۷ تهران به جز منطقه ۴، بیشترین رشد اجاره بها را شاهد بوده اند و به عنوان نقاط قرمز در بازار اجاره شناخته می شوند. اجاره بهای اعلام شده به ازای هر متر مربع از واحد های موجود در این مناطق بدون احتساب پول پیش، بالغ بر ۳۵ هزار تومان بوده است. مشاهده نقشه ای که نقاط قرمز تهران در حوزه خرید، اجاره مسکن و املاک کلنگی را مشخص کرده نشان می دهد منطقه ۴ تهران و منطقه ۲۲ به عنوان شرقی ترین و غربی ترین نقاط در لیست نقاط قرمز حضور ندارند. به زعم این که آمار ها از جهش نامتعارف قیمت مسکن در منطقه ۲۲ حکایت دارند با این حال محدودیت هایی که ساکنان این مناطق با آن دست به گریبانند همچون دور بودن از محل کار و تحصیل و حجم بالای آپارتمان های نوساز این منطقه موجب شده منطقه ۲۲ به عنوان یک نقطه قرمز در بازار مسکن شناخته نشود.

منطقه ۴ تهران را به عنوان یکی از پر معامله ترین مناطق تهران معرفی می کنند. آخرین گزارشات نشان می دهند حجم معاملات مسکن در منطقه ۵ و ۴ بیشترین مقدار بوده است. با این وجود ارقام گزارش شده به عنوان متوسط قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در منطقه ۴ از آن چه برای منطقه ۵ اعلام شده، با اختلاف جزئی کمتر است. آن چه سبب می شود مناطقی که به عنوان نقاط قرمز بازار خرید مسکن شناخته می شوند از نظر اجاره بها نیز گران باشند رابطه همیشگی قیمت خرید و نرخ اجاره بها است به طوری که در مناطقی با قیمت خرید بالا عموما تقاضا برای اجاره نیز بیشتر است.

تقاضا برای خرید و همچنین اجاره مسکن در مناطق شمالی تهران از دیگر مناطق پایتخت بیشتر گزارش شده است.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز