به رغم این که عده ای بازار مسکن را در وضعیت کسادی می دانند و برخی عنوان می کنند این بازار در حال تجربه رکود است، گروهی نیز بر این باورند که رشد در بازار مسکن به چشم می خورد.

گروه آخر بر این باورند حجم معاملات در بازار مسکن هرچند در برخی مناطق کاهش را تجربه کرده است اما این کاهش به قدری نیست که بتوان ادعا کرد بازار مسکن در حال دست و پنجه نرم کردن با رکود است ضمن این که ورود بازار مسکن به رکود طی ماه های اخیر نیز قابل پیش بینی و برآورد نمی باشد.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته افزایش قیمت مسکن تا نیمه نخست سال ۹۸ ادامه خواهد داشت. رشد قیمت تا آن زمان به صورت ملایم و با شیب آرام پیش خواهد رفت. هرچند جهش سرسام آور و شوکه کننده قیمت ها شاید دیگر تجربه نشود با این حال احتمال رشد قیمت با شیب اندک وجود دارد. رشد قیمت مسکن با شیب باورنکردنی در دو ماه تیر و خرداد سال جاری اتفاق افتاد که به واسطه آن سرمایه گذاران به خرید مسکن هجوم آوردند و متقاضیان مصرفی از خرید مسکن جا ماندند. هر چند پس از آن شیب رشد قیمت، ملایم شد و مسکن با سرعت کمتری رشد قیمت را تجربه نمود.

آن چه سبب می شود قیمت مسکن و حجم معاملات دستخوش تغییر گردند اتفاقات سیاسی، اقتصادی و حتی روانی است. زمانی با گران شدن ارز و مطرح شدن بحث تحریم ها، عده ای عنوان کردند سرمایه از بخش مسکن خارج خواهد شد و به دیگر بازار ها سوق پیدا خواهد کرد. زمانی که تحریم ها اعمال گردیدند آن طور که پیش بینی می شد رشد قیمت رقم نخورد. پس از تغییراتی که در بازار ارز ایجاد گردید، تقاضا در این بازار روند نزولی در پیش گرفت که به واسطه این امر عده زیادی بازار مسکن را برای رسیدن به سود انتخاب کردند و سرمایه خود را روانه این بازار نمودند. می توان ادعا کرد در شرایط فعلی بازار مسکن در یک شرایط بلاتکلیفی و یک برزخ به سر می برد چرا که منتظر ورود سرمایه از بازار هایی چون سکه و ارز است و بدیهی است با این اتفاق معادله ها بهم می ریزد و شاهد اتفاقات متفاوتی خواهیم بود.

پیش بینی های صورت گرفته حاکی از آن است که در نیمه نخست سال ۹۸ رشد قیمت ولو با شیب کم ادامه خواهد داشت ضمن این که نرخ اجاره بها نیز روندی صعودی را شاهد خواهد بود و افزایش خواهد یافت. انتظار می رود در دو ماه تیر و مرداد که جابه جایی و نقل مکان به اوج می رسد، رشد قیمت مسکن بیش از پیش نمود پیدا کند.

  • منبع خبر : تی نیوز