دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گزارشی منتشر کرد و وضعیت مسکن را در ۸ ماهه نخست سال جاری روایت نمود. بر اساس این گزارش، ارزش معاملات صورت گرفته در تهران طی این بازه ۸ ماهه ۵۷٫۵ هزار میلیارد تومان بوده است که از رشدی ۲۶٫۲ درصدی در مقایسه با سال گذشته خبر می دهد.

گزارش این دفتر در خصوص وضعیت مسکن در آبان ماه سال جاری، حاکی از آن است که حجم معاملات مسکن در آبان ماه ۷۰۱۷ فقره بوده است و در مقایسه با آبان ماه سال گذشته و مهرماه امسال، به ترتیب رشد ۵۳٫۱ درصدی و ۲۶٫۶ درصدی را تجربه کرده است.

ارزش ثبت شده برای معاملات انجام شده در تهران در ۸ ماه ابتدای سال ۹۷، ۵۷ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم رشدی ۲۶٫۲ درصدی را در مقایسه با ۸ ماه نخست سال گذشته عیان می سازد. لازم به توضیح است که ارزش کل معاملات در ۸ ماه نخست سال ۹۶، ۴۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان بوده است.

بیشترین معاملات مسکن در آبان ماه امسال به نام منطقه ۵ تهران ثبت شده به طوری که سهم این منطقه از کل معاملات ۱۶٫۴ درصد برآورد شده است.

سهم منطقه ۱۹ تهران از کل معاملات مسکن ۰٫۷ درصد بوده و تعداد معاملات صورت گرفته در این منطقه ۴۳ فقره ثبت شده است که بر این اساس منطقه ۱۹ کمترین حجم معاملات را در آبان ماه امسال تجربه کرده است. مقایسه حجم معاملات در آبان امسال و آبان سال گذشته حاکی از آن است که منطقه ۲۲ با کاهش ۶۵٫۴ درصدی بیشترین افت معاملات را تجربه کرده است.

آمار ها نشان می دهد میانگین قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در تهران در آبان ماه امسال ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده که در مقایسه با مهرماه سال جاری و آبان ماه سال ۹۶ به ترتیب رشدی ۶٫۴ درصدی و ۹۱ درصدی را شاهد بوده است.

منطقه یک تهران با میانگین قیمت ۱۹ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع، بیشترین قیمت مسکن را به نام خود زده و منطقه ۱۹ کمترین مقدار را از آن خود نموده است چرا که قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در این منطقه تهران ۴ میلیون تومان گزارش شده است. بیشترین رشد قیمت مسکن متعلق به منطقه ۹ تهران می باشد به گونه ای که میانگین قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در آّبان ماه سال جاری در مقایسه با آبان سال گذشته در منطقه ۹، ۱۰۴٫۴ درصد اعلام شده است. رشد قیمت در منطقه ۱۹ تهران، ۴۶٫۹ درصد اعلام شده که با این حساب این منطقه کمترین رشد قیمت را شاهد بوده است.

منطقه ۵ از نظر حجم معاملات در آبان ماه نیز پرچمدار بوده و حجم خانه های خرید و فروش شده در این منطقه ۶۱٫۴ درصد از کل معاملات گزارش شده است. بیشترین معاملات مسکن با ۳۹٫۵ درصد مربوط به ساختمان هایی با سن بنای کمتر از ۵ سال بوده است.

خریداران، از واحد هایی با قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومان به ازای هر متر مربع استقبال بیشتری کرده اند، به گونه ای که بر اساس ارقام اعلام شده، ۹٫۹ درصد از کل معاملات مربوط به واحد هایی با این مشخصات بوده است. از نظر متراژ نیز بیشتر معاملات مربوط به خانه هایی با ۶۰ تا ۸۰ متر مربع بوده که این دست از واحد ها سهم ۲۶ درصدی در کل معاملات را داشته اند.

تعداد واحد های معامله شده در ۸ ماه ابتدایی سال جاری به ۹۴ هزار و ۱۷ فقره می رسد که از کاهش ۱۸٫۸ درصدی در مقایسه با آبان ماه سال گذشته خبر می دهد. در هشت ماه ابتدایی سال جاری، متوسط قیمت فروش هر متر واحد مسکونی ۷ میلیون و ۳۰۲ هزار تومان برآورد شده که با رشدی ۵۹٫۶ درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر