آخرین آمار های منتشر شده حاکی از آن است که رکود تورمی بر بازار مسکن تهران سایه افکنده است، اتفاقی که به فراخور آن کارشناسان ادعا می کنند طی ماه های آتی شاهد رکود تورمی در شهرستان ها هم خواهیم بود.

در ماه های اخیر ریزش حجم معاملات مسکن در تهران کاملا مشهود بوده است به گونه ای که آخرین آمار از کاهش ۶۰ درصدی حجم معاملات مسکن در ۱۸ روز نخست آذرماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته خبر می دهد. هر چند این رقم در کل کشور ۱۵ درصد اعلام شده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار مسکن در تهران به نسبت دیگر شهرستان ها پیشرو است و آن چه در تهران اتفاق می افتد با سه تا چهار ماه تأخیر در شهرستان ها نیز به چشم می خورد.

منصور طاقه ای به عنوان رئیس انجمن انبوه سازان کرمانشاه، با تأکید بر این که بازار مسکن تهران در حال حاضر با رکود تورمی دست به گریبان است اظهار داشت: عموما آن چه در تهران اتفاق می افتد، با چند ماه تأخیر در دیگر شهرستان ها نیز نمود می یابد.

ایشان این طور ادامه دادند: مصالح ساختمانی رشد ۳ تا ۴ برابری قیمت را طی ماه های اخیر تجربه کرده اند که این عامل سبب شده هزینه تمام شده ساختمان چند برابر گردد. به گفته این مقام مسئول، به واسطه این امر، ساخت مسکن توجیه اقتصادی ندارد و حدود ۸۰ درصد انبوه سازان کرمانشاه از ساخت مسکن منصرف شده اند.

مصالح گران شدند، تولید مسکن در تهران افزایش یافت

به زعم این که در ماه های گذشته نرخ ارز و به تبع آن قیمت مصالح ساختمانی رشد چشمگیری را تجربه کرده، آمار ها نشان می دهد بر اساس تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری، حجم واحد های تولید شده در تهران در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته رشد ۳۱٫۶ درصدی را تجربه خواهد کرد. با این حال انتظار می رود همزمان با رشد قیمت مصالح ساختمانی، معاملات مسکن روندی نزولی را در پیش بگیرد. با توجه به این که حجم معاملات مسکن کاهشی ۵۴ درصدی را تجربه کرده است، این احتمال وجود دارد که واحد های ساخته شده خالی بمانند و به تعداد ۴۹۰ هزار واحد خالی که در تهران وجود دارد افزوده گردد. به علاوه، قیمت مصالح ساختمانی هم رشد را شاهد بوده که این عامل بر تولید مسکن اثر منفی خواهد گذاشت و سرعت ساخت واحد های مسکونی را کُندتر خواهد نمود. بر اساس آمار های منتشر شده، رشد قیمت لوله و پروفیل های فولادی، در ۶ ماه نخست سال جاری، از ۲۶ درصد تا ۱۵۱ درصد متغیر بوده است ضمن این که میلگرد نیز تغییر قیمت را شاهد بوده و از ۹۸ تا ۱۴۶ درصد گران تر شده است. رشد قیمت اعلام شده برای ورق های گالوانیزه از ۵۴ تا ۹۳ درصد متغیر بوده است و سنگ های تخت پلاک نیز، رشد قیمت را از ۷ تا ۵۶ درصد تجربه کرده اند. نکته قابل توجه این است که بخش قابل توجهی از مصالح مذکور، تولید شده در داخل کشور هستند، و انتظار می رود گرانی ارز بر آن ها بی اثر باشد.

صنعتی سازی باید به بازار مسکن ورود یابد

فرشید پور حاجت به عنوان دبیر کانون انبوه سازان ضمن اشاره به این که دولت باید از بازار مسکن حمایت کند اظهار داشت: این مهم با کاهش قیمت زمین و ارائه راهکار هایی در خصوص بیمه کارگری امکان پذیر خواهد بود ضمن این که نیاز است عوارض های دولتی که از طریق طرح های انبوه سازی دریافت می شوند کاهش یابد.

سعید ساعی شاهی، دبیر انجمن انبوه سازان یزد اذعان نمود: رکود مسکن حاصل کاهش قدرت متقاضیان مسکن است. وی افزود: یکی از روش هایی که می تواند بر رونق ساخت مسکن اثرگذار باشد وام مسکن از صندوق یکم است.

ایشان استفاده از فناوری های نوین را یکی از مهم ترین راهکار هایی اعلام کردند که به واسطه آن می توان هزینه مسکن را کاهش داد. وی این طور ادامه داد: چنانچه همه دستگاه ها تلاش های لازم را برای استفاده از فناوری های نوین در امر ساختمان سازی مبذول نمایند آن گاه شاهد کاهش هزینه تمام شده ساختمان خواهیم بود.

بر اساس آن چه بانک مرکزی منتشر نموده است، قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران در آبان ماه سال جاری ۹ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان بوده است که رشدی ۹۱٫۵ درصدی را در مقایسه با آبان ماه سال گذشته نشان می دهد. حجم معاملات مسکن در آبان ماه به ۶ هزار و ۹۰۰ فقره می رسد که در مقایسه با مهر ماه و آبان ماه سال گذشته کاهش ۲۶٫۷ درصد و ۵۳٫۶ درصد را شاهد بوده است.

  • منبع خبر : افکار نیوز