مدت هاست اخباری مبنی بر ضرورت اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن به گوش می خورند و کارشناسان پیوسته عنوان می کنند اجرای این طرح جلوی فعالیت های سوداگرایانه را می گیرد و به تعادل بازار مسکن کمک شایانی می کند، با تمام این تفاسیر مجلس عمران شورای اسلامی که در حال بررسی این طرح بود، آن را متوقف کرد.

طرح الحاق یک ماده به قانون مالیات های مستقیم و مقابله با سوداگری و کاهش نوسان بازار مسکن، طرحی است که توسط کمیسیون عمران مجلس در دست بررسی بود و این کمیسیون قرار بود در یکشنبه هفته جاری، نتیجه بررسی ها را اطلاع رسانی نماید.

آن چه این طرح بر اجرای آن تأکید دارد، اخذ مالیات از هر نقل و انتقال قطعی ملک است. لازم به ذکر می باشد که مابه التفاوت قیمت تعیین شده برای خرید و فروش این ملک در قالب مالیات اخذ می گردد. مهم ترین هدفی که اجرای این طرح دنبال می کند، مقابله با سوداگران و فعالیت های این چنینی در بازار مسکن است. کارشناسان بر این باورند که سوداگرانی که دارای واحد های خالی هستند و از آب گل آلود ماهی می گیرند با اجرای این طرح تیرشان به سنگ خواهد خورد و این بازار را رها خواهند کرد. البته افرادی هم از این طرح معاف خواهند شد که از جمله آن ها می توان به خانه اولی ها و تولید کنندگان مسکن اشاره کرد. بر اساس صحبت های ارائه شده، مبلغی که در نتیجه این طرح عاید دولت می گردد در مسیر ساخت مسکن برای محرومان و جوانان به کار گرفته خواهد شد. این طرح که بر سر اجرایش در ایران کماکان اختلاف نظر هایی وجود دارد سال هاست که در بسیاری از کشور ها پیاده سازی می شود به طوری که قدمت اجرای آن در بسیاری از کشور ها به بیش از ۱۰۰ سال می رسد.

این طرح به جلسات بعدی کمیسیون مجلس موکول گردید

به زعم این که قرار بود در یکشنبه هفته جاری، نتیجه نهایی بررسی این طرح در کمیسیون عمران مجلس اطلاع رسانی شود، صدیف بدری، به عنوان سخنگوی این کمیسیون از موکول شدن این امر به جلسات بعدی کمیسیون خبر داد. این مقام مسئول با تأکید بر این که فعالیت های سوداگرایانه در بازار مسکن چیزی جز گران شدن قیمت ها را به همراه نخواهد داشت اظهار کرد: بی تردید اجرای این طرح می تواند جلوی رشد قیمت را بگیرد و به تلاطم های بازار مسکن خاتمه دهد اما مشروط بر آن که اجرای چنین طرحی در دیگر بازار های سرمایه ای نیز صورت بگیرد چرا که در غیراینصورت با هیچ نتیجه ارزشمندی همراه نخواهد بود. وی ضمن اشاره به این که کمیسیون اقتصادی کماکان در حال تصمیم گیری در خصوص این طرح است افزود: نتیجه نهایی به جلسات بعدی موکول شد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه راهی برای کاهش تورم مسکن

بر اساس آن چه توسط مرکز پژوهش های مجلس در یازدهم آذرماه منتشر شده است، این مرکز اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه را ارزشمند خوانده و آن را توصیه کرده است. این مرکز با تأکید بر این که در حال حاضر بخش قابل توجهی از بازار مسکن به دست سوداگران افتاده تصریح نمود: اجرای این طرح می تواند جلوی چنین فعالیت هایی را بگیرد و به تعادل این بازار و جلوگیری از رشد تورم کمک شایانی نماید.

مرکز پژوهش های مجلس با اشاره به این که بخشی از تورم قیمت مسکن در گرو فعالیت سوداگران و سودجویان است، تأکید کرده که این اتفاق در شهر های بزرگی چون تهران در حجم های بالا صورت می گیرد. همان طور که نظام های بانکی نیز در سال های اخیر به جای این که نقدینگی را به سمت روش های تولیدی سوق دهند، آن را صرف خرید و فروش های سوداگرایانه کردند  که این امر جز گران شدن های پیوسته مسکن و رشد قیمت نتیجه ای به همراه نداشت.

مالیات بر عایدی سرمایه اول باید در حوزه مسکن اجرا شود

مهدی غلامی به عنوان یکی از کارشناسان حوزه مسکن در خصوص نظر نهایی کمیسیون عمران مجلس گفت: با توجه به این که طرح مالیات بر عایدی سرمایه با هدف هدایت نقدینگی به سوی بازار های اقتصادی اجرا می شود، لذا این طرح نه تنها در بازار مسکن بلکه در دیگر بازار ها همچون ارز و سکه نیز در بسیاری از کشور ها اجرا می گردد. وی افزود: به رغم این که ما نیز بر اهمیت این مسئله واقف هستیم و می دانیم می توان چنین طرحی را در بازار های دیگر نیز پیاده سازی کرد با این حال طرح مالیات بر عایدی سرمایه بهتر است از بازار مسکن شروع شود. وی با تأکید بر این که اجرای این طرح نیازمند برخی زیرساخت های مهم است اذعان نمود: چنین زیرساخت هایی در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارند از این رو می توان ادعا کرد بهترین بازار برای اجرای این طرح در شرایط فعلی، بازار مسکن است. وی این طور ادامه داد: چنین زیرساخت هایی در تمام بازار ها وجود ندارد.

مسکن مهم ترین نیاز خانواده هاست

این کارشناس اقتصادی از دیگر عواملی که سبب می شود اجرای این طرح الزامی باشد، نقش اساسی مسکن را عنوان کرد و اذعان نمود: مسکن یکی از مهم ترین اولویت های خانواده هاست به طوری که بدون مسکن هیچ خانواده ای نمی تواند زندگی خود را جلو ببرد این درحالی که بدون سکه و طلا این امر میسر است. به گفته این مقام مسئول، اهمیت مسکن بر هیچکس پوشیده نیست و تمام خانواده ها ناگزیر هستند به عنوان یک کالای اساسی در راستای تهیه مسکن اقدام کنند. غلامی با اشاره به این که بخش اعظمی از درآمد خانواده ها صرف تأمین مسکن می شود گفت: بسیاری از خانواده ها از این امر عاجزند و توانایی تأمین مسکن را ندارند. غلامی افزود: در تهران چیزی حدود به ۵۰ درصد درآمد ها صرف تأمین مسکن می شود که رقم بالایی است. آمار ها نشان می دهد رشد قیمت در برخی مناطق بیش از دو برابر بوده، عاملی که تهیه مسکن را به رؤیایی دست نیافتنی بدل ساخته است. این درحالی است که حتی مستأجران هم شرایط سختی را شاهد هستند و با گران شدن نرخ اجاره، ناگزیر حاشیه های شهر را برای زندگی انتخاب کرده اند.

این کارشناس ضمن اشاره به این که سوداگری یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که رشد قیمت ها و وخیم شدن شرایط را منجر می شود اذعان نمود: دولت باید تمام موانع موجود بر سر راه خانه دار شدن افراد را از میان بردارد.

مخاطب طرح مالیات بر عایدی سرمایه سوداگران است نه تولید کنندگان

غلامی این طور صحبت هایش را ادامه داد: برخی نمایندگان عنوان می کنند به ازای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سوداگران بازار را ترک خواهند کرد و این عامل سبب رکود در این بازار می شود. وی گفت: سؤالی که این جا مطرح می شود این است که با حضور سوداگران چه سودی عاید مردم خواهد شد و بازار مسکن چه رونقی را تجربه خواهد نمود؟ وی ادامه داد: به رغم این که سال هاست سوداگران در این بازار یکه تازی می کنند با این حال تنها رکود مسکن است که به چشم می خورد و جلب توجه می کند. به گفته این مقام مسئول، سوداگران تولید مسکن نمی کنند که حضورشان سودی داشته باشد آن ها تنها واحد ها را خریداری کرده و سپس می فروشند.

وی گفت: سؤال دیگری که مطرح می شود این است که آیا این سوداگران جز رشد تعداد خانه های خالی، نتیجه دیگری هم به همراه داشته اند؟ وی افزود: در شرایطی که بسیاری از متقاضیان مصرفی خود را از بازار مسکن کنار کشیده اند و حتی نمی توانند به خرید خانه فکر کنند، چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در تهران وجود دارد که به فروش نمی رسند با این امید که در آینده با رشد قیمت همراه گردند.

ایشان در پایان از ضرورت توجه به بازار مسکن سخن گفتند و اظهار داشتند: اتفاقات اخیر و رشد قیمت مسکن به گونه ای بوده که اقشار متوسط و ضعیف جامعه در حال تحمل فشار های زیادی هستند از این رو انتظار می رود با توجه دولت به این مشکلات، بازار مسکن به زودی بهبود شرایط را تجربه نماید. وی افزود: تصویب این طرح می تواند چراغ راهی برای ادامه مسیر باشد.

  • منبع خبر : افکار نیوز