رشد قیمت مسکن در کشور، قدرت خرید متقاضیان را به میزان قابل توجهی کاهش داده است که به تبع آن نرخ اجاره نیز روندی صعودی در پیش گرفته و مستأجران را با مشکلات زیادی دست به گریبان ساخته است. در این نوشته، مناسب ترین محله های تهران برای اجاره نشینی معرفی خواهند شد.

مدتی است تعداد اجاره نشینان تهران و دیگر کلان شهر ها با روندی صعودی همراه شده است که از جمله دلایل آن می توان به افزایش مهاجرت به این شهر ها و رشد قیمت مسکن اشاره کرد. به عبارتی افراد زیادی شهر های بزرگ را برای مهاجرت انتخاب می کنند اما رشد قیمت مسکن در این شهر ها به گونه ای است که قدرت متقاضیان تحت تأثیر قرار می گیرد و کمتر کسی است بتواند به سادگی دست به خرید مسکن بزند. به علاوه اغلب متقاضیان موجود در بازار مسکن، متقاضیان سرمایه ای هستند که همین امر کار را برای متقاضیان مصرفی دشوارتر ساخته است. مخلص کلام این که تعداد مستأجران در تهران و شهر های بزرگ پیوسته در حال افزایش است، این درحالی است که بازار اجاره و رهن واحد های مسکونی از بی ثباتی رنج می برد و مالکان نرخ اجاره بها را بر اساس سلیقه های شهری تعیین می کنند.

بررسی ها حاکی از آن است که نرخ اجاره بها کاملا بر اساس سلیقه موجر تعیین می شود و این طور به نظر می رسد که موجر بر اساس نیازی که به پول دارد، نرخ اجاره بها را متفاوت پیشنهاد می دهد.

این روند تا جایی پیش رفته که موجر به دریافت اجاره بها ریالی قانع نشده و عنوان کرده است اجاره بها را در قالب سکه و ارز دریافت می کند، فاکتوری که بازار اجاره را بیش از پیش آشفته و متلاطم ساخته است. به واسطه این امر، نه تنها آن ها که در قشر ضعیف جامعه قرار می گیرند و بضاعت کافی را برای گذران زندگی ندارند، بلکه حتی اقشار متوسط جامعه نیز برای اجاره واحد های مسکونی با مشکلات زیادی دست به گریبان هستند.

در مقابل آمار ها حاکی از آن است که مهاجرت به تهران روز به روز در حال افزایش است، عاملی که تقاضای اجاره را با رشد همراه ساخته و به گران تر شدن نرخ اجاره دامن زده است. با این حال اکثر افرادی که راهی تهران می شوند از پرداخت هزینه بالای اجاره بها عاجزند و همواره مسکنی را رصد می کنند که با بودجه آن ها همخوانی داشته باشد.

در نوشته پیش رو، مناسب ترین مناطق تهران برای اجاره مسکن لیست شده اند.

اولین پیشنهاد، جنوب تهران

به زعم این که نرخ اجاره ها حتی از یک خیابان به خیابان دیگر هم ممکن است در تهران متفاوت باشد و کم نیستند خانه هایی که کاملا به دور از انصاف توسط صاحبین ملک قیمت گذاری می شوند با این حال هنوز هم به چشم می خورند واحد هایی که با قیمت های مناسب در اختیار مستأجران قرار می گیرند.

زمانی که صحبت از اجاره ارزان به میان می آید بی تردید یکی از گزینه هایی که برجسته می شود، مناطق جنوبی تهران است. به عنوان ارزان ترین محله های جنوب تهران می توان به جوادیه، آذری یا حتی شهر ری اشاره کرد که در این مناطق با کنار گذاشتن ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان هزینه به عنوان پول پیش و پرداخت ماهیانه اندکی اجاره بها، می توان ملک را اجاره کرد.

شهر های جدیدی چون پرند و شهرک اندیشه از دیگر مناطقی هستند که می شود روی آن ها حساب کرد و به اجاره ارزان مسکن در آن ها پرداخت. چنین مناطقی به رغم گران شدن اجاره بها و بالا رفتن اجاره هایی که از سوی موجران پیشنهاد می شوند، کماکان در زمره ارزان ترین مناطق برای اجاره قرار دارند. پردیس را می توان به این لیست اضافه کرد. این سه منطقه بی تردید جزو مناطقی هستند که طی سال های اخیر شمار زیادی از مستأجران را به خود دیده اند. با توجه به این که مستأجران در سال های گذشته استقبال خوبی از این مناطق برای اجاره نشینی به عمل آورده اند، این شهر ها نیز به پیشرفت ها و امکانات درخوری مجهز گشته اند و امکانات زندگی بیش از پیش در آن ها گنجانده شده است.

علاوه بر جوادیه و آذری، مناطق دیگری هم در تهران وجود دارند که می توان برای یافتن خانه هایی با اجاره بهای ارزان روی آن ها حساب باز کرد. از جمله این موارد می توان به شمیران نو، حکیمیه، بریانک، وحیدیه، یافت آباد، نظام آباد، نیکنام، استاد معین، میدان خراسان، خواجه نظام، صد دستگاه، بروجردی و پاسدار گمنام اشاره کرد.

به رغم این که مناطق معرفی شده به عنوان یکی از ارزانترین مناطق تهران برای اجاره مسکن شناخته می شوند با این حال هجوم مستأجران به این مناطق می تواند نرخ اجاره بها در این قسمت ها را نیز با روند افزایشی همراه سازد.

آن چه می تواند بر قیمت گذاری یک ملک چه برای فروش و چه برای اجاره اثرگذار باشد محل قرارگیری آن ملک و میزان بهره مندی از امکانات شهری و تجهیزات رفاهی است. از این رو عموما مناطقی را می توان برای اجاره ارزان پیدا کرد که در قسمت های جنوبی تهران دایر هستند و یا در حاشیه های شهر جا خوش کرده اند.

  • منبع خبر : تی نیوز