هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، ضمن اشاره به این که وزیر راه و شهرسازی وعده هایی را عنوان کرده است مبنی بر واگذاری زمین های مناسب برای ساخت مسکن برای مستأجران زلزله زده، اظهار داشت: منتظر تحقق اظهارات عنوان شده هستیم و تأمین بودجه مالی این امر را در اسرع وقت خواستاریم.

این مقام مسئول ضمن شرکت در جلسه بازآفرینی شهری استان، از هزینه لازم برای تأمین زمین مورد نیاز جهت ساخت مسکن برای مستأجران زلزله زده کرمانشاه سخن گفت و این مبلغ را معادل ۲۲ میلیارد تومان عنوان کرد. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: کماکان این مبلغ از سوی وزارت راه و شهرسازی تأمین و تخصیص داده نشده است.

بازوند ضمن اشاره به این که امکان خرید چنین زمین هایی به صورت تهاتری و توافقی وجود دارد اظهار داشت: چنانچه به این روش های برای خرید زمین متوسل شویم آن گاه شاهد تخلف ها و رانت خواری هایی خواهیم بود از این رو مناسب ترین شیوه ای که می توان در این راستا بدان تمسک جست حمایت های دولت است. وی افزود: بهتر است دولت خرید اراضی را انجام دهد و اراضی خریداری شده را برای ساخت مسکن مستأجران زلزله زده کرمانشاه واگذار نماید.

ایشان تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در سر پل ذهاب برای زلزله زدگان را معادل ۱۰ هزار و ۶۰۰ فقره اعلام کردند و عنوان نمودند: بر اساس آمار های منتشر شده کل واحد هایی که در اثر زلزله در این شهر خراب شده اند به ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد می رسد از این رو می توان ادعا کرد چیزی حدود به ۴ هزار مسکن بیشتر تولید خواهد شد.

بازوند در ادامه از تحلیل های اقتصادی سخن گفت و خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین اقداماتی که می بایست در دستور کار قرار بگیرد تحلیل اقتصادی موقعیت مسکن در سرپل ذهاب است. وی افزود: وضعیت اقتصادی بازار مسکن نیاز است به دقت در این شهر مورد بررسی قرار بگیرد چرا که اگر فرآیند ساخت و ساز به همین منوال ادامه داشته باشد آن گاه دور از انتظار نخواهد بود که در آینده بازار اشباع گردد و واحد های تولید شده بدون خریدار باقی بمانند و بازپرداخت آن ها مشکل گردد.

ایشان از تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت مسکن مستأجران خبر داد و اذعان نمود: اگر به جای در نظر گرفتن این تسهیلات برای ساخت مسکن، تسهیلات را در اختیار زلزله زدگان قرار دهند، آنگاه این اقدام با نتایج ارزشمندتری همراه خواهد بود.

این مقام مسئول در ادامه به هزینه آب و برق و گاز در مناطق زلزله زده اشاره کرد و آن را معادل ۲۳ میلیارد تومان اعلام نمود. ایشان با تأکید بر این که تا انتهای سال ۹۸ نیاز است بازسازی مناطق زلزله زده به انتها برسد تأکید کرد: وضعیت زمین مستأجران را باید هر چه زودتر اطلاع رسانی و روشن نمایند.

تعداد مستأجران زلزله زده غرب کرمانشاه به ۳۶۰۰ نفر می رسد.

۲۱ آبان ماه سال گذشته بود که زمین لرزه ای ۷٫۳ریشتر زمین را لرزاند که به واسطه آن، ۶۲۰ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۲ هزار و ۳۸۶ نفر نیز مصدوم شدند. گفتنی است محل وقوع زلزله در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و در ۳۲ کیلومتری سرپل ذهاب بوده است.

خسارت این زلزله چیزی حدود به ۱۹۳۲ روستا و ۱۰ شهرستان را درگیر کرد که بر اساس برآورد های بنیاد مسکن، در مجموع ۱۰۳ هزار مسکن شهری و روستایی متوجه آسیب و خسارت شدند.

در چهارم آذرماه سال جاری نیز زمین لرزه ای در این استان اتفاق افتاد و ۶۰۰ واحد مسکونی تخریب و حدودا ۳۵۰۰ واحد نیازمند بازسازی و تعمیر شدند.

  • منبع خبر : تی نیوز