اخباری به گوش می رسند مبنی بر این که محمد اسلامی تصمیم دارد برخی از معاونان خود از جمله معاون مسکن و ساختمان را تغییر دهد، این درحالی است که این خبر از سوی جناب اسلامی رد شده و به گفته ایشان هیچ معاونی در حال حاضر عوض نخواهد شد.

مرداد ماه سال ۹۲ بود که عباس آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی منتخب گردید و رسما این وزارت خانه دو دستی تقدیم ایشان شد. از همان تاریخ آخوندی اعلام کرد قصد دارد در سازمان های نظام مهندسی ساختمان کشور تغییرات مثبتی ایجاد کند و اصلاحات رو به رشدی را رقم بزند. این تصمیم کم و بیش طی ۵ سال فعالیت آخوندی مورد توجه قرار گرفت. از جمله آن ها می توان به برکناری حسن قربانخانی اشاره کرد که مدتی به عنوان رئیس سازمان مهندسی ساختمان تهران مشغول به کار بود و آخوندی پروانه اشتغال به کار این مسئول را باطل کردکه این کار سر و صدای زیادی به پا نمود و با حرف و سخن های بسیاری همراه گشت.

ششم اردیبهشت ماه سال جاری بود که حامد مظاهریان نامه ای خطاب به محمد زاده، مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص برکناری حسن قربانخانی ارائه نمود و در آن این طور نوشت: با توجه به این که جناب قربانخانی اطلاعیه ها و ابلاغیه هایی که بار ها از سوی وزارت راه و شهرسازی برای ایشان صادر شده و تذکرات وارده را نادیده گرفته اند پروانه اشتغال به کار ایشان باطل خواهد شد. مظاهریان در این نامه قید کرد، عدم توجه قربانخانی به درخواست های وزارت راه و شهرسازی سبب گردیده خدمات مهندسی کیفیت قابل قبولی نداشته باشند که به واسطه این امر چنین مشکلاتی در فعالیت ذی ربطان نیز مشهود شده است. ایشان در نامه ارائه شده به بند ج ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۵ استناد کردند و تعلیق پروانه اشتغال به کار ایشان را رسما اعلام نمودند.

این اتفاق آشوب زیادی به پا کرد و با همهمه های فراوانی همراه گشت، پس از این که انتشار چنین خبری نگاه های زیادی را به سمت خود کشاند در وهله بعد نوبت به سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور رسید.

این بار آخوندی برای این که برخی مسائل و مشکلات را حل و فصل کند پروانه اشتغال به کار فرج الله رجبی را باطل کرد آن هم به مدت یکسال که باز هم جزو اقدامات جنجالی آخوندی به حساب می آید. این دستور نیز توسط معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی یعنی جناب حامد مظاهریان صورت گرفت. این اخبار حاکی از آن است که هر آن چه به عنوان یکی از جنجالی ترین اقدامات وزیر اسبق راه و شهرسازی در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور عنوان می شود به دستان معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی عملیاتی گردیده است که به نوبه خود قابل تأمل است. همین عامل سبب شده از این معاونت به عنوان یکی از جنجالی ترین معاونت های وزارت راه و شهرسازی یاد شود و در کانون توجه و مرکز نگاه ها قرار گیرد. زیر ذره بین بردن اقدامات این معاونت سبب شده نگاه ها از دیگر معاونان وزارت راه و شهرسازی ربوده شده و عملکرد آن ها کمتر مورد توجه قرار بگیرد.

به رغم این که معاونت معماری و شهرسازی از دیگر معاونت های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که فعالیت هایش به پایش های مداوم و پیوسته نیاز دارد، با این حال مدتی است مورد هیچ نقدی قرار نگرفته و اصلا توجهی بدان نشده است. این امر سبب می شود به این نتیجه کلی برسیم که با قرار گرفتن معاون مسکن در تیررس نگاه ها، ناخودآگاه دیگر معاونین همچون معاون شهرسازی از نگاه ها دور مانده اند.

شش آبان ماه سال جاری بود که محمد اسلامی بر کرسی وزارت راه و شهرسازی تکیه زد و امور این وزارت خانه را به دست گرفت. این مدت اخبار زیادی مبنی بر تصمیم اسلامی به تغییر برخی معاونان از جمله معاون مسکن به گوش رسید حال آن که اسلامی این خبر را کاملا کذب می خواند و قاطعانه رد می کند. تنها تغییراتی که در این مدت از اسلامی دیده شده، اعمال تغییراتی در حوزه سازمان زمین و مسکن و همچنین تغییرات وزارتی بوده که علتش را بازنشستگی برخی مسئولان عنوان می کنند.

برخی بیان می کنند آن چه سبب شده از گوشه و کنار اخباری مبنی بر برکناری معاون مسکن از سوی محمد اسلامی به گوش برسد فعالیت وی همچون ابطال پرونده اشتغال به کار بوده است که مشخص نبودن وضعیت رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان این امر را بدتر کرده است. بر اساس اخبار های ارائه شده در هفته آتی جلسه ای با حضور اعضای شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان و وزیر راه و شهرسازی برگزار خواهد گردید که خروجی آن می تواند انحلال شورای مرکزی بوده و یا تداوم فعالیت رجبی به عنوان رئیس این سازمان تا دی ماه سال آینده باشد.

  • منبع خبر : افکار نیوز