بر اساس آخرین اخبار اعلام شده، قیمت فروش هر برگه اوراق بهادار از ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان متغیر است. بر اساس این که زوجین در کدام شهر از ایران زندگی می کنند به ازای پرداخت ۸٫۵ تا ۱۲٫۵ میلیون تومان می توانند در راستای تهیه وام مسکن و تسهیلات جعاله اقدام نمایند.

بر اساس گزارشات منتشر شده، قیمت برگه اوراق بهادار عموما از ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان در نوسان است. یکی از گران ترین اوراق بهادار در حال حاضر، اوراق مربوط به آبان ماه می باشد، که با قیمت ۵۵ هزار و ۴۰۰ تومان معامله می شود ضمن این که اوراق مربوط به مهرماه نیز با قیمت ۵۴ هزار و ۴۰۰ تومان خرید و فروش می گردد.

در این میان اوراق متعلق به دی ماه سال ۹۵، با ارزان ترین قیمت به فروش می رسد چرا که چیزی تا پایان انقضایش باقی نمانده حال آن که دیگر اوراق نیز با قیمت هایی بالغ بر ۵۳ هزار تومان مورد خرید و فروش قرار می گیرند.

توأمان با رشد قیمت مسکن در بسیاری از شهر ها، تقاضا برای مسکن هم روندی نزولی را تجربه کرده که این امر خود را در حجم معاملات مسکن به خوبی نشان داده است. این کاهش تقاضا بر قیمت اوراق تسهیلات نیز اثرگذار بوده و سبب شده قیمت اوراق روندی کاهشی را در پیش بگیرد. به رغم این که طی روز های اخیر شاهد افت قیمت اوراق بهادار بوده ایم با این حال طی هفته های اخیر، نرخ این اوراق ثابت و متعادل بوده است. لازم به توضیح است که قیمت اوراق به نسبت دو هفته گذشته با کمی رشد همراه بوده است.

آمار ها نشان می دهد به واسطه گران شدن مسکن، این بازار در رکودی سنگین به سر می برد که این امر کاهش تقاضا برای اوراق تسه را به همراه داشته و سبب شده نرخ تعیین شده برای این اوراق نیز کاهش را تجربه کند.

با فرض این که قیمت هر برگه تسه ۵۳ هزار تومان باشد، یک زوجین تهرانی می بایست ۲۰۰ برگه تسهیلات خریداری نمایند تا از این طریق بتوانند تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی اخذ کنند. تهیه این ۲۰۰ برگه تسه در گرو پرداخت هزینه ای به ارزش ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می باشد. لازم به توضیح است که به همراه این میزان تسهیلات، وام جعاله نیز در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت. تهیه تسهیلات جعاله نیازمند تهیه ۴۰ برگه تسه ۵۳ هزار تومانی است که به چیزی معادل ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان هزینه نیاز دارد. بنابراین در مجموع زوجین تهرانی می توانند ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند مشروط بر این که هزینه ای معادل ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان پرداخت نمایند.

زوج جوانی که در شهری غیر از تهران با جمعیت بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند نیاز است برای دریافت تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن از محل اوراق حق تقدم، ۱۶۰ برگه تسه اخذ نمایند. مبلغ مورد نیاز برای خریداری این تعداد تسه، ۸ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان می باشد. چنانچه مایل باشد وام ۲۰ میلیون تومانی جعاله را نیز دریافت کنند کافی است ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان دیگر را هم بپردازند که با این حساب به ازای اخذ ۱۰۰ میلیون تومان وام، نیاز به پرداخت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هزینه می باشد.

دیگر زوج هایی که در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند، قادر به دریافت تسهیلات مسکن با سقف ۶۰ میلیون تومان هستند منوط به این که با پرداخت ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، ۱۲۰ برگه تسه دریافت نمایند. این متقاضیان خواهند توانست ۲۰ میلیون تومان وام جعاله را نیز اخذ نمایند به شرط این که مبلغ دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بپردازند. زوجین ساکن شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر در نهایت موفق به دریافت ۸۰ میلیون تومان تسهیلات مسکن و جعاله خواهند شد.

امکان اخذ تسهیلات مسکن و جعاله برای مجرد های تهرانی هم وجود دارد. این امر با تأمین ۱۲۰ برگه تسه محقق خواهد شد که به ازای آن ۶۰ میلیون تومان در اختیار متقاضی قرار می گیرد. تسهیلات پرداختی به جوان های مقیم شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر و شهر هایی با جمعیت کمتر از این مقدار، به ترتیب ۵۰ میلیون تومان و ۴۰ میلیون تومان خواهد بود که در قابل دریافت ۱۰۰ و ۸۰ برگه تسه عملی خواهد شد.

مجرد های تهرانی می توانند ۶۰ میلیون تومان وام مسکن را اخذ کنند مشروط بر آن که شش میلیون و ۳۶۰ هزار تومان هزینه کنار بگذارند. این رقم برای آن ها که در شهر هایی با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر زندگی می کنند به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر و برای ساکنان شهر هایی با جمعیت زیر ۲۰۰ هزار نفر به ۴ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می رسد. لازم به ذکر است که متقاضیان وام جعاله نیاز است علاوه بر مبالغ مذکور، ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان هم برای اخذ وام جعاله بپردازند.

بانک مسکن، مسئول صدور اوراق بهادار می باشد. این اوراق که در بازار فرابورس ایران خرید و فروش می شوند دارای ارزشی به میزان ۵۰۰ هزار تومان هستند. امکان تمدید این برگه ها نهایتا تا دو دوره شش ماهه وجود خواهد داشت. قیمت تعیین شده برای هر برگه تسه با توجه به این که چه مدت زمان تا انتهای اعتبارشان باقی مانده است متفاوت خواهد بود. باید خاطرنشان کرد که با تمام شدن مدت زمان تعیین شده برای این اوراق و عدم استفاده از آن ها توسط دارنده اوراق، پول پرداخت شده بازنخواهد گشت و این برگه ها اعتبارشان را برای معامله از دست خواهند داد.

  • منبع خبر : تی نیوز