احمد اصغری مهرآبادی به عنوان قائم مقام وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: بر اساس تمام برنامه ریزی های صورت گرفته و راهکار های اندیشیده شده اگر از پرونده هایی با مشکلات قضایی صرف نظر کنیم، پروژه مسکن مهر در سال آینده بسته خواهد شد.

ایشان ضمن اشاره به این که ریاست جمهوری و وزیر راه و شهرسازی تأکید زیادی بر اتمام هر چه سریع تر پروژه مسکن مهر کرده اند اذعان نمودند: از این رو پیش بینی می شود این پروژه در سال آینده به پایان برسد.

ایشان در ادامه از تعداد زمین های واگذار شده از ابتدای انقلاب تا سال ۸۶ خبر دادند و آن را معادل ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار قطعه اعلام کردند. وی این طور ادامه داد: تعداد واحد های تحویل داده شده به متقاضیان معادل ۱ میلیون و ۷۳۰ هزار واحد بوده است که از این تعداد ۱ میلیون و ۹۰ هزار واحد مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم می باشد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر ضمن اشاره به این که دولت با جدیت تمام درصدد است پروژه مسکن مهر را به پایان ببرد اذعان نمود: از ظرفیت استان ها و شهرستان ها برای پایان دادن به این پروژه نهایت استفاده را خواهیم کرد.

ایشان ضمن اشاره به این که دولت با تنگنا های و مشکلات عدیدی دست به گریبان است خاطرنشان کرد: به رغم همه مشکلات موجود با این حال اقدامات ارزشمندی تاکنون انجام شده که چون به درستی تبلیغ و نمایش داده نشده اند از نگاه ها مغفول مانده اند.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص واحد های دارای مشکلات قضایی اشاره کردند و تصریح نمودند: با توجه به نامه ارسال شده برای معاون اول قوه قضا، این پرونده ها بدون نوبت در دست بررسی قرار خواهند گرفت.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر عنوان کرد: بررسی دقیق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن نشان می دهد در این قانون به صراحت قید کرده متولیان موظف به ارائه خدمت هستند، با این حال وزارت راه و شهرسازی در این مسیر همراه دستگاه های متولی بوده و یاری های زیادی را به آن ها رسانده است.

ایشان از وظایف وزارت راه و شهرسازی پرده برداشتند و این طور گفتند: مهم ترین وظیفه و مسئولیت این وزارت در پیگیری تسهیلات بانکی و تهیه زمین خلاصه می شود این در حالی است که بر اساس آمار هایی که اقدامات سال ۹۵ را گزارش می کنند، این وزارت در آن سال ۸۸۰۰ میلیارد ریال را برای رسیدگی به انشعابات و اعتباری به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال را در راستای تهیه زمین و دیگر خدمات از محل اسناد خزانه به کار گرفته است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: اقدامات وزارت راه و شهرسازی تنها در این امور خلاصه نمی شود و تهیه تصفیه خانه از دیگر مواردی است که به همت این وزارت با تأمین ۴۲ هزار میلیارد ریال اعتبار در دستور کار قرار گرفته که امید است به زودی تأمین و مورد استفاده قرار بگیرد.

ایشان از افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر خبر دادند و افزودند: مبلغ وام از ۲۵۰ میلیون ریال به ۴۰۰ میلیون ریال ارتقا یافت، به علاوه در نظر داریم مدت بازپرداخت این تسهیلات را هم از ۱۵ به ۲۵ سال برسانیم با این امید که مردم رفاه بیشتری را تجربه کنند.

کیفیت واحد های مسکونی مهر قم در صدر است

ایشان استان قم را به عنوان یکی از استان های پیشتاز در این عرصه معرفی کردند و اذعان نمودند: از میان مسکن های مهر این استان تنها هزار واحد کامل نشده است که از این تعداد، برخی متقاضی ندارند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی طرح مسکن مهر این طور ادامه داد: از میان واحد های تکمیل نشده، ۳۰۰ واحد در مراحل پایانی قرار دارند که با همت مسئولان مربوطه تا انتهای سال جاری می توان آن ها را به دست متقاضیان رساند. از این میان ۶۰۰ واحد را پس از اعلام رأی دادگاه به پایان خواهیم رساند.

ایشان ضمن اشاره به این که گاها رسیدگی به پرونده قضایی برخی واحد ها تا سال ها به طول می انجامد اظهار داشت: به واسطه چنین واحد هایی نمی توانیم ادعا کنیم پروژه مسکن مهر کماکان باز است و بدون نتیجه مانده است.

اصغری مهرآبادی با تأکید بر این که مسکن های مهر قم را در شهرک پردیسان احداث کرده اند اذعان نمود: آن چه در این استان احداث شده است در مقایسه با دیگر استان ها دارای کیفیت قابل قبول و تحسین برانگیزی است.

ایشان از اسناد اعیانی صادر شده سخن گفتند و اظهار داشتند: تعداد سند های ارائه شده برای مسکن مهر قم به ۱۷ هزار واحد می رسد که رقم اندکی است و می بایست به رقمی بالاتر برسد. وی از ضرورت بکارگیری سیستم اطفای حریق و آسانسور در واحد های باقی مانده اشاره کرد و اذعان نمود: این امکانات را هم باید در مرکز توجه قرار دهیم.

تعداد مسکن مهر استان قم از ابتدا ۴۳ هزار و ۵۰۵ واحد گزارش شده بود از این رقم ۴۲ هزار و ۵۹۲ واحد به بهره برداری رسیده اند و تنها فرآیند ساخت ۹۱۲ واحد به پایان نرسیده است.

پردیسان که واقع در جنوب غربی استان است و متعلق به منطقه هشت شهرداری قم می باشد، سال تأسیسش به ۷۷ بر می گردد و در سال ۹۰ نیز به عنوان یکی از مناطق شهرداری قم شناخته شده است.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز