پس از رشد قیمت ها در بازار مسکن می توان ادعا کرد بازار مسکن در تهران در دو گروه کلی قرار گرفته است. در نخستین گروه مناطق و آپارتمان هایی قرار گرفته اند که کماکان رنگ مشتری به خود می بینند و با خرید و فروش همراهند و گروه دوم شامل مناطقی می شود که رکود را به معنای واقعی تجربه کرده و خبری از معاملات ملکی در آن نیست. در طبقه دوم به رغم این که حجم خرید و فروش املاک بسیار ناچیز است، با این حال رشد مداوم قیمت مسکن به چشم می خورد که در نوع خود قابل تأمل است.

در گروه اول مناطقی قرار دارند که میزان رشد قیمت در آن ها طی ماه های اخیر به مراتب کمتر گزارش شده است. مناطق ۹ و ۱۰ تهران، که حاوی بافت های فرسوده و ناکارآمد هستند در همین گروه طبقه بندی می شوند. بر اساس آمار های منتشر شده حجم خرید و فروش واحد های مسکونی در ماه گذشته در منطقه ۲۲ تهران با افت چشمگیری همراه بوده، این درحالی است که مناطق پایین شهر، ریزش حجم معاملات را به میزان کمتری در همین بازه زمانی شاهد بوده اند. حجم معاملات صورت گرفته در تهران در آبان ماه سال جاری به نسبت آبان سال گذشته کاهش ۵۴ درصدی را تجربه کرده به عبارتی می توان عنوان کرد در آبان ماه امسال حجم معاملات مسکن به نصف تقلیل یافته است، این درحالی است که ریزش حجم معاملات در منطقه ۱۰ تهران ۴۹ درصد برآورد شده و کاهش نقطه ای اعلام شده برای منطقه ۵ تهران که در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، بیشترین رشد قیمت را شاهد بوده، ۵۷ درصد بوده است.

میزان رشد قیمت مسکن در آّبان ماه امسال در منطقه ۵، ۱۰۴ درصد گزارش شده، درحالی که رشد قیمت اعلام شده برای مناطق جنوبی تهران از این رقم کمتر بوده است. در منطقه ۱۱ تهران به عنوان منطقه ای با بافت فرسوده و ناکارآمد، رشد قیمت مسکن در آبان ماه امسال در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته، ۷۱ درصد برآورد شده، این رقم در قلب فرسوده تهران یا همان منطقه ۱۲ به ۵۰ درصد می رسد.

جهش قیمت مسکن در منطقه ۱۹ تهران، از ۴۷ درصد کمتر گزارش شده است، که این مناطق همگی در گروه اول بازار مسکن جای می گیرند. آپارتمان های موجود در این مناطق با تقاضای بیشتری از سوی خریداران طی ماه های اخیر همراه بوده اند. برخی خریداران نگاه خود را از واحد های مناطق شمالی تهران دزدیده اند و خود را به مناطق پایین تر سوق داده اند بلکه بتوانند آن چه را می خواهند با قیمت مناسب تری خریداری کنند. انتظار می رود با حاکم شدن رکود بیشتر بر بازار مسکن، طبقه دوم شرایط بدتری را تجربه کند.

  • منبع خبر : دنیای اقتصاد