از نخستین ماه های سال جاری، رشد قیمت مسکن نگاه ها را به سمت خود کشاند و اکنون بیش از ۸ ماه است که از این ماجرا می گذرد و کماکان خبری از ارزان شدن مسکن نیست. رشد قیمت مسکن که کاهش توان اقتصادی خانواده ها را به همراه داشته سبب شده کمتر کسی بتواند دست به خرید بزند و به واسطه این امر، حجم معاملات مسکن به طرز عجیبی افت پیدا کرده است.

توأمان با رشد قیمت و افت توان مالی خریداران، عده زیادی ناگزیر شده اند برای خرید مسکن به شهرک های اقماری و شهر های جدید روی بیاورند و این مناطق را برای تهیه مسکن بر گزینند، این درحالی است که برخی دیگر خرید سوئیت را در پیش گرفته اند و به واحد های ریزمتراژ بسنده نموده اند.

روند صعودی قیمت ها تمایل به خرید سوئیت را در پایتخت افزایش داده است. استقبال از خانه های ریزمتراژ همیشه در تهران وجود داشته است به عبارتی طی سال های اخیر شاهد افراد مجرد و زوج های جوان زیادی بوده ایم که خرید خانه های ریزمتراژ را در صدر اولویت هایشان قرار داده اند با این حال گرانی قیمت منجر شده استقبال از این خانه ها با رشد بیشتری همراه گردد.

با علم به این موضوع که حتی قیمت واحد های کوچک متراژ هم گران است، آمار هایی ارائه شده که تعداد این واحد ها را در قسمت های مختلف تهران برآورد و اطلاع رسانی نماید. مطالعات میدانی نشان می دهد قیمت سوئیت در شمال و دیگر مناطق تهران، تفاوت های فاحشی با یکدیگر دارد به طوری که این رقم از آن چه به عنوان تفاوت قیمت واحد های کوچک و متوسط متراژ در بخش های شمال، غرب و حتی مرکز تهران عنوان شده بسیار بیشتر می باشد.

لازم به توضیح است که بیشتر سوئیت هایی که در قسمت های شمالی، غربی و مرکزی تهران برای فروش قرار دارند دارای عمر بنای بالایی هستند این در حالی است که در شرق تهران، عمر بنای ساختمان های ریزمتراژ یا همان سوئیت ها ۵ سال را هم شامل می شود.

بر اساس این گزارش واحد های ریزمتراژ به واحد هایی با مساحت کمتر از ۴۵ متر مربع اطلاق می شود حال آن که واحد های کمتر از ۷۵ متر مربع را کوچک متراژ، واحد هایی کمتر از ۱۰۰ متر را متوسط و مابقی را بزرگ متراژ خطاب می کنند.

شمال تهران

قیمت فروش اعلام شده برای سوئیت های موجود در شمال تهران از ۱۴۰ میلیون تومان تا ۱ میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان متغیر می باشد.

برای این که بتوان سوئیتی را با ۲۰ سال عمر بنا با مساحت ۳۰ متری، خریداری نمود نیاز است ۱۴۰ میلیون تومان پول کنار گذاشته شود، به عبارتی قیمت هر متر مربع از این واحد، ۴ میلیون تومان می باشد حال آن که هر متر مربع واحد مسکونی در میرداماد با قیمت ۱۵ میلیون تومان به فروش می رسد بنابراین با هزینه های کمتر هم می توان در راستای خرید سوئیت گام برداشت.

برای خرید سوئیتی ۳۸ متری در دروس تهران، لازم است ۹۰۰ میلیون تومان هزینه کنار گذاشته شود به عبارتی قیمت خرید هر متر مربع از این سوئیت ۲۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان می باشد.

در منطقه نیاوران تهران نیز، برای این که بتوان یک واحد ۴۲ متری خریداری کرد، پرداخت ۴۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع ضروری است که در مجموع پولی به ارزش ۱ میلیارد و ۶۸۰ هزار تومان نیاز دارد.

در منطقه جردن نیز برای این که بتوان واحدی ۳۴ متری خریداری نمود، نیاز به پرداخت ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر مربع است که در مجموع به هزینه ۶۸۰ میلیون تومانی ختم می شود.

غرب تهران

قیمت اعلام شده برای فروش سوئیت در غرب به نسبت شمال تهران مناسب تر است و متقاضیان با کنار گذاشتن هزینه های کمتر می توانند در این راستا اقدام کنند. با کنار گذاشتن ۲۰۰ میلیون تومان می شود حتی واحد مسکونی کوچکی هم در غرب تهران خریداری کرد. قیمت سوئیت با مساحت ۴۳ متر در شهرک اکباتان، چیزی حدود ۴۳۰ میلیون تومان برآورد شده بنابراین هر متر از این سوئیت به قیمت ۱۰ میلیون تومان قابل خریداری است.

در ستارخان نیز برای خرید سوئیتی ۲۸ متری می بایست به ازای هر متر، ۸ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان هزینه کنار گذاشت و در مجموع، ۲۳۰ میلیون تومان پول پرداخت کرد.

در جیحون، سوئیتی با ۳۸ متر مربع، ۱۴۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. از این رو می توان عنوان کرد قیمت مشخص شده برای فروش هر متر از این واحد مسکونی ۳ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان بوده است. واحدی ۴۴ متری در جنت آباد تهران، ۵۱۰ میلیون تومان معامله شده که قیمت اعلام شده به ازای فروش هر متر از آن ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.

مرکز تهران

قیمت اعلام شده به عنوان فروش سوئیت در مرکز تهران به آن چه برای غرب اعلام شد، نزدیک است. به عبارتی با در اختیار داشتن ۲۰۰ میلیون تومان می توان به خرید سوئیتی در این قسمت اقدام کرد. در جمالزاده جنوبی، قیمت فروش سوئیتی ۳۵ متری، ۱۳۵ میلیون تومان اعلام شده است به عبارتی برای خرید این سوئیت نیاز است به ازای هر متر مربع ۵ میلیون تومان هزینه کنار گذاشته شود. در بلوار کشاورز می توان یک سوئیت ۳۰ متری را با در اختیار داشتن ۳۳۰ میلیون تومان یعنی ۱۱ میلیون تومان به ازای هر متر مربع خریداری کرد. در یوسف آباد برای خرید سوئیت ۳۷ متری می بایست ۵۰۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هزینه کنار گذاشت و به ازای هر متر مربع مبلغ ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعتبار پرداخت کرد.

برای این که بتوانیم سوئیتی ریزمتراژ با مساحت ۴۵ متر مربع در فردوسی خریداری نماییم، نیاز است به ازای هر متر مربع ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پرداخت نموده و ۳۴۲ میلیون تومان هزینه بپردازیم.

شرق تهران

قیمت اعلام شده به عنوان نرخ فروش سوئیت در شرق به آن چه برای غرب و مرکز عنوان شد نزدیک می باشد. این تشابه قیمت تنها برای واحد های ریز متراژ مشاهده می شود و برای واحد هایی که متوسط، کوچک و یا بزرگ متراژ قلمداد می شوند چنین تشابه هایی نادر است. برای خرید سوئیتی ۴۰ متری در محله بنی هاشم، که از واحد هایی با قیمت های ۱۱ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان به ازای هر متر مربع برخوردار است، نیاز است ۴۶۷ میلیون تومان هزینه کنار بگذاریم. در تهرانپارس نیز امکان خرید سوئیت ۴۳ متری با پرداخت ۴۲۰ میلیون تومان هزینه میسر است که با این حساب قیمت هر متر مربع ۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان می باشد.

در سبلان برای خرید سوئیت ۳۰ متری، نیاز است به ازای هر متر مربع مبلغی حدود ۶ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان پرداخت شود که در مجموع به ۲۰۰ میلیون تومان می رسد.

تهیه یک سوئیت در نیرو هوایی با مساحت ۳۸ متر مربع، به پرداخت ۳۸۰ میلیون تومان هزینه نیاز دارد بنابراین قیمت فروش هر متر مربع از این واحد ۱۰ میلیون تومان است.

جنوب تهران

به جنوب تهران رسیدیم، جایی که می توان به ازای پرداخت هزینه های ارزان تر صاحب سوئیتی مناسب گردید. با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان هم می توان در جنوب تهران سوئیت خریداری نمود.

در خاوران برای خرید واحدی با ۴۵ متر مربع، نیاز است به ازای هر متر مربع مبلغ ۳ میلیون تومان و در مجموع ۱۳۵ میلیون تومان کنار گذاشته شود.

در شهرک ولیعصر تهران قیمت اعلام شده به عنوان قیمت فروش سوئیتی ۴۵ متری، ۲۰۷ میلیون تومان می باشد که به ازای هر متر مربع باید ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول پرداخت کرد.

در خراسان نیز امکان خرید سوئیتی ۴۱ متری با هزینه ۱۷۰ میلیون تومان وجود دارد به طوری که هر متر مربع از این خانه را باید با هزینه ۴ میلیون و ۱۴۶ هزار تومان تهیه نمود.

در خیابان خیام برای این که بتوانید ریزمتراژی با مساحت ۴۴ متر مربع تهیه کنید می بایست ۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان کنار بگذارید که قیمت هر متر مربع از این واحد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود.

فروش خانه های ریزمتراژ در چه مناطقی از تهران پررنگ تر است؟

  • منبع خبر : تی نیوز