خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور، ضمن اشاره به این که در احداث آزادراه لردگان به خوزستان، قطعه لردگان-ایذه در اولویت است اظهار داشت: این طرح در مراحل پایانی اش قرار دارد و برای این که بتوانیم سوت پایان این پروژه را به صدا در آوریم از ظرفیت های بانک مسکن و بخش های خصوصی استفاده خواهیم کرد.

خیرالله خادمی ضمن شرکت در دهمین شورای برنامه ریزی و توسعه چهار محال و بختیاری در سال جاری، عنوان کرد: برای تملک آن دست از زمین های مستثنیاتی که سد راه کانال های ارتباطی شده اند، و برای اعطای مطالبات پیمانکاران نیاز است از اسناد خزانه اسلامی استفاده شود چرا که در غیر اینصورت با توجه به شرایط اقتصادی که کشور بدان گرفتار شده راه دیگری برای تأمین منابع مالی وجود نخواهد داشت.

ایشان آسفالت راه های روستایی را از دیگر برنامه های در دست اجرا خطاب کردند و افزودند: برای نیل به این هدف نیاز به تأمین قیر رایگان توسط وزارت راه و شهرسازی ضروری است که ۳۰ درصد و ۶۰ درصد هزینه ها به ترتیب به صورت نقد و از محل خزانه اسلامی تهیه و تأمین خواهد گشت.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حمل و نقل کشور تأکید کرد: این وزارتخانه برای سال آینده هزینه های موجود و قیر رایگان را تأمین خواهد نمود.

این مقام مسئول با تأکید بر این که از تمام هزینه هایی که برای آسفالت کردن راه های روستایی وجود دارد چیزی حدود به ۳۰ درصد از هزینه ها مربوط به قیمت قیر می شود گفت: این امر در حال حاضر توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین و تهیه می گردد.

ایشان بار دیگر در خصوص نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت و توسعه راه های روستایی توضیح دادند و تصریح نمودند: این مهم تا انتهای سال آینده از محل ملی تأمین می گردد.

معاون وزیر راه و شهرسازی صحبت هایش را این طور بسط داد: وزارت خانه راه و شهرسازی در راستای ساخت کمربندی بروجن که طول آن به ۹ کیلومتر می رسد، همکاری های لازم را به عمل می آورد. به گفته این مقام مسئول هدف از ایجاد این کانال ارتباطی، کاهش ترافیک هایی است که جاده ها را قفل کرده و تردد آسان تر و ساده تر ۳۰ هزار خودرو در مسیر های اصفهان به شهرکرد بروجن- لردگان و خوزستان است.

خادمی بار دیگر اذعان نمود: در حال حاضر تمام روستا هایی که تعداد خانوار آن ها بالای ۲۰ عدد است از راه های جاده ای بهره مندند.

استاندار چهار محال و بختیاری اظهار داشت: از مهم ترین اولویت هایی که در این استان در دست اجرا قرار دارد توسعه ۴ محور ارتباطی است. وی این محور های ارتباطی را جزئی تر تشریح نمود و این طور گفت: این محور ها عبارت اند از: شهرکرد، شلمزار، خوزستان، شهرکرد، بروجن، لردگان، خوزستان، ادامه مسیر کمربندی شهرکرد و توسعه سه راهی گندمان-بلداجی-بروجن-شلمزار.

ایشان از دیگر برنامه هایی که در دست اجرا قرار دارد، توسعه راه های ریلی، هوایی و زمینی را عنوان کردند و افزودند: تمام تلاشمان را به کار گرفته ایم تا با تحقق این مهم به بهبود شرایط کمک نماییم.

وی در ادامه در خصوص چالش هایی که با انجام این پروژه همراه است صحبت کرد و این طور گفت: تأمین قیر مورد نیاز برای پیشبرد این طرح کار ساده ای نیست و در حال حاضر به عنوان یکی از چالش هایی که با آن دست به گریبانیم مشخص می شود. وی ادامه داد: پیمانکاران نمی توانند دریافت این سهمیه قیر را ضمانت دهند.

ایشان از ضرورت تکمیل طرح های نیمه تمام صحبت کردند و این طور گفتند: زمانی که با طرح های نیمه تمام مواجه هستیم بهتر است بخش هایی از آن که قابل برون سپاری است را به بخش های خصوصی واگذار کنیم ضمن این که تمام تلاشمان را به کار بگیریم تا اعتبارات را به موقع تأمین نموده و در صرف هزینه ها، صرفه جویی های لازم به عمل آوریم.

رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه چهار محال و بختیاری، افزود: منطقه ای که در آن احداث تونل کره بس اتفاق افتاده با خطر ریزش کوه همراه است. به گفته این مقام مسئول این تونل در مسیر شهرکرد- بروجن- لردگان- خوزستان می باشد از این رو در مسیر مذکور بایستی یک مسیر پدافندی در نظر گرفته شود.

این مقام مسئول اظهار کرد: برای پیشبرد این طرح ها می توان از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم کمک گرفت و از توانمندی های قرارگاه خاتم الانبیاء نیز متمتع گردید.

عباسی بار دیگر از مزایای مشارکت با بخش های خصوصی سخن به میان آورد و تصریح کرد: مسئولان ارشد درصدد هستند با بخش های خصوصی وارد مشارکت و همکاری های بیشتر شوند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی چهار محال و بختیاری این طور گفت: اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای استان، برای سال آینده چیزی حدود به ۱۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد شده و به تصویب رسیده است.

طهمورث الیاسی بختیاری اظهار داشت: این رقم سال جاری معادل ۸ هزار و ۷۳۱ میلیارد ریال گزارش شده که از این مقدار حدود ۷ هزار و ۹۴۲ میلیارد ریال آن ابلاغ گردیده است.

یکی از محور های ترانزینی فلات مرکزی به قسمت های جنوبی کشور، جاده بروجن به لردگان و خوزستان می باشد که تعداد خودرو هایی که روزانه در این مسیر تردد می کنند به ۳۰ هزار مورد می رسد.

لازم به توضیح است که لردگان در فاصله ۱۶۰ کیلومتری از مرکز چهار محال و بختیاری قرار گرفته است.

  • منبع خبر : تی نیوز