املاک تهران، در يك روند نامنظم

املاك تهران، هميشه يك روند نامنطمي را طي كرده‌اند به محض اين كه مردم به خانه‌دار شدن خود اميد داشتند به يكباره قيمت مسكن افزايش يافته و موجب شده تا بخشي از مردم نتوانند خانه‌دار شوند.

در مورد املاك تهران چند واقعيت وجود دارد و بايد به اين واقعيات توجه كنيد تا بتوانيد مسكن مورد علاقه خود را خريداري كنيد.

  1. تعداد معاملات مسكن شهر تهران در مهرماه سال جاري در مقايسه با ماه سال قبل در حدود ۴/۳۴ درصد افزايش يافته و در ماه شهريور به اندازه ۲/۹ درصد افزايش داشته است.

  2. معاملات مسكن نشان مي‌دهد كه قيمت مسكن املاك تهران در مقايسه با شهريور ماه ۷/۰ و در مقايسه با مهرماه سال گذشته در حدود ۷/۸ درصد افزايش داشته است.

  3. در شهريور امسال به خانه اولي‌ها پرداخت تسهيلات بانك مسكن در حدود ۸۰۰ فقره افزايش داشته است و با توجه به پرداخت اقساط و استقبال متقاضيان بانك مسكن انتظار مي‌رود كه تسهيلات بيشتري در ماه‌هاي پيش رو به متقاضيان پرداخت شود.

  4. كاهش نرخ سود بانكي از ۱۸ درصد به ۱۵ درصد باعث شده تا بخش مسكن نيز از اين جريان متاثر شود.

  5. روند بازار مسكن در نيمه اول سال جاري نشان مي‌دهد كه بخش مسكن امسال رونقي را تجربه خواهد كرد.

با مشاهده واقعيات فوق متوجه مي‌شويم كه املاك تهران هرگز بيش از تورم قيمتي نخواهند داشت. البته قابل پيش‌بيني است كه قيمت واحدهاي مسكن با متراژ پايين به شدت افزايش پيدا كند.

البته مي‌توان انتظار داشت كه قيمت املاك تهران طي ماه‌هاي آينده به شد افزايش پيدا كند، در حال حاضر اگر پولي بابت خريد خانه نداريد، بهتر است عجله نكنيد و سر فرصت خانه مورد نظر خود را خريداري كنيد بخاطر اين كه قيمت مسكن از شاخص تورم كمتر خواهد بود.

رشد املاک تهران

قيمت انواع املاک تهران

قيمت املاك تهران در بخش‌هاي مختلف افزايش خواهد داشت ولي هرگز به گونه‌اي نخواهد بود كه متقاضيان نتوانند املاك مورد نظر خود را خريداري كنند.

هرگز در املاك تهران سرمايه‌گذاري نكنيد و بهتر است كه مسكن مورد علاقه خود را خريداري كرده و اگر علاقمند به سرمايه‌گذاري در بخش مسكن هستيد بهتر است كه در بازار بورس سرمايه‌گذاري كنيد.

تاثير قيمت ارز بر قيمت املاک تهران

از آن جائيكه مسكن يك كالاي مصرفي به شمار نمي‌رود بنابراين بايد متذكر شويم كه نوسان قيمت ارز در درازمدت بر قيمت مسكن تاثيري نخواهد داشت و هرگز به اينگونه نيست كه بخش مسكن از نوسان قيمت دلار متاثر شود.

قيمت املاك تهران در فاصله يك فصل رخ داده موجب شده تا بازار مسكن وارد فاز جديدي شود و در نهايت قيمت‌ها به صورت آرام افزايش بيابد. نوسانات ارز و سكه باعث نوسان در بخش مسكن مي‌شود و همين نوسانات باعث افزايش قيمت مسكن طي ماه‌هاي ارديبهشت تا مرداد امسال شود.

بنابر گزارش دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن و شهرسازي، در ارديبهشت ماه ۱۳۹۷، معاملات بخش مسكن به رقم ۲۰ هزار و ۴۴۵ فقره رسيده است و متوجه مي‌شويم كه در مقايسه با ارديبهشت سال ۱۳۹۶، املاك تهران به رشدي در حدود ۳/۱۶ درصد رسيده است، و متوسط قيمت مسكن در اديبهشت ماه امسال به ۵۹ ميليون و ۹۰۰ هزار ريال رسيده كه در نتيجه مي‌توان نتيجه بگيريم كه به رشد ۲/۳۴ درصدي در مقايسه با ارديبهشت سال گذشته داشته است. آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه معاملات مسكن با هم پيوند خورده‌اند و بنابراين رونق در بخش مسكن به خوبي مشهود است. قيمت انواع املاك تهران نيز در راستاي نوسانات بخش مسكن دچار نوسانات شديدي مي شود.

مقايسه امسال قيمت املاک تهران با سال گذشته 

بخش مسكن و املاک تهران در خرداد ماه امسال به جهش قيمتي مواجه شد كه متوسط قيمت هر متر واحد مسكوني در حدود ۵ ميليون ريال افزايش داشته و مشخص است كه در مقايسه با ارديبهشت ماه متوسط هر متر مربع به رقم ۶ ميليون ريال افزايش قيمت داشته كه در نهايت رشد ۵/۴۴ درصد را در مقايسه با خرداد ماه سال گذشته را نشان مي‌دهد. البته در اين راستا، معاملات مسكن نيز به رقم ۱۵ هزار و ۲۱۰ فقره كاهش يافته است كه با دقت به آمار و ارقام متوجه مي‌شويم كه تعداد معاملات در مقايسه با ماه ارديبهشت به ۸/۲۱ درصد كاهش داشته و رشد منفي ۹/۲ درصد را نسبت به خرداد ماه سال گذشته را نشان مي‌دهد. همين آمار و ارقام نشان مي‌دهد كه بخش مسكن وارد ركود تورمي شده و شايد اين جريان طي ماه‌هاي پيش رو نيز تكرار شود.

افزايش قيمت مسكن باعث كاهش معاملات مسكن در تيرماه شد و باعث شد تا قيمت هر متر مربع واحد مسكوني در تهران به ۵ ميليون ريال در مقايسه با خرداد به ۶۹ ميليون و ۹۰۰ هزار ريال افزايش بيابد كه در نهايت نشان مي‌دهد كه قيمت مسكن به رشد ۹/۵۳ درصد در مقايسه با تير ماه ۱۳۹۶ درصد افزايش يافته است. تعداد معاملات هم در مقايسه با خرداد ماه ۱۰ درصد كاهش داشته و به عدد ۱۳ هزار و ۷۹۷ فقره رسيده است در مقايسه با تيرماه سال گذشته در حدود ۴/۶ درصد كاهش داشته است. آمار و ارقام حاكي از ركود تورمي در بخش مسكن است كه ممكن است بازهم ادامه داشته باشد.