علی اصلانی، عضو کانون عالی شورا های اسلامی، ضمن اشاره به این که وضعیت فعلی برای کارگران بسیار دشوار است افزود: سوء مدیریت و بی کفایتی برخی افراد سبب شده کارگران ۹ ماه بدون حقوق بمانند و برای گذران زندگی با مشکلات زیادی دست به گریبان باشند.

ایشان در ادامه در خصوص علت عدم تشکیل جلسات دستمزد شورای عالی کار صحبت کردند و این طور گفتند: این جلسات نیاز است به صورت مداوم و سه جانبه برگزار شوند حال آن که چنین اتفاقی رخ نمی دهد و بی تردید سوءمدیری مهم ترین عامل دخیل در آن است.

ایشان ضمن اظهار ناراحتی از این که کارفرمایان چنین جلساتی را تشکیل نمی دهند و پیوسته آن را لغو می کنند اظهار داشت: این افراد در جلسات همیشه به دو بهانه متوسل می شوند. این مقام مسئول ادامه داد: کارفرمایان به عنوان نخستین بهانه عنوان می کنند، طی این ۴۰ سال هیچوقت در یکسال، دو بار افزایش حقوق صورت نگرفته، بهانه ای که قابل پذیرش نیست. اصلانی در خصوص این بهانه گفت: بر اساس قانون، محدودیتی در این راستا وجود ندارد ضمن این که ماده ۴۱ قانون کار در تبصره ۲، حداقل مزد را با استناد به سبد معیشت خانوار برآورد کرده است.

اصلانی این طور صحبت هایش را ادامه داد: کارفرمایان مدام شرایط اقتصادی را پیش می کشند و عنوان می کنند رشد قیمت ارز سبب شده قیمت مواد اولیه با رشد قابل توجهی همراه باشد و رکود بنگاه هایشان را رقم بزند. اصلانی گفت: طی ماه های اخیر چندین بار رشد قیمت ها رقم خورد که به واسطه این امر کارفرمایان در تولیداتشان به سود رسیدند اما آیا در چنین شرایطی هم آن را به وضعیت کارگران ربط دادند و حقوق این قشر را زیاد کردند؟

اصلانی اظهار داشت: تمام ناراحتی نمایندگان کارگران این است که چرا کارفرمایانی که با عرضه گران تر کالا هایشان به سود های قابل توجهی می رسند در راستای افزایش ناچیز حقوق کارگران کاری نمی کنند و تصمیمی نمی گیرند؟

ایشان در ادامه از اصل سه جانبه گرایی صحبت کردند و اذعان نمودند: این اصل می بایست در جلسات شورای عالی کار با جدیت مورد توجه قرار بگیرد. وی این سؤال را مطرح کرد: چنانچه کارگران که از شرکای اجتماعی خوانده می شوند در این جلسات حضور پیدا نکنند آیا این جلسه لغو خواهد شد؟ این درحالی است که به دلیل عدم حضور کارفرمایان، وزارت کار مدام این جلسات را لغو می کند و آن را به تعویق می اندازد.

عضو کانون عالی شورا های اسلامی کار ادامه داد: هیچ توجه ای به قشر کارگران نمی شود و هیچ بودجه ای برای آن ها در نظر گرفته نمی شود حال آن که دولت مدام از درآمد های هنگفتش می گوید و اظهار می کند هیچ دولتی این چنین نتوانسته از فروش نفت به سود برسد. وی اذعان نمود: در چنین شرایطی انتظار می رود از آن همه درآمد ها اندکی هم به اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه تخصیص داده شود.

وی به بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و افزود: مبلغ یارانه ها در این بودجه رشدی را تجربه نکرده است. این مقام مسئول گفت: مبلغ اندک یارانه ها برای قشر کارگر رقم بزرگی است و بسیاری از خانواده ها به همین مبلغ اندک دل خوش کرده اند و برای هزینه درمان و حتی اجاره مسکن از آن استفاده می کنند. وی با اشاره به این که بن خواربار و حق مسکن کارگران چند سال است که هیچ افزایشی را شاهد نبوده اظهار داشت: ضمن این که مبلغ یارانه هم در بودجه سال ۹۸ رشدی را تجربه نکرده است.

ایشان با تأکید بر این که کارگران هیچگاه کارفرمایان را رها نکرده و آن ها را تنها نگذاشته اند، گفتند: کارگران و کارفرمایان به هم وابسته اند و از شرایط و وضعیت یکدیگر به خوبی آگاهند. وی پس از این که حقوق کارگران را یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان عنوان کرد تصریح نمود: بر هیچکس پوشیده نیست که در شرایط فعلی امرار معاش با این مبلغ واقعا غیرممکن است و گذران زندگی با این مبلغ ناچیز نشدنی است.

آخرین جلسه شورای عالی کار در ۲۳ آبان برگزار شده و پس از آن بیش از یک ماه است که از تشکیل این جلسه خبری نیست. نمایندگان تشکل های کارگری بار ها تشکیل این جلسه به منظور رسیدگی به وضعیت دستمزد کارگران را خواستار شده اند. وزیر کار چندی پیش اذعان نمود: جلسه ای با کمیسیون فرعی شورای عالی کار ایجاد گردیده که دستمزد را مورد بررسی قرار داده و نتایج حاصل از آن در جلسه آتی شورای عالی کار اطلاع رسانی خواهد شد.

  • منبع خبر : شهرخبر