بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، قیمت معامله هر متر زمین در تابستان سال جاری رشد ۴۹ درصدی را تجربه کرده است. جهش قیمت تنها به معاملات زمین محدود نمی شود و خرید و فروش مسکن و حتی اجاره بها نیز با رشد قیمت همراه بوده اند. نرخ اجاره بها در تابستان سال جاری افزایش ۲۶ درصدی را تجربه کرده ضمن این که قیمت هر متر واحد مسکونی نیز ۴۴ درصد بیشتر گزارش شده است.

سامانه اطلاعات مدیریت معاملات املاک و مستغلات کشور، سامانه ای است که واسطه های ملکی را ملزم  می سازد مشخصات تمام معامله های نجام شده که انتقال سند آن ها از طریق دفترثبت اسناد صورت گرفته، را ثبت نمایند. لازم به توضیح است که هدف از راه اندازی این سامانه، شفاف سازی معاملات مسکن بوده تا تخلفی در این زمینه صورت نگیرد و امور مسکن سازماندهی شده و بهتر مدیریت شوند.

با علم به این موضوع که تغییر حجم معاملات مسکن صورت گرفته در کلان شهر ها می تواند قیمت واحد های مسکونی در سطوح استانی و یا کشور را دستخوش تغییر سازد، از این رو از متوسط تعدیل شده (وزنی) استفاده کرده اند با این هدف که بتوانند اثر تعداد معاملات را در ابتدا حذف کرده و سپس میزان تغییرات واقعی قیمت ها را برآورد نمایند.

قیمت ثبت شده به ازای فروش هر متر زمین به واسطه گری بنگاه های ملکی، ۱۷۲۵۰ هزار ریال گزارش شده است ضمن این که متوسط مساحت قید شده برای زمین های مزبور ۳۰۷ متر مربع بوده است. این رقم در مقایسه با فصل قبل و فصل مشابه در سال گذشته، به ترتیب رشد ۲۹ درصدی و ۴۹٫۲ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمار های ارائه شده، قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در کشور، ۲۲۲۶۲ هزار ریال بوده و متوسط مساحت عنوان شده برای آن ها ۱۰۶ متر مربع می باشد ضمن این که به طور میانگین عمر بنای ۱۱ سال برای آن ها ثبت شده است. این رقم به نسبت فصل گذشته و در مقایسه با فصل مشابه در سال گذشته رشد ۱۴٫۹ درصد و ۴۴٫۴ درصدی را تجربه کرده است.

در بازار اجاره بها نیز رشد قیمت ها کاملا مشهود است به طوری که متوسط رقم اعلام شده به عنوان اجاره ماهانه و سه ودیعه پرداختی برای اجاره ملک، ۱۰۸۰۹۶ ریال به ثبت رسیده است. این ارقام مربوط به اجاره بهای واحد هایی با متوسط مساحت ۹۷ متر مربع که عمر بنای آن ها به طور میانگین ۱۳ سال بوده می باشند. لازم به ذکر است که ارقام اعلام شده در مقایسه با فصل قبل و فصل مشابه در سال گذشته ۱۰٫۳ درصد و ۲۶ درصد رشد داشته اند.

 

  • منبع خبر : تی نیوز