طی روز ها اخیر و صحبت هایی که از جانب وزیر جدید راه و شهرسازی منتشر شده است این طور بر می آید که از نگاه محمد اسلامی مسکن در وضعیت مناسبی به سر می برد و میزان تولید مسکن بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه آمده قابل قبول است.

در ۲۸ آذرماه، محمد اسلامی در حاشیه جلسه هیأت دولت، به برنامه ششم توسعه اشاره نمود و اظهار داشت: بر اساس آنچه در این برنامه آمده، تولید مسکن در کشور می بایست به ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در یک بازه یک ساله برسد. این رقم بر اساس طرح جامع مسکن ۱ میلیون مسکن بوده است با این حال میزان نیاز سالانه کشور به مسکن در برنامه ششم توسعه روندی نزولی را شاهد بوده که دلیل این امر را می توان وجود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مسکن خالی در کشور اعلام کرد و از عواملی مانند طلاق، اندک بودن جمعیت جوانان بین ۱۸ تا ۲۲ سال در کشور و افت رشد مهاجرت نام برد. بر اساس پروانه های ساختمان صادر شده در بهار سال جاری، پیش بینی می شود تعداد واحد های احداث شده در هر فصل از سال ۹۰ هزار واحد بوده باشد، که در یکسال به چیزی حدود ۳۶۰ هزار مسکن می رسد. با توجه به این که از سوی دولت سالیانه نزدیک به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی احداث می شود می توان ادعا کرد اهداف برنامه ششم توسعه تا حدودی عملی گشته و به مرحله اجرا رسیده است. بر اساس آن چه محمد اسلامی عنوان کرده تا سال ۱۴۰۰ شهر های جدید میزبان ۲۰۰ هزار مسکن خواهند بود ضمن این که در بافت های ناکارآمد هم ۱۰۰ هزار مسکن و در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر هم ۱۰۰ واحد مسکونی ایجاد و احداث خواهد شد. با توجه به این که در این برهه از زمان ۵۰۰ هزار مسکن مهر ناتمام نیز تکمیل خواهند شد و در اختیار متقاضیان قرار خواهند گرفت از این رو، برنامه های مسکن که مربوط به سال های ۹۸ و ۹۹ می باشد رضایت بخش به نظر می رسد.

تولید مسکن در تهران باید مورد توجه قرار بگیرد

بر اساس آنچه از سوی مرکز آمار ارائه شده است در بهار امسال حدود ۱۹ هزار و ۶۵۹ جواز ساخت مسکن صادر شده است، که این رقم در مقایسه با آن چه برای زمستان ۹۶ و بهار ۹۶ ثبت شده از رشد ۳۰٫۱ درصدی و ۳۱٫۶ درصدی خبر می دهد. متوسط واحد های در نظر گرفته شده برای هر پروانه ساختمانی ۶٫۴ مسکن عنوان شده است. با این حساب می توان اظهار کرد در بهار امسال توسط شهرداری ۳ هزار و ۵۵ پروانه ساختمانی ارائه گردیده که که در مقایسه با زمستان ۹۶ و بهار ۹۶ به ترتیب رشد ۴۲٫۱ درصدی و ۳۴٫۴ درصدی را شاهد بوده است.

عرضه و تقاضا در بخش مسکن متعادل نیست

آمار ها نشان می دهد به رغم این که بالغ بر ۹۰ درصد از فایل هایی که برای عرضه به بازار وجود دارند متعلق به شمال و شمال غرب تهران می باشند اما بیشتر فروش ها مربوط به جنوب و شرق تهران است.

بیشتر فایل هایی که برای فروش ارائه شده اند در محله هایی چون زعفرانیه، قلهک، فرمانیه، قیطریه، دروس، میرداماد و پونک می باشد حال آن که فروش قطعی گزارش شده برای این مناطق بسیار کم بوده است.

از طرفی بیشترین حجم معاملات به نام محله هایی مانند تهرانپارس، مجیدیه، ابوذر، مختاری، کارون، آذری و محله های هم جوار ثبت شده است. بیشترین حجم معاملات مسکن در آبان ماه امسال مربوط به مناطق ۵، ۲، ۴، ۱۰، ۱۴، ۷ و ۱۵ بوده است با این حال بیشتر فایل هایی که برای عرضه معرفی شده اند واقع در شمال و شمال غرب تهران بوده اند.

برخی عنوان می کنند قیمت مناسب مسکن در محله های پایین شهر سبب می شود این واحد ها سریع تر از املاکی که در بالا شهر قرار دارند به فروش برسند. بر اساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۹۵، بیش از ۴۹۰ هزار واحد خالی در تهران وجود دارد که بخش اعظمی از آن ها در شمال تهران قرار گرفته اند.

  • منبع خبر : تی نیوز