پيش‌بينی بازار مسكن تا پايان امسال

پيش‌بيني بازار مسكن چگونه خواهد بود؟ اين سوالي است كه اكثر مردم از يكديگر مي‌پرسند. يك كارشناس اقتصادي بر اين باور است كه به زودي سرمايه‌هاي مردم به بازار مسكن تزريق خواهد شد و بازار مسكن دوباره از اواخر امسال و اوايل سال بعد دوباره رونق خواهد گرفت، پيش‌بيني بازار مسكن كار دشواري نخواهد بود.

اين كارشناس بر اين باور بود كه با توجه به رونق بازار در بهار ۹۷، پيش‌بيني مي‌كرديم كه تا پايان شهريورماه و حتي تا آخر سال رونق بازار مسكن ادامه داشته باشد. پيش‌بيني بازار مسكن مي‌تواند به راحتي به انجام برسد.

اين كارشناس معتقد بود نوسانات شديد بازار ارز و سكه موجب شد كه بخشي از سرمايه‌هاي مردم به اين بخش از بازار سرازير شود.

سرازير شدن سرمايه‌هاي مردم به بخش مسكن باعث خواهد شد تا دوباره اين بخش رونق بگيرد و معاملات مسكن نيز شروع شده و تا آخر سال ادامه داشته باشد و اين پيش‌بيني بازار مسكن تا آخر سال ادامه خواهد داشت.

اين كارشناس معتقد است كه زماني كه بازار مسكن رونق دارد، شاهد افزايش قيمت مسكن هستيم مي‌توانيم بگوييم كه رونق مسكن در گروي افزايش معاملات، افزايش قيمت مسكن و افزايش توزيع و افزايش سرمايه‌گذاري در بخش مسكن است و بدون افزايش قيمت، امكان رونق اقتصادي در بخش مسكن وجود ندارد. پيش‌بيني بازار مسكن مي تواند كاملا كارشناسي شده و با بررسي بازار به انجام برسد.

پيش‌بيني بازار مسكن

افزايش نرخ ارز عامل افزايش قيمت مسكن

در حال حاضر نمي‌توان براي رونق مسكن رقمي را مشخص نمود، ولي شرايط اقتصادي و بي ثباتي بازارها تعيين كننده است. حتي اگر در چنين شرايطي به ثبات برسيم، قيمت مسكن به نحو متفاوتي افزايش خواهد داشت. كاهش نرخ ارز از ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خواهد بود و قيمت در بازار مسكن و ملك نيز افزايش خواهد يافت. پيش‌بيني بازار مسكن را بايد جدي گرفت و آن را با كارشناسان مسكن مطرح كرد.

افزايش قيمت مسكن و نرخ اجاره بها و افزايش حاشيه‌نشينی

البته افزايش قيمت مسكن و افزايش اجاره بها موجب افزايش حاشيه‌نشيني در حاشيه شهر تهران خواهد شد. هر زمان كه قيمت ملك افزايش بيابد، اجاره بها نيز افزايش خواهد يافت و اين يك روند طبيعي است.

در هر زمانيكه قيمت ملك افزايش مي‌يابد، قيمت مسكن هم افزايش مي‌يابد. البته در طول ساليان گذشته نيز حاشيه‌نشيني داشته‌ايم، حاشيه‌نشيني به دليل عدم وجود مساكن كافي براي خانوارهاست. در كشور ايران عرضه و تقاضا با هم برابر نيستند و بايد برابري ايجاد شود.

مسكن، اولين نياز خانوارهای ايرانی

مشكلات بازار مسكن در ايران پاياني ندارد و هر روزه بر تعداد اين مشكلات افزوده مي‌شود. وزير مسكن در سال ۹۱ اعلام كرد كه بازار مسكن و نياز خانوارهاي ايراني به تعادل رسيده در حالي كه يك سال بعد قيمت مسكن به اندازه ۱۴۰ درصد افزايش داشت و مشخص شد كه در تهران خانه‌ها و مساكن خالي بسيار زيادي وجود دارد و اگر اين چنين است پس چرا حاشيه‌نشيني وجود دارد؟ پيش‌بيني بازار مسكن بايد به يك علم تبديل شود تا مانند پيش‌بيني آب و هوا راحت و سهل و ساده باشد و اين كار بايد براساس نظام ها و روندهاي اقتصادي باشد.

در طي سال‌هاي ۹۴ و ۹۵ بخاطر ركود ، بازار مسكن افزايش قيمتي را تجربه كرد. متاسفانه براي اين مسئله راه حلي ارائه نمي‌شود و نگاه بيشتر، يك نگاه سياسي است و وزير مسكن فقط يك راه حل موقتي ارائه مي‌كند تا دوره مديريت او سپري شود.

حالا مشخص شده كه در سال ۹۷ قيمت بازار مسكن به شدت افزايش يافته، و در حدود ۵ سال پيش هم مشخص شد كه در تهران خانه‌هاي و مساكن خالي بسيار زيادي وجود دارد كه به آن‌ها رسيدگي نمي‌شود. اگر در همان زمان، مساكن خالي مديريت مي‌شدند، به طور يقين در حال حاضر حاشيه‌نشيني هم اتفاق نمي‌افتاد.

دولت هرگز نمي‌تواند در معاملات ملكي افراد دخالت كند، دولت هرگز نمي‌تواند موجر و مستاجر را به قراردادهاي طولاني مدت و نحوه و زمان تخليه مجبور كند.

مشكلات بازار مسكن ايران ناشي از عدم مديريت صحيح مساكن است و اگر اين چنين شود، شاهد مساكن خالي يا حتي افزايش قيمت در بازار مسكن نخواهيم بود.

رشد قيمت در بازار مسكن در يک روند آهسته و آرام

اكثر كارشناسان قيمت مساكن را تا پايان شهريور ماه محاسبه كرده بودند، ولي ديگر براي شش ماه بعد سال اين كار را انجام نمي‌دهند و نسبت به قيمت مساكن اظهار نگراني مي‌كنند. البته به نظر كارشناسان مسكن؛ قيمت مساكن دوباره افزايش خواهد يافت، ولي افزايش قيمت‌ها در شش ماهه دوم سال در مقايسه با شش ماهه اول سال كمتر خواهد بود. البته افزايش قيمت مسكن براساس فرمول‌هاي قبلي كه كارشناسان استخراج كرده بودند نيست و به طور نامنظم اين افزايش صورت مي‌گيرد. البته به غير از تهران، در شهرستان‌ها قيمت مسكن به شدت افزايش يافته است. حتي قيمت مصالح ساختماني هم افزايش يافته و نرخ فولاد در حدود ۷۰ درصد و نرخ سنگ‌هاي ساختماني در حدود ۱ درصد افزايش يافته است.

 

حالت اميدوارانه، كاهش ۲۰ درصدی

پيش‌بيني بازار مسكن

قيمت مسكن

در حال حاضر نمي‌توان قيمت مسكن را در تهران و ساير شهرستان‌ها به درستي پيش‌بيني كرد و افزايش قيمت مسكن موجب شده كه بسياري از خانوارها نتوانند مسكن مورد نياز خود را تهيه كنند. افزايش قيمت مسكن بيانگر اين است كه در بخش مسكن عدم تعادل وجود دارد و درآمد بسياري از خانوارهاي ايراني نيز افزايش نيافته است و اكثر خانوارهاي ايراني اميدي به افزايش درآمد خود طي ماه‌هاي آينده ندارند.