مدتی است از معاملات زیاد در بازار مسکن خبری نیست با این حال خرید و فروش مسکن کماکان ادامه دارد و متوقف نشده است. از طرفی رشد قیمت مسکن نیز با شیب کمتری دیده می شود و این امر حاکی از آن است که در آینده ای نزدیک شاهد متوقف شدن رشد قیمت مسکن خواهیم بود.

عموما وضعیت بازار مسکن از طریق وزارت راه و شهرسازی و همچنین بانک مرکزی روایت می شود که اختلاف های اندکی با هم دارند. در نخستین هفته آذر، وضعیت مسکن در آبان ماه منتشر گردید که قیمت مسکن و حجم معاملات واحد های مسکونی را در ماه آبان ارائه می نمود. بر اساس این گزارش، قیمت فروش واحد های مسکونی به ازای هر متر مربع، ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته، احتمالا قیمت مسکن در آذرماه نیز رشد را تجربه کند و قیمت مسکن در این ماه میان ۹ تا ۱۰ میلیون تومان اعلام شود.

برخی در این آشفته بازار این سؤال را مطرح می کنند که بالاخره خط پایان رشد قیمت مسکن کجاست و افزایش قیمتی که از نخستین روز های سال گذشته خود را نشان داده کجا به پایان خواهد رسید؟ باید گفت بازار مسکن با دیگر بازار های سرمایه ای تفاوت دارد و عموما زمانی که قیمت ها می خوابد، بازار مسکن به زمان بیشتری نیاز دارد تا افت قیمت را کاملا مشهود تجربه کند.

با این که مدتی است رشد قیمت مسکن همچون گذشته با شیب زیادی اتفاق نمی افتد با این حال باز هم به زمان بیشتری نیاز است تا رشد قیمت در این بازار متوقف شود.

از طرفی برخی اتفاقات دیگر زمینه توقف رشد قیمت مسکن را فراهم ساخته اند که از جمله آن ها می توان به عدم حمایت بخش تقاضا از عرضه اشاره کرد به عبارتی چون متقاضیان استقبالی برای خرید مسکن از خود نشان نمی دهند و معامله ای در بازار مسکن صورت نمی گیرد این احتمال وجود دارد که رفته رفته رشد قیمت مسکن به صفر برسد و کاملا متوقف گردد. این پیش بینی ها در صورتی درست از آب در خواهد آمد که تورم عمومی و عواملی چون نرخ ارز و دیگر شاخص های اثرگذار بر اقتصاد تغییرات فاحشی را تجربه نکنند. برخی عنوان می کنند در زمستان سال جاری قیمت مسکن به ازای هر متر مربع از مرز ۱۰ میلیون تومان عبور می کند و نهایتا رشد قیمت متوقف می شود. آنچه بدان اشاره کردیم در خصوص بازار تهران صدق می کند و در شهر های مختلف، بر حسب این که میزان عرضه و تقاضای مسکن به چه میزان باشد، رشد قیمت ها نیز متفاوت رقم خواهد خورد. تجربه ثابت کرده آن چه در تهران اتفاق می افتد با اندکی تأخیر در دیگر شهرستان ها نیز نمود می یابد.

  • منبع خبر : افکار نیوز