علی چگینی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، از تصمیمات اتخاذ شده در شورای هماهنگی مسکن خبر داد و اذعان نمود: در این جلسات پیرامون سه برنامه برای عرضه بهتر واحد های مسکونی تبادل نظر شد و تصمیم هایی اتخاذ گردید.

بر اساس گفته های علی چگینی، طی هفته های گذشته جلسه هماهنگی مسکن با حضور وزیر راه و شهرسازی در راستای رسیدگی به امور مسکن دو بار برگزار شده است. معاونان و مدیران دستگاه های مرتبط با حوزه مسکن از دیگر حاضران این جلسه بوده اند که راهکار هایی را برای افزایش رونق و جهش تولید مسکن عنوان کرده اند.

چگینی در ادامه در خصوص جمع بندی اولیه این جلسات توضیحاتی ارائه نمود و تشریح کرد: برنامه ای به عنوان مجموعه برنامه های رونق آفرین صنعت ساخت و ساز از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، شرکت بازآفرینی شهری کشور و شرکت عمران شهر های جدید، در اختیار وزیر راه و شهرسازی قرار گرفت.

مدیر کل اقتصاد مسکن عنوان کرد: در سومین جلسه شورای هماهنگی که در روز های آتی برگزار خواهد شد، جزئیات سه برنامه مطرح شده تشریح می شود و اطلاع رسانی می گردد.

برنامه ای که بنیاد مسکن ارائه نموده است، ساخت سالانه ۱۰۰ هزار مسکن را برای افراد فاقد مسکن و اقشار بی بضاعت کشور نوید می دهد. دومین برنامه بازآفرینی شهری را نشانه گرفته است که بازسازی ۱۰۰ هزار مسکن در یک بازه یک ساله را خاطرنشان می کند. بر اساس آنچه عنوان شده، این طرح در اراضی دولتی و زمین های متعلق به شهرداری صورت خواهد گرفت با این هدف که در ابتدای کار، این زمین ها در اختیار توسعه گران و سازندگان واحد های مسکونی قرار بگیرند و در پایان بر اساس ارزش نهایی، سهم دولت و شهرداری جهت تأمین خانه ارزان برای اقشار کم درآمد و خانه اولی ها تعیین گردد و در مقابل توسعه گر هم با دریافت سهم خود به سود برسد.

ایشان به عنوان برنامه سوم، ساخت واحد های مسکونی در شهر های جدید را یادآور شدند و اذعان نمودند: در مجموع طی این برنامه، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در بازه ای ۴ ساله رقم خواهد خورد.

لازم به توضیح است که برای ساخت مسکن در شهر های جدید نیز از زمین ها و اراضی دولتی برای پیشبرد طرح استفاده خواهد شد.

با اجرای سه طرح مذکور، در نهایت حجم واحد های تولید شده به میزان ۳۰۰ هزار واحد رشد خواهد داشت.

بر اساس برآورد های صورت گرفته در سه سال اخیر تولید مسکن سالانه حتی به ۴۰۰ هزار واحد هم نرسیده است، درحالی که وزارت مسکن چندی پیش اعلام کرده بود کشور سالانه به چیزی حدود ۱ میلیون مسکن نیاز دارد.

چنانچه سه طرح مطرح شده در شورای هماهنگی مجلس به تصویب برسند آنگاه، منابعی که برای آن ها برآورد شده است تأمین خواهند شد، و در این صورت تعداد واحد های عرضه شده مسکن دست کم دو برابر خواهد شد.

آنچه به عنوان پاشنه آشیل این طرح ها معرفی می شود، منابع بانکی است. به عبارتی عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مناسب، اجرای این طرح ها را با مشکلاتی دست به گریبان ساخته است. وظیفه اصلی پرداخت وام برای اجرای چنین طرح هایی بر عهده بانک مسکن است که این بانک نیز در شرایط کنونی نمی تواند سقف تسهیلات بانکی را افزایش دهد.

با این وجود اخباری به گوش می رسد مبنی بر این که سرمایه بانک مسکن در بودجه ۹۸ تقویت خواهد شد.

  • منبع خبر : تی نیوز