همزمان با رشد سرسام آور قیمت مسکن در ماه های اخیر و کاهش توانایی خرید متقاضیان، بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند چاره ای جز اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه وجود ندارد و بهترین کار این است که این طرح به مرحله پیاده سازی برسد.

از نخستین روز های سال جاری، رشد قیمت استارت خورد و تورم در تمام ابعاد اقتصادی خود را نشان داد. همزمان با رشد قیمت ها عده ای اموال خود را از بانک ها خارج کردند و تصمیم گرفتند با خرید مسکن به سودی کلان برسند. با ورود سرمایه های سرگردان به بازار مسکن، این بازار رشد قیمت را تجربه نمود و سبب شد متقاضیان مصرفی به مقدار زیادی توانایی خرید خود را از دست بدهند. نه تنها متقاضیان خرید مسکن بلکه آن ها که بدنبال اجاره واحد های مسکونی هستند نیز در یافتن خانه ای مناسب برای اجاره، دچار مشکل شدند.

یکی از طرح هایی که می تواند از فعالیت های سودجویانه در این بازار جلوگیری کند و به متعادل شدن بازار کمک شایانی نماید، طرح مالیات بر عایدی سرمایه مسکن است. به واسطه این طرح بر اساس آن چه کارشناسان عنوان می کنند بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه خواهد نمود.

رئیس سابق سازمان امور مالیاتی کشور، از جمله کسانی است که عنوان می کند به ازای اجرای طرح مالیات از عایدی سرمایه، بدون در اختیار داشتن اطلاعات کافی، نتیجه ای عکس رقم می خورد و این طرح تنها زمانی نتیجه خواهد داد و به خوبی عمل خواهد کرد که با تکیه بر اطلاعاتی جامع شکل بگیرد.

علی اکبر عرب مازار، ضمن اشاره به این که اجرای این طرح در طولانی مدت اثربخش خواهد بود و نتیجه خواهد داد اذعان نمود: از سال ۵۲ سازمان ثبت متعهد گردید سامانه ای را برای ثبت دقیق اطلاعات مربوط به املاک و مستغلات راه اندازی کند حال آن که جای خالی این سامانه کماکان احساس می شود و ما هنوز هم منتظر روی کار آمدن این سامانه هستیم.

ایشان این طور ادامه دادند: اجرای این طرح با مزایایی همراه خواهد بود مشروط بر این که یک بانک اطلاعاتی کامل و کافی در اختیار باشد. این مقام مسئول اظهار کرد: یکی از عواملی که زمینه را برای زمین خواری فراهم ساخته است، عدم وجود یک بانک اطلاعاتی مناسب است. عرب مازار افزود: زمانی شاهد زمین خواری در کشور خواهیم بود که اطلاعات دقیق و کاملی درباره املاک کشور در اختیار نباشد در چنین صورتی که مشخص نیست ملک از آن کیست، زمین خواری به سادگی محقق می شود.

رئیس سابق امور مالیاتی کشور، ضمن اشاره به این که ایجاد بانک های اطلاعاتی برای یک کشور کار ساده ای نیست و به زمان زیادی نیاز دارد اذعان نمود: چنانچه اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه با اتکا بر بانک های اطلاعاتی درست اجرایی نگردد آن گاه نتیجه نهایی نه تنها مثبت نخواهد بود بلکه می تواند به ضرر افراد هم تمام شود. وی این طور ادامه داد: چنانچه زیرساخت ها و الزامات این طرح اجرایی نگردد آنگاه شاهد فساد در این زمینه خواهیم بود.

ایشان در ادامه از قانون های مالیاتی سخت گیرانه در کشور های پیشرفته غربی سخن به میان آوردند و تصریح کردند: چنانچه قوانین درست و جامعی وجود داشته باشد به هر فرد اجازه مالکیت تنها یک ملک داده خواهد شد.

بر اساس آن چه از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده است، قیمت فروش مسکن به ازای هر متر مربع در تابستان سال جاری، ۲ میلیون و ۲۲۶ هزار تومان بوده است که متوسط مساحت و عمر بنای این واحد ها به ترتیب ۱۰۶ متر مربع و ۱۱ سال برآورد شده است. این ارقام در مقایسه با فصل قبل و فصل مشابه در سال گذشته افزایشی ۱۴٫۹ درصدی و ۴۴٫۴ درصدی را شاهد بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر