مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، ضمن اشاره به این که حجم معاملات در آذرماه سال جاری هم با روندی نزولی همراه بوده است تصریح کرد: در آذرماه شاهد کاهش ۲۲ درصدی حجم معاملات مسکن بوده ایم.

قلی خسروی با تأکید بر این که حجم خرید و فروش مسکن در آذر ماه امسال بیش از ۴۶ هزار و ۲۰۰ مورد بوده است اذعان نمود: این رقم در مقایسه با سال گذشته از کاهش ۲۲ درصدی خبر می دهد. در آذرماه سال جاری، تعداد اجاره نامه های تنظیم شده در سراسر کشور ۳۸ هزار و ۸۸۲ فقره بوده است که در مقایسه با آن چه برای آبان ماه به ثبت رسیده کاهش ۱۶ درصدی را نشان می دهد.

تعداد کل قرارداد های امضا شده در آذرماه سال جاری در بازار خرید و فروش پایتخت، ۸ هزار و ۴۰ مورد اعلام شده است ضمن این که از کاهشی ۶۴ درصدی در مقایسه با آبان ماه حکایت دارد. بازار اجاره تهران نیز روندی نزولی را پشت سر گذاشته است، به عبارتی تعداد اجاره نامه های ثبت شده در آذر ماه سال جاری در تهران ۱۱ هزار و ۲۹۱ مورد بوده است که به نسبت آذر ماه سال ۹۶، افتی ۲۰ درصدی را تجربه نموده است.

قلی خسروی در ادامه درباره کسادی بازار مسکن صحبت کرد و اذعان نمود: یکی از عواملی که بر کاهش حجم معاملات مسکن اثر می گذارد تغییرات فصل است. وی اظهار داشت: در فصل پاییز ریزش حجم معاملات کاملا طبیعی و متداول است. ایشان از دیگر عوامل اثرگذار بر کاهش حجم معاملات خبر دادند و اذعان نمودند: پس از افزایش نرخ ارز، متقاضیان سرمایه ای در بازار مسکن افزایش یافتند و این عامل حجم معاملات را بالا برد حال آن که به واسطه فروکش کردن قیمت دلار، حضور سرمایه گذاران هم کمرنگ تر شده است.

ایشان بار دیگر از اتفاقات ماه های اخیر سخن به میان آوردند و این طور گفتند: طی ماه های گذشته، رشد قیمت ارز به گونه ای رقم خورد که بسیاری از سرمایه گذاران سرمایه های خود را از بانک ها خارج کردند و وارد بازار مسکن نمودند. قلی خسروی تصریح نمود: این امر سبب رشد قیمت مسکن گردید و سبب شد توان خرید متقاضیان مصرفی به میزان قابل توجهی افت کند. به گفته قلی خسروی، در ادامه کاهش قدرت خرید متقاضیان، حجم معاملات نیز روند نزولی در پیش گرفت و به میزان قابل توجهی افت را تجربه کرد.

ایشان آینده بازار مسکن را پیش بینی کردند و این طور گفتند: در سال ۹۱ نیز اتفاقی مشابه رقم خورد به گونه ای که ارز گران گردید و قیمت مسکن هم بی حساب و کتاب بالا رفت اما پس از مدتی همه چیز به روال قبل بازگشت و شاهد اتفاقات بهتری بودیم. وی این طور ادامه داد: تا اواخر سال جاری، شاهد اتفاق خاصی در زمینه مسکن نخواهیم بود و پیش بینی می شود قیمت مسکن ثبات را تجربه کرده و به تعادل برسد. ایشان در پایان به برنامه های محمد اسلامی به عنوان وزیر راه و شهرسازی اشاره کردند و اذعان نمودند: با تحقق اهداف ایشان، بازار مسکن شرایط بهتری را شاهد خواهد بود.

  • منبع خبر : شهرخبر