نخست حاج مهدی دریانی آبادی خود را رها کرده و به تهران مهاجرت کرد و اراضی وسیعی از این منطقه را خریداری کرد. وی با تاسیس شرکت شهرآرا ساخت و ساز در زمین های شهرآرا، تهران ویلا و دریان نو را آغاز کرد. آپارتمان‌های قدیمی شهرآرا جز اولین خانه‌هایی هستند که در محله ساخته شد. خانه هایی که حاج مهدی دریانی طرح ساخت آن‌ها را به مسجد برد و آ‌ن‌ها را بر اساس اصول نوین شهرسازی ساخت.

محله شامل سه ریز محله دریان نو، شهرآرا و تهران ویلا است. ساختار محله در قسمت شمالی شهرآرا کاملا شطرنجی است، بین خیابان های پاتریس لومومبا و منصوری خانه های قدیمی چهار طبقه با فضای سبزی گسترده، فضایی دنج همراه با آرامش برای ساکنان فراهم کرده است. بافت شطرنجی در قسمت های شرقی دریان‌نو نیز وجود دارد. محله همچنان بافت مسکونی خود را حفظ کرده، شهرک مسکونی صدف و مجتمع مسکونی کوی نویسندگان با امنیت بالا در محله قرار دارند. دسترسی های مناسب شهرآرا سبب شده تا در سال‌های اخیر تجارت جای خود را در محله باز کرده و بافت محله به سمت اداری و تجاری شدن پیش رود. وجود مراکز تجاری و اداری و همچنین اداره گذرنامه در محله سبب شده تا در طول روز خیابان های اصلی محله با ترافیک زیادی همراه بوده و مشکلاتی را برای تردد ساکنان فراهم کند. خیابان ستارخان در قسمت جنوبی محله یکی از خیابان اصلی در محله به شمار رفته که بار ترافیکی سنگینی داشته و با وجود مراکز اداری و تجاری و خرده فروشی ها نیازهای ساکنان جنوبی محله را برطرف می کند. ترافیک محله با تمام شدن ساعات اداری کاهش یافته و آرامش به محله بازمیگردد. مردم محله به مسائل مذهبی بسیار علاقه‌مند هستند، از این رو مساجد و حسینیه های محله پاتوق همیشگی اهالی محله است. ساکنان در زمان های متفاوت، مراسم‌ مذهبی خاصی را با همکاری یکدیگر برگذاری می کنند، مثلا یزدی های ساکن در تهران ویلا هر سال در زمان مشخصی نذری میدهند، این موضوع نشان دهنده همبستگی اهالی و وجود روح همکاری و همسایگی در محله است.

هم مرز با اتوبان شهید چمران، اتوبان شیخ فضل الله نوری، خیابان جلال آل احمد و خیابان آزادی است.

ندارد.

از مبدا صادقیه و توحید دسترسی تاکسی و اتوبوس دارد .

رو به روی خیابان بهبودی دارای جایگاه سوخت گیری است.

به ایستگاه صادقیه و شادمان نزدیک است.

همجواری مسجد با بوستان شهرآرا سبب شکل گیری تعاملات اجتماعی گسترده و حضور پررنگ اهالی در این فضاهاست. عصرها این بوستان محل تجمع ساکنان برای گذران اوقات فراغت به شمار میرود. همچنین وجود اغذیه فروشی ها و رستوران ها در جداره های شمالی و جنوبی خیابان ستارخان میزبان ساکنان محله و به خصوص جوانان است.