حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، از کاهش چشمگیر حجم معاملات مسکن سخن به میان آورد و اذعان نمود: این کاهش حجم حکایت از رکود عمیق بازار مسکن دارد.

عقبایی با اشاره به این که حجم معاملات مسکن در آذر ماه سال جاری کاهش ۶۷ درصدی را شاهد بوده است اذعان نمود: این رقم عدد بسیار بالایی است و حاکی از آن است که بازار مسکن با رکود عمیقی دست و پنجه نرم می کند. ایشان کاهش حجم معاملات را از تابستان سال جاری مشهود خواندند و عنوان نمودند: طی ماه های اخیر کاهش حجم معاملات بیشتر نمود پیدا کرده است.

نایب رئیس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک، وضعیت حجم معاملات در بازار مسکن را شفاف تر ارائه نمود و این طور گفت: در ماه های تیر، مرداد و شهریور، افت حجم معاملات به ترتیب ۲۵، ۳۶ و ۴۵ درصد بوده است.

ایشان این طور ادامه دادند: به رغم این که حجم معاملات در سه ماه مذکور، روش کاهشی را پشت سر گذاشته، قیمت مسکن با روندی صعودی همراه بوده است به طوری که رشد مسکن در سه ماه تیر، مرداد و شهریور به ترتیب ۶۳، ۵۴ و ۶۷ درصد عنوان شده است.

ایشان با اشاره به این که بازار مسکن در سال گذشته فاقد رونق بوده اظهار داشت: در مقایسه با سال ۹۱ و ۹۲، حجم معاملات به میزان قابل توجهی ریزش داشته و افزود: این عوامل نشان می دهند رکود حاکم بر بازار مسکن بسیار عمیق و واقعا جدی است.

عقبایی بار دیگر تأکید کرد: در حالی که حجم معاملات در بازار مسکن پیوسته در حال کاهش است، قیمت مسکن مدام افزایش می یابد که این عامل شرایط را سخت تر کرده است. ایشان گفتند: بر اساس داده های بانک مرکزی، رشد قیمت مسکن در آذرماه امسال ۹۹ درصد بوده است.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: رشد قیمت ها در بازار مسکن پیامد خوبی ندارد علی الخصوص زمانی که حجم معاملات کاهش این چنینی را تجربه می کند. وی اظهار داشت: خروج از رکود در بازار مسکن به سادگی اتفاق نمی افتد و فرآیندی زمان بر است.

وی درباره آینده بازار مسکن این طور گفت: پیش بینی می شود رکود تورمی بر بازار مسکن حاکم بماند و قیمت ها نیز در همین محدوده باقی بمانند.

وی با اشاره به این که قدرت خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و کمتر فردی به سراغ واحد های بزرگ متراژ می رود گفت: از این رو فروش واحد هایی با مساحت ۱۵۰ متری و بیش از این، کاهش ۲۵ درصدی را تجربه کرده است.

ایشان در ادامه این طور گفتند: در حال حاضر قیمت هر متر واحد مسکونی به طور متوسط در تهران ۱۰ میلیون تومان است و انتظار می رود رکود تورمی تا پایان تابستان ۹۸ همچنان وجود داشته باشد و به چشم بخورد.

این مقام مسئول در ادامه از تولید مسکن سخن به میان آوردند و اذعان نمودند: در صورتی که تعداد واحد های مسکونی افزایش پیدا کند آن گاه می توان ادعا کرد رکود مسکن دچار تغییر شده و کمرنگ می گردد. وی ضمن اشاره به وجود رکود تورمی در سال ۹۷، اذعان نمود: به واسطه رشد ارز، قیمت مسکن نیز مسیری مشابه در پیش گرفت و پس از مدتی وارد رکود تورمی شد.

وی در خصوص مسکن استیجاری صحبت کرد و گفت: با کمک گرفتن از واحد های استیجاری و ساخت مسکن هایی با این نام می توان به بهبود بازار مسکن دلخوش بود و به شرایط فعلی خاتمه داد. به گفته این مقام مسئول، افزایش نرخ تسهیلات و کم کردن سود های بانکی از دیگر عواملی است که بر حجم معاملات مسکن و وضعیت این بازار اثرگذار می باشد. عقبایی افزود: برای بهبود شرایط در سال آینده نیاز است که این موارد در دستور کار قرار بگیرند و به آن ها توجه کافی به عمل آید.

ایشان از صنعتی سازی مسکن گفتند و خاطرنشان کردند: از تمام واحد هایی که در کشور به مرحله تولید می رسند تنها ۱۰ درصد آن ها صنعتی سازی می شوند. چنانچه قیمت ارز باز هم گران شود، شاهد رشد قیمت مجدد مسکن خواهیم بود.

  • منبع خبر : تی نیوز