قلی الله قلی زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به این که نیاز است تجدید نظر هایی در خصوص تسهیلات مسکن صورت بگیرد گفت: باید نرخ وام مسکن را به تسهیلات قرض الحسنه نزدیک کرد ضمن این که سود وام های بانکی را کاهش داد  تا مردم قادر باشند این وام ها را به سادگی تهیه کنند.

ایشان در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن صحبت کردند و افزودند: رشد قیمت در کشور علی الخصوص کلانشهر هایی چون تهران سرسام آور است به طوری که بر اساس گزارشات ارائه شده ۸۰ درصد افزایش قیمت در حوزه مسکن وجود داشته است.

با افزایش سقف تسهیلات مسکن، مشکل این بازار حل نمی شود

نماینده مردم کلیبر، خدا آفرین و بخش هوراند در مجلس، اذعان نمود: به حتم راهکار هایی برای افزایش قدرت خرید متقاضیان باید در نظر گرفته شود با این حال، بر این باورم صرف افزایش سقف تسهیلات مشکلات موجود در بازار مسکن حل نمی شود هرچند تنها راه موجود افزایش سقف وام های مسکن به نظر می رسد.

مردم نمی توانند خانه بخرند

این مقام مسئول این طور ادامه داد: به واسطه گران شدن قیمت ها، بسیاری از متقاضیان توان خریدشان را از دست داده اند و رشد اجاره بها نیز مستأجران را با مشکلات عدید مواجه ساخته است.

ایشان در ادامه در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن این طور گفتند: حتی اگر وام مسکن هم زیاد شود و با فرض این که دریافت کنندگان وام بتوانند با تسهیلات دریافتی صاحب مسکن شوند اما باید بپذیریم بازپرداخت اقساط کار ساده ای نیست و به عنوان مشکلی بزرگ برای بسیاری از متقاضیان شناخته می شود. به گفته قلی زاده، بالا بودن اقساط بازپرداختی موجب می شود، اقساط به تعویق بیفتند و پس از مدتی خانه مصادره شود.

وی با اشاره به این که درآمد بیشتر افراد جامعه کم است و نمی توانند به راحتی اقساط وام ها را پرداخت نمایند، اذعان نمود: یکی از مهم ترین برنامه هایی که می بایست در دستور کار قرار بگیرد افزایش قدرت خرید آحاد جامعه است.

سود وام مسکن باید کم شود

ایشان در ادامه صحبت هایشان از سود وام مسکن سخن به میان آوردند و تصریح نمودند: سود تسهیلات مسکن نیاز است کاهش یابد و بهترین کار این است که نرخ آن نزدیک به وام های قرض الحسنه گردد.

ایشان در خصوص مدت زمان بازپرداخت وام مسکن هم صحبت کردند و افزودند: بهتر است این مدت افزایش یابد. به گفته قلی زاده در حال حاضر، حداکثر زمان برای بازپرداخت وام مسکن ۱۲ ساله می باشد که بهتر است افزایش یابد و بیشتر شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، اظهار داشت: بهتر است دولت به مواردی همچون ساخت مسکن ارزان دقت لازم را مبذول نماید و احداث واحد های ارزان را در دستور کار قرار دهد تا به واسطه این امر بتواند شرایط را برای بسیاری از متقاضیان واحد های مسکونی تسهیل نماید و شرایط خرید را برای آن ها ممکن سازد. به گفته این مقام مسئول، با ساخت مسکن ارزان، قیمت مسکن کاهش می یابد و شرایط برای خرید ساده تر می شود.

  • منبع خبر : افکار نیوز