با توجه به تغییرات در بازار ارز و نوسانات قیمت در سایر بازارها، قیمت مسکن همچنان در حال افزایش است. سال ۹۷ را می‌توان یکی از سال‌های تاریخی در بازار مسکن دانست. به طوریکه میانگین هر متر مربع آپارتمان در تهران در ابتدای زمستان ۹۷ نسبت به ابتدای زمستان سال ۹۶ حدود ۹۲ درصد رشد را نشان می‌دهد. جالب است که بدانید قیمت مسکن در تهران نسبت به فروردین ماه امسال نیز به طور میانگین بیش از ۸۹ درصد رشد داشته است. در چنین شرایطی دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه، آماری از قیمت مسکن در تهران را ارائه کرده است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

میانگین قیمت مسکن در تهران در ابتدای دی ۹۷

قیمت مسکن در تهران همچنان در حال افزایش است. به گزارش مشرق “دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی آمار معاملات مسکن در ابتدای دی ماه تهران را اعلام کرد. بر اساس این گزارش، در آذر ماه گذشته ۶۹۵۰ فقره معامله مسکن به امضاء رسید و همچنین میانگین هر متر مربع واحد مسکونی در پایتخت ۹ میلیون و ۶۳۱ هزار تومان برآورد شده است.”

با توجه به آمار ارائه شده توسط همین وزارتخانه برای ماه آبان، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد معاملات مسکن حدود یک درصد کاهش پیدا کرده است. با این حال قیمت مسکن در ماه آبان به صورت میانگین ۹ میلیون و ۱۸۵ هزار تومان اعلام شده بود. به این ترتیب یک رکورد دیگر نیز در آذر امسال ثبت شد و قیمت مسکن در تهران حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. دلایل این موضوع همچنان جای بحث دارد ولی این اتفاق به معنای کاهش شدید قدرت خرید مردم است.

اگر کمی بیشتر به این گزارش دقت کنیم متوجه می‌شویم که تعداد معاملات در آذر ماه امسال نسبت به سال گذشته حدود ۶۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در آذر ماه سال ۹۶ تعداد معاملات در تهران ۱۷ هزار و ۹۴۹ فقره گزارش شده بود که در انتهای آذر امسال به ۶۹۵۰ فقره کاهش پیدا کرده است.

House price B

بالاترین قیمت مسکن در تهران

منطقه یک همچنان دارای بالاترین میانگین قیمت مسکن در تهران است. در حال حاضر با توجه به آمار ارائه شده توسط وزارت راه و شهرسازی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه یک با ثبت یک رکورد جدید در ابتدای زمستان ۹۷ به ۲۲ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان رسیده است. این قیمت بی‌سابقه نشان‌دهنده یک رشد باورنکردی در قیمت مسکن در سال ۹۷ است. با توجه به میانگین قیمت ۱۱ میلیون در ابتدای امسال رشد ۸۹ درصدی در قیمت این منطقه ثبت شده است.

در منطقه یک حداقل قیمت برای هر متر مربع حدود ۱۰ میلیون تومان در تجریش و حداکثر قیمت در حدود  ۲۴ میلون تومان در کامرانیه ثبت شده است. البته ممکن است در بازار شرایط مقداری متفاوت باشد اما در مجموع تفاوت چشمگیر نخواهد بود.

پایین‌ترین قیمت مسکن در تهران

پایین‌ترین میانگین قیمت برای هر متر مربع در منطقه ۱۸ دیده می‌شود. با این حال قیمت مسکن در این منطقه نیز رشد حدود ۵۴ درصد را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. هم اکنون میانگین قیمت در این منطقه در حدود ۴ میلیون تومان است. البته در بازار معاملات میانگین قیمت کمی پایین‌تر از آمار وزارت راه و شهرسازی است، زیرا تعداد مشتریان به شدت کاهش یافته است.

قیمت مسکن در سایر مناطق تهران

به طورکلی طبق سنت همیشگی هر چقدر از شمال و غرب تهران به سمت شرق و جنوب تهران حرکت کنیم قیمت مسکن در مناطق مختلف نیز کاهش پیدا می‌کند. اما به طور کلی قیمت‌ها در همه مناطق حداقل ۵۰ درصد نسبت با سال پیش رشد کرده‌اند.

قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در منطقه ۲ تهران به طور میانگین در حدود ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان معامله می‌شود. البته در اینجا نیز عواملی مانند نوساز بودن و محل قرارگیری واحد مسکونی بر قیمت آن در بازار تاثیرگذار است. حداقل قیمت در این منطقه در بلوار فرحزاد سعادت آباد با ۷ میلیون ۷۰۰ هزار تومان برای هر متر مربع ثبت شده است. در حالیکه در شهرک غرب قیمت برای هر متر مربع به ۱۸ میلیون تومان هم می‌رسد.

در منطقه ۳ قیمت‌ها به بازه ۱۰ تا ۱۵ میلیون نزدیک می‌شود. در مناطق ۴، ۵ ،۶ نیز قیمت هر متر مربع واحد مسکونی چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ میلیون است. در این مناطق حتی واحدهای مسکونی با قیمت زیر ۵ میلیون برای هر متر مربع نیز در دسترس خواهد بود.

جمع‌بندی

افزایش قیمت مسکن در تهران به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. اما مشاوره درست و انتخاب بهترین گزینه‌ها می تواند به خریداران کمک کند گزینه‌های مناسب‌تری پیدا کنند. دقت کنید تمام قیمت‌های داده شده در این مقاله بر حسب قیمت کلی تمام واحد های یک منطقه است و در معاملات ممکن است میانگین قیمت ها کمتر یا حتی بیشتر باشد. امیدواریم این مطالب مورد استفاده شما قرار گرفته باشد.