وزارت راه و شهرسازی باز هم در روز های نخستین ماه دی، وضعیت بازار مسکن در آذر ماه را منتشر نمود و از تغییر قیمت و حجم معاملات در این بازار پرده برداشت. آمار های منتشر شده حاکی از آن است که اختلاف قیمت ارزان ترین و گران ترین واحد های مسکونی در تهران ۱۸ میلیون و ۱۱۵ هزار تومان بوده است.

بر اساس آمار های رسمی منتشر شده، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی در فروردین ماه سال جاری در منطقه یک تهران، ۱۱ میلیون و ۷۷۳ هزار تومان بوده است، درحالی که این رقم در ماه بعد یعنی در اردیبهشت ماه سال جاری به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تغییر یافته است. رشد قیمت مسکن تنها محدود به همین ماه نبوده و در ماه های بعد نیز رشد قیمت مسکن کاملا مشهود و واضح مشاهده شده است. شد قیمت ها تا جایی ادامه داشته که میانگین قیمت مسکن در شهریور ماه سال جاری ۱۷ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان گزارش شده است.

در فصل پاییز نیز شاهد رشد قیمت مسکن بودیم و میانگین قیمت ثبت شده به ازای هر متر مربع واحد مسکونی در آذر ماه سال جاری، ۲۲ میلیون و ۲۵۵ هزار تومان برآورد شده است. این ارقام نشان می دهند قیمت مسکن در پاییز در مقایسه با فصل بهار رشد ۸۹ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمار هایی که وزارت راه و شهرسازی ارائه نموده، در منطقه ۱۸ به عنوان ارزان ترین منطقه تهران، قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در اولین ماه از بهار امسال ۲ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان بوده است.

رشد قیمت مسکن در بهار و تابستان امسال با شیب اندک همراه بوده و نهایتا در شهریور ماه به ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان رسید.

رشد قیمت مسکن در ماه های فصل پاییز در این منطقه از تهران مشهود بوده به طوری که قیمت مسکن در منطقه ۱۸ تهران در مهرماه سال جاری ۳ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان گزارش شده است. این رقم در آبان ماه به ۴ میلیون و ۷۹ هزار تومان تغییر یافته و در ماه آذر، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان برآورد شده است که از رشدی ۵۴٫۴ درصدی در مقایسه با فروردین ماه سال جاری خبر می دهد.

مقایسه نرخ قیمت مسکن در گران ترین و ارزان ترین مناطق تهران، نشان می دهد اختلاف قیمت مسکن در این دو منطقه ۱۸ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان بوده است به طوری که با این مبلغ می توان واحدی به اندازه ۴٫۴ متر مربع در منطقه ۱۸ تهران خریداری و تهیه نمود.

  • منبع خبر : مشرق نیوز