بر اساس آن چه شورای پول و اعتبار به عنوان تازه ترین تصمیماتش منتشر نموده است، همزمان با آغاز بهمن ماه سال جاری، بانک ها نمی توانند برای سپرده های کوتاه مدت، سود روزشمار دریافت کنند.

به واسطه اجرای این راهکار جدید، نرخ سود وام های بانکی نرخ نزولی را در پیش خواهند گرفت و این عامل موجب می شود بانک ها به شیوه ای مؤثر تر بتوانند اهدافشان را پیش ببرند و به خواسته هایشان برسند. با اجرایی شدن این سیاست، چنانچه سرمایه گذاران، بازاری همچون بازار سکه، ارز، مسکن و… را پرسود بیابند آن گاه می توانند سرمایه هایشان را به سمت این بازار سوق داده و به سرمایه گذاری در آن حوزه بپردازند.

راهکاری که شورای پول و اعتبار اخیرا در پیش گرفته نتایج ارزشمندی را برای سود بانک ها و اقتصاد کشور فراهم خواهد ساخت. به واسطه این امر، افت ریسک نقدینگی در شبکه های بانکی کاهش می یابد، هزینه های بانکی نیز کم می شود، با این حال از جمله معایب این طرح می توان به عدم جذاب بودنش برای سرمایه گذاران اشاره کرد به طوری که سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در دیگر بازار های موازی و رقیب ترغیب می سازد.

بازار مسکن که به عنوان یکی از رقیبان بازار پول به حساب می آید با وجود این راهکار جدید چگونه خواهد بود؟ آیا شرایط مناسب تری را تجربه خواهد کرد؟ سال ها تجربه نشان می دهد تصمیمات اتخاذ شده در حوزه مسکن می تواند اثر شایانی بر وضعیت مسکن و این بازار بگذارد. سال پیش، زمانی که سود های بانکی روند نزولی در پیش گرفتند آنگاه، بازار رهن و اجاره مسکن نیز تغییرات را تجربه کردند، به طوری که مالکان درصدد برآمدند پول پیش اجاره را کم کرده و نرخی که به عنوان اجاره بها دریافت می کنند را افزایش دهند. این امر سبب شد مستأجران لای منگنه قرار بگیرند و شرایط بدتری را شاهد باشند.

به گفته کارشناسان اقتصادی مسکن، در پیش گرفتن راهکار جدید شورای پول و اعتبار کشور می تواند با ایجاد سه مسیر مختلف برای سرمایه گذاران کوتاه مدت در کشور همراه باشد. در گروه نخست، سرمایه گذارانی قرار دارند که شرایط را هماهنگونه که هست می پذیرند و کماکان سپرده گذاری های خود را در مدت های کوتاه در بانک ها انجام می دهند. در این میان گروه دوم به دنبال سود های بیشتری هستند از این رو عموما سپرده گذاری را در طولانی مدت و برای برهه های زمانی بیشتر انجام می دهند. در گروه سوم افرادی قرار دارند که بیشتر مایل به سرمایه گذاری در بازار های موازی، اعم از سکه، طلا، مسکن و غیره می باشد.

بر اساس آنچه کارشناسان حوزه مسکن عنوان می کنند، شرایط مسکن وابسته به فعالیت هایی است که گروه سوم بدان اتکا می ورزند. از این رو بهترین کار این است که وضعیت بازار های مختلف را سنجید و برآورد کرد که متقاضیان به چه بازاری بیشتر روی خوش نشان می دهند. گفتنی است در شرایط کنونی، با توجه به ارزان شدن نرخ قیمت ها در بازار هایی چون سکه و ارز، این بازار ها جذابیتشان را عموما از دست می دهند و شمار آن هایی که مایل به انجام کار هستند معمولا اندک است. به واسطه ارزان شدن ارز و سکه، گرایش به مسکن افزایش می یابد.

لازم به توضیح است که حتی بازار هایی که آن ها را به عنوان رقیب معرفی می کنند نیز خود با رقابت های تنگاتنگی مواجه هستند. سرمایه گذارانی که سپرده گذاری در بانک ها را دوست دارند عملا تلاش می کنند خود را به عنوان بهترین معرفی کنند و این لقب را از آن خویش سازند.

همزمان با آغاز سال جاری، رشد قیمت ارز با سرعت بیشتری افزایش یافت و بسیاری از افراد بازار سکه و ارز را به عنوان بهترین بازار موجود شناسایی کردند و پول های خود را روانه این بازار ساختند تا نتیجه ای بهتر رقم بزنند. با این حال رفته رفته مردم تمایلشان را از دست دادند و به رغم گذشته که سرمایه گذاری در این بخش ها از سپرده کردن پول در بانک با سود ثابت بهتر به نظر می رسید، این روز ها ورق برگشته و بسیاری از افراد سرمایه گذاری های این چنینی در بازار سکه و ارز را بهترین شیوه موجود نمی دانند، به عبارتی تب و تاب این بازار در مقایسه با گذشته افت چشمگیری داشته است.

آمار های مربوط به وضعیت مسکن طی ماه های اخیر حاکی از آن است که مسکن رشد  قابل توجهی را متوجه شده است به گونه ای که در یک بازه هشت ماهه از فروردین ماه تا آبان ماه سال جاری، رشد قیمت ها ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش داشته است. قیمت مساکن از اوایل شهریورماه روندی کاهشی را تجربه کرده و این طور که برخی عنوان می کنند امکان گران تر شدن بیش از این در زمینه مسکن وجود ندارد.

این روز ها متوسط قیمت مسکن به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می رسد، این رشد قیمت ها سبب شده حتی سوادگران هم از بازار مسکن خود را عقب بکشند و حاضر نباشند در این عرصه به فعالیت بپردازند.

به گفته سرمایه گذاران، بازار مسکن هم میزبان خوبی برای دفاع نخواهد بود.

بنابراین این طور برآورد می شود که از کل سپرده های کوتاه مدتی که در اختیار نظام های بانکی قرار گرفته، شاید سهم بانک بسیار ناچیز باشد. با این حال آمار ها حاکی از آن است که تعداد افراد فعال در بازار اول و دوم بیشتر است به این خاطر که در این دو بازار فرصت ها و دیگر موارد به صورت قابل درک و ساده ارائه می شود. در گروه اول و دوم متقاضیانی وجود دارند که مایلند یا پول اندک خود را سپرده گذاری کند و یا به سرمایه گذاری های بلند مدت بپردازند.

این اقدام بر بازار اجاره اثر ندارد

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که با طرح جدید شورای پول و اعتبار موافق است اذعان نمود: به واسطه این اقدام بازار مسکن شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد. ایشان درباره تأثیر تصمیم شورای پول و اعتبار بر بازار مسکن این طور گفت: به رغم این که چنین طرحی می تواند بازار معامله مسکن را با تغییراتی همراه سازد با این حال احتمال اثر آن بر بازار اجاره واقعا مبهم است.

ایشان ضمن اشاره به این که افزایش سود تسهیلات بانکی افزایش اجاره بها را به همراه خواهد داشت تصریح کرد: با این حال در این حالت با چنین مشکلی مواجه نخواهیم بود چرا که تعداد آنان که مایل به خروج حساب های خود از بازار مسکن هستند و کماکان راغبند اجاره بها را افزایش دهند کم است وشمارشان در حدی نیست که بازار مسکن را تحت تأثیر قرار دهند.

وی افزود: هرچه تلاش های بیشتری برای کم کردن سود های بانکی صورت بگیرد آنگاه سرمایه گذاری پررنگ تر و مهم تر می شود، از این رو بهترین کار در حال حاضر تجدید نظر در خصوص سیاست های بانکی است. به گفته این مقام مسئول منابع مورد استفاده در سپرده های کوتاه مدت عموما حجم زیادی ندارند، بنابراین چنانچه آن ها را از بازار خارج کنیم باز هم اتفاق خاصی نخواهد افتاد و شاهد شرایط ویژه ای نخواهیم بود. به علاه چنین سرمایه هایی نمی توانند به صورت جدی در بازار مسکن به ایفای نقش بپردازند و حضور داشته باشند،  چرا که رشد قیمت مسکن بسیار بالا بوده و میانگین قیمت مسکن در پایتخت  فراتر از ۱۰میلیون تومان برآورد شده است. چنین سرمایه هایی که چنان زیاد نیستند شانس زیادی برای اثرگذاری بر بازار مسکن نخواهند داشت.

ایشان در ادامه از بازار های موازی چون سکه و ارز سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: به واسطه سرمایه های کم هم می شود وارد این بازار شد و پول را وارد کرد، و به واسطه خارج کردن آن ها از بانک باز هم می توان روی آن ها به عنوان راهی برای سرمایه گذاری حساب باز کرد.

  • منبع خبر : شهرخبر