ابراهیم جمالی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک همدان، ضمن اشاره به این که رونق بازار مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است اذعان نمود: بازار مسکن در حال حاضر در یک خواب زمستانی قرار دارد.

جمالی با تأکید بر این که معاملات مسکن روندی کاهشی را تجربه کرده و از حجم معاملات مسکن به میزان قابل توجهی کم شده است اذعان نمود: به رغم این که افراد زیادی خواهان خرید مسکن هستند با این وجود عده کمی راغب به فروش هستند و عموما عرضه کنندگان از فروش املاک خود امتناع می ورزند. به گفته ابراهیمی کمتر کسی راضی می شود خانه اش را به فروش برسانند چرا که بر این باورند می توانند در آینده با قیمت های بیشتری فروش مسکن را انجام دهند. به گفته این مقام مسئول فروشنده همواره ترس از فروش ملک و عدم توانایی برای خرید واحدی جدید دارد.

ایشان در ادامه از رابطه ارز و مسکن سخن به میان آوردند و این طور گفتند: ارز و مسکن رابطه محکمی با هم دارند و با نوسان قیمت ارز، بی تردید نرخ مسکن نیز دستخوش تغییر می شود و نوسان را تجربه می کند. وی با اشاره به این که بازار مسکن به جولانگاه دلالان و سوداگران بدل شده است، اظهار داشت: چنانچه فعالیت این دست از متقاضیان کاهش یابد آنگاه می توان انتظار داشت با ارزان شدن ارز، قیمت مسکن هم کاهش را تجربه کند و روندی نزولی را شاهد باشد.

وی بار دیگر حضور پررنگ سفته بازان و دلالان در بازار مسکن را یادآور شد و اذعان نمود: اگر رشد قیمت مسکن به خاطر افزایش هزینه ارز بوده است بنابراین منطقی است که با ارزان شدن دلار، مسکن هم کاهش قیمت را تجربه کرده و شاهد باشد.

وی با اشاره به این که در دو ماه اخیر، بازار مسکن رکود را تجربه کرده، افزود: به واسطه این رکود در این بازه زمانی، رشد قیمت ها اتفاق نیفتاده است. به گفته این مقام مسئول در آبان ماه سال جاری، حجم معاملات صورت گرفته در همدان ۶۸۲ مورد بوده که این رقم در ماه آذر به ۷۴۰ مورد تغییر پیدا کرده است، هرچند قیمت ها متعادل بوده اند و ثبات چندانی را تجربه نکرده اند.

ایشان با تأکید بر این که قیمت مسکن در این بازه زمانی متعادل و ثابت مانده تصریح کرد: هرچند ارقام ارائه شده افزایش معاملات را نشان می دهد اما قیمت مسکن در همه مناطق یکسان و بدون تغییر بوده است.

  • منبع خبر : تی نیوز