آخرین آمار های منتشر شده در خصوص وضعیت مسکن در آذر ماه سال جاری، نشان می دهد حجم معاملات مسکن در سومین ماه پاییز با کاهش ۴۷ درصدی همراه بوده، ضمن این که تعداد مبایعنامه ها افت ۶۴ درصدی را شاهد بوده است. به گفته کارشناسان حوزه مسکن، رونق در این بازار بسیار کمرنگ شده و رکود بر آن سایه انداخته است.

همزمان با رشد قیمت در بازار ارز، بسیاری از بازار ها رشد قیمت را تجربه کردند و در گرداب گرانی گیر افتادند. بازار مسکن نیز از این قافله عقب نماند و درست زمانی که پیش بینی می شد رونق مطلوبی در این بازار مشهود گردد، رشد قیمت مسکن همه نگاه ها را متوجه ساخت و این بازار وارد گرانی و ریزش حجم معاملات گردید. رشد قیمت در بازار مسکن به نیمه های سال گذشته بر می گردد، تا ماه های ابتدایی سال جاری شاهد رشد قیمت بودیم و پس از آن این رشد متوقف گردید. همزمان با رشد قیمت ها، متقاضیان قدرت خرید خود را از دست دادند و تقاضا برای خرید مسکن به میزان قابل توجهی افت را تجربه کرد تا جایی که بانک مرکزی به فکر راه چاره افتاد و پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن را در دست بررسی قرار داد.

حسام عقبایی ضمن اشاره به این که بازار مسکن در شرایط بحرانی قرار دارد اذعان نمود: این بازار همچون گذشته در یک رکود تورمی به سر می برد و همزمان با افت معاملات، قسمت مسکن نیز روند رو به رشدی را تجربه می نماید. بر اساس آمار های رسمی منتشر شده از سوی دستگاه های کشور، در تیرماه سال جاری، حجم معاملات مسکن با ۲۵ درصد افت همراه بوده است این درحالی است که رقم مزبور در دو ماه مرداد و شهریور به ترتیب به ۳۶ و ۴۵ درصد تغییر یافته است. لازم به توضیح می باشد که میزان کاهش حجم معاملات مسکن در مهرماه ماه سال جاری ۴۰ درصد اعلام شده است. میزان معاملات در آبان ماه و آذر هم با روند کاهشی همراه بوده و افت را تجربه کرده است.

ایشان در پاسخ به این که چرا قیمت مسکن این چنین افزایش یافت و رشد کرد گفتند: با اوج گفتن قیمت مسکن، حجم معاملات به میزان قابل توجهی  کاهش را تجربه کرد و این عامل سبب شد بسیاری از متقاضیان بازار مسکن را ترک کنند که به واسطه این امر رکود در بازار مسکن مشهودتر خود را نشان داد. به گفته عقبایی کاهش معاملات و رشد همزمان قیمت ها نتیجه ای جز رکود تورمی به همراه نداشته که سبب شده عده زیادی با این بازار به کلی فاصله بگیرند. عوامل متفاوتی به گرانی مسکن دامن زدند که از جمله آن ها می توان به رشد ۶۰ تا ۹۰ درصدی قیمت مسکن اشاره کرد ضمن این که قیمت مصالح ساختمانی نیز با رشد همراه شد و دستمزد کارگران نیز افزایش یافت.

به رغم این که یک ماه و نیم از کاهش قیمت ارز می گذرد، با این حال کماکان بسیاری از بازار ها افت قیمت را تجربه نکرده اند که از جمله آن ها می توان به بازار مسکن اشاره کرد. به واقع در بازار مسکن نه تنها کاهش قسمت مشاهده نشده است بلکه برخی گزارشات رشد قیمت در این بازار را تأیید می کنند.

این اتفاق در شرایطی به واقعیت پیوسته که عده ای عنوان می کنند با گران شدن ارز، مسکن گران شد پس به واسطه ارزان شدن ارز، مسکن هم باید با افت قیمت همراه شود.

به رغم نقطه نظرات این افراد، قیمت مسکن در دو ماه اخیر باز هم با رشد قیمت همراه بوده و گران تر شده است.

مصطفی قلی خسروی به عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که رکود در بازار مسکن وجود ندارد و آن چه در حال حاضر مشاهده می کنیم تنها کساد در این بازار است، گفت: کاهش حجم معاملات در نخستین روز های دی ماه ۱ درصد اعلام شده است ضمن این که مبایعنامه ها با افت ۱۳ درصدی همراه بوده اند و ریزش اجاره نامه ها نیز ۱۴ درصد اعلام شده است. به گفته قلی خسروی این ارقام نشان می دهد بازار مسکن راکد نیست بلکه کساد است.

این مقام مسئول افزود: میزان کاهش حجم خرید و فروش مسکن در تهران ۲۱ درصد بوده است ضمن این که مبایعنامه ها و اجاره نامه ها به ترتیب افت ۲۶ درصدی و ۱۶ درصدی را تجربه کرده اند. امید است با راهکار هایی که دولت در پیش می گیرد رونق به این بازار بازگردد.

  • منبع خبر : افکار نیوز