بررسی وضعیت مسکن نشان می دهد خرید و فروش مسکن کاهش چشمگیری را تجربه کرده است ضمن این که در زمستان عموما بازار اجاره کم رونق می شود و جابه جایی با روندی کاهشی همراه می گردد. با این حال آمار ها نشان می دهد در آذر ماه سال جاری، اجاره بها با رشد ۱٫۲ درصدی در مقایسه با آبان امسال همراه بوده است و به نسبت آذر سال گذشته، رشد ۱۶٫۲ درصدی را تجربه کرده است.

بر اساس آمار های رسمی منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، اجاره بها نه تنها در تهران بلکه در دیگر شهرستان ها نیز روندی صعودی را تجربه کرده است و نرخ اجاره در تهران و شهرستان ها به ترتیب شاهد رشد ۱۹٫۲ درصدی و ۱۶٫۲ درصدی به نسبت آذرماه سال گذشته بوده است.

بررسی وضعیت بازار مسکن در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، حاکی از آن است که تعداد واحد های معامله شده در این بازه زمانی، ۹۷٫۹ هزار واحد بوده است که در مقایسه با این برهه زمانی در سال گذشته کاهش ۲۵٫۶ درصدی را نشان می دهد.

در این بازه ۹ ماهه، قیمت هر متر واحد مسکونی معادل ۷ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان بوده که از رشدی ۶۳٫۹ درصد حکایت دارد.

وضعیت فروش مسکن به تفکیک قیمت نشان می دهد واحد هایی با قیمت ۵ تا ۶ میلیون تومان به ازای هر متر مربع، بیشترین سهم را از کل معاملات مسکن به خود اختصاص داده اند به طوری که سهم آن ها ۹٫۸ درصد اعلام شده است. واحد هایی با میانگین قیمت ۶ تا ۷ میلیون تومان به ازای هر متر مربع مساحت، با سهم ۹٫۰ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته و واحد هایی که قیمت اعلام شده به ازای هر متر مربع از آن ها ۴ تا ۵ میلیون تومان بوده است با سهم ۸٫۹ درصدی همراه بوده اند.

حجم واحد هایی که با قیمتی کمتر از متوسط قیمت اعلام شده برای واحد های تهران به فروش رسیده اند ۵۶٫۷ درصد برآورد شده است.

بر اساس مساحت نیز واحد های معامله شده را مورد بررسی قرار داده اند. بر این اساس، واحد هایی با مساحت ۵۰ تا ۶۰ متر مربع، بیشترین سهم را در کل معاملات انجام شده در آذر ماه داشته اند به گونه ای که سهم آن ها ۱۴٫۸ درصد برآورد شده است.

بانک مرکزی به تفکیک ارزش هر واحد مسکونی نیز گزارشی از بازار مسکن ارائه نموده که بر اساس این گزارش، واحد هایی که ارزش ثبت شده برای آن ها از ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان بوده، با سهم ۱۷٫۲ درصدی بیشترین نقش را در معاملات مسکن در آذر ماه امسال داشته اند.

ثبت اجاره بهای مسکن، که مسئله حل شده ای در جهان است، گویا در ایران بلاتکلیف است و راهکاری برای آن اندیشیده نشده است.

  • منبع خبر : تی نیوز