بر اساس گزارش های ارائه شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آذر ماه در تهران ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است.

به رغم این که رشد قیمت مسکن در آذرماه سال جاری نیز به چشم می خورد با این حال آنچه نگاه ها را متوجه خود می سازد شیب کم رشد قیمت مسکن است به عبارتی قیمت مسکن در آذر ماه با رشد اندکی همراه بوده است به طوری که عنوان می کنند رشد قیمت در آذرماه از آن چه در ۹ ماه اخیر به چشم خورده کمتر گزارش شده است. افزایش قیمت مسکن به ازای هر متر مربع، در آذر ماه امسال به نسبت ماه آبان، ۴٫۸ درصد اعلام شده است. به گفته کارشناسان حوزه مسکن، کاهش رشد ماهانه قیمت مسکن حاکی از آن است که متقاضیان ظرفیت پذیرش رشد بیش از این قیمت را ندارند. این کارشناسان ادعا می کنند مسکن بیش از این گران نخواهد شد و این بازار قابلیت رشد بیشتر قیمت ها را ندارد. بررسی دقیق تر بازار مسکن نشان می دهد متقاضیان طی ماه های اخیر قدرت خرید خود را به میزان زیادی از دست داده اند و از خرید مسکن صرف نظر کرده اند، این امر سبب می شود گفته کارشناسان مسکن را بپذیریم و آن را تأیید کنیم. مشاهده آمار هایی که میزان خرید و فروش مسکن در ماه های گذشته را نشان می دهد حاکی از آن است که حجم معاملات به حداقل مقدار یعنی ۵ هزار و ۸۹۶ واحد رسیده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که بازار مسکن در سه ماه زمستان امسال، دوره جدیدی از رکود را تجربه می کند و وارد فاز تازه ای می شود. به گفته این کارشناسان، چنانچه قیمت ارز و دیگر بازار های موازی تغییرات فاحشی را تجربه نکند، آن گاه مسکن نیز وضعیت ثابتی را تجربه خواهد نمود و از نوسانات و التهابات مکرر به دور خواهد بود. مشاوران املاک بر این باورند که کماکان خانه اولی ها به عنوان متقاضیان مسکن در این بازار حضور دارند به طوری که بیشتر خریداران مسکن در حال حاضر خانه اولی هایی هستند که از وام مسکن صندوق پس انداز یکم بهره مند شده اند. آخرین قیمت مسکن نشان می دهد واحد ها با سقف قیمت یک میلیارد تومان در حال عرضه و فروش می باشند.

  • منبع خبر : تی نیوز