آخرین بررسی وضعیت مسکن و بازار اجاره در مناطق ۲۲ گانه تهران نشان می دهد، این روز ها تقاضا برای اجاره مسکن در کمترین حد ممکن قرار دارد. برخی عنوان می کنند آنچه سبب شده تقاضا برای اجاره این چنین اندک باشد، ورود به سردترین فصل سال است. همزمان با آغاز دی ماه، سردترین ماه سال، بازار اجاره نیز به خواب زمستانی رفته و کاهش شدید حجم معاملات را تجربه می کند. استارت زمستان، با افت شدید اجاره مسکن همگام شده و متقاضیان اجاره مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافته اند.

در روز های نخستین دی ماه، نه تنها درخواست اجاره کاهش یافته بلکه حتی فایل هایی که از سوی موجران برای تقاضا ارائه شده است نیز روند کاهشی را پشت سر گذاشته و با افت همراه بوده است. با این حال باز هم هستند کسانی که ناگزیر به جابه جایی هستند و یا افرادی که به دلیل مواجهه با کسری بودجه حین خرید مسکن، ناچارند ملک خریداری شده را برای مدتی به صورت رهن کامل در اختیار مستأجر قرار دهند و از این طریق مبلغ مورد نظر را تأمین نمایند. این افراد بیشترین سهم را در عرضه کنندگان فایل در ماه جاری دارند. کاهش مستأجران در روز های آغازین فصل زمستان سبب شده، موجران نیز با مستأجران راه بیایند و در قیمت گذاری و نحوه پرداخت اجاره بها، نقطه نظرات مستأجران را مدنظر قرار دهند. از این رو در میان اجاره نامه های تنظیم شده، مورد هایی به چشم می خورند که با نرخ اجاره کمتر از حد انتظار، تنظیم و امضا شده اند.

قیمت گذاری بر واحد های اجاره ای تابع قاعده و قانون مشخصی نیست و بسته به موقعیت ملک، از محله و منطقه قرارگیری تا تعداد واحد ها، متراژ و تجهیزاتی چون آسانسور، انباری و… متفاوت خواهد بود با این حال، شروع زمستان و کاهش تقاضا برای اجاره سبب شده نرخ های اعلام شده از سوی موجران دستخوش تغییر گردند که به واسطه این امر، امکان اجاره مسکن با قیمت های مناسب تر نیز برای بسیاری از مستأجران وجود خواهد داشت. به گفته برخی کارشناسان به نظر می رسد در روز های آتی حجم معاملات کمتر و شرایط اجاره با قیمت بهتر مهیاتر شود.

  • منبع خبر : اقتصاد نیوز