بانک مرکزی باز هم با فرارسیدن دی، وضعیت بازار مسکن در آذر ماه را منتشر کرد. بر اساس گزارش ارائه شده از سوی بانک مرکزی، حجم معاملات مسکن در آذر ماه امسال، به رقم ۶ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی رسیده است که از کاهشی ۰٫۶ درصدی و ۶۱٫۷ درصدی در مقایسه با آبان ماه امسال و آذر ماه سال گذشته حکایت دارد.

متوسط قیمت اعلام شده برای فروش هر متر واحد مسکونی در آذر ماه سال جاری در تهران ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده است که از رشدی ۴٫۱ درصدی در مقایسه با آبان ماه امسال و جهش ۹۱٫۸ درصدی نسبت به آذر ماه سال گذشته خبر می دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه تهران، قیمت مسکن در منطقه یک تهران، بیشترین رشد را شاهد بوده است به گونه ای که قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در این منطقه از تهران به طور متوسط ۲۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان اعلام شده است. در مقابل منطقه ۱۸ تهران عنوان ارزان ترین منطقه تهران را دریافت کرده و با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع، خرید و فروش می شود. قیمت در این دو منطقه از تهران به ترتیب رشد ۱۰۵ و ۷۵ درصدی را در مقایسه با آذر ماه سال گذشته تجربه کرده است.

حجم معاملات مسکن در آذر ماه

بانک مرکزی میزان فروش واحد های مسکونی تهران را بر اساس عمر بنای آن ها تفکیک نموده است. بر اساس این گزارش، از ۶۸۱۴ واحدی که در آذر ماه در تهران معامله شده، بیشترین معامله مربوط به واحد هایی تا ۵ سال ساخت بوده است به طوری که سهم این واحد ها از کل معاملات انجام شده در تهران، ۴۳٫۴ درصد اعلام شده است. سهم این خانه ها در آذر ماه امسال به نسبت آذر ماه سال گذشته، افت ۵٫۴ درصدی را شاهد بوده، این درحالی است که سهم خانه هایی با ۶ تا ۱۰ سال عمر بنا در مقایسه با آذر ماه سال گذشته افزایش یافته است.

مروری بر تحولات ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷

حجم معاملات انجام شده در ۹ ماه ابتدای سال جاری، بیش از ۹۷ هزار و ۹۰۰ واحد برآورد شده است این رقم در مقایسه با همین برهه زمانی در سال گذشته، کاهش ۲۵٫۶ درصدی را تجربه کرده است. در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، میانگین قیمت هر متر واحد مسکونی ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است که از رشدی ۶۳٫۹ درصدی در مقایسه با همین بازه زمانی در سال گذشته خبر می دهد.

نگاهی به تغییرات بازار اجاره

اجاره بها نیز در آذر ماه امسال با رشد همراه بوده است به طوری که شاخص اجاره بها در تهران و دیگر مناطق شهری در مقایسه با آذر پارسال به ترتیب شاهد رشد ۱۹٫۲ درصدی و ۱۶٫۴ درصدی بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر