هوشنگ عشایری به عنوان معاون وزیر راه و شهرسازی، اظهار داشت: اجرای سیاست ها و برنامه های مربوط به بازآفرینی های شهری، در گرو تمایل سازندگان و تولید کنندگان مسکن به ساخت واحد های مسکونی در محلات مورد هدف بازآفرینی می باشد.

ایشان پس از حضور در اولین دوره آموزشی بازآفرینی شهری پایدار، ضمن اشاره به این که ۱۵ سال پیش، وقوع زلزله خرابی های زیادی به بار آورد و خسارت های عدیدی وارد نمود اذعان داشت: به رغم این که حادثه بم، اتفاقی ناگوار و دلخراش بود که برای همیشه در ذهنمان ثبت گردید با این حال توجه مسئولان و مردم را به مسئله ایمنی جلب کرد و سبب شد مسائل ایمنی را جدی تر بگیریم و آن را در صدر کار هایمان قرار دهیم.

ایشان با اشاره به زلزله خیز بودن ایران اذعان نمودند: بالغ بر ۹۰ درصد ایران بر نوار های زلزله قرار گرفته اند، به طوری که از هر ۴۴ بلای طبیعی که در جهان به ثبت می رسد ۳۳ مورد مربوط به ایران است. ایشان از اعداد و ارقام کمک گرفتند و اظهار داشتند: بیش از ۱۲۰ زلزله با قدرت بالای ۴ ریشتر در ایران در سال جاری اتفاق افتاده است که رقم قابل توجهی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، تمام حوزه های مدیریتی می بایست به این حوزه توجه لازم را مبذول نمایند و تلاششان را به کار بگیرند تا با مدیریت ها و کنترل های صحیح بتوانند مانع از اتفاقات و عواقب بد شوند. پایداری شهری و تاب آوری به گفته این مقام مسئول دو مسئله مهم است که دقت همه افراد و دستگاه ها را می طلبد.

ایشان اشاره کردند: بالغ بر ۳۰ درصد جمعیت در حال حاضر ساکن، بافت های فرسوده کشور هستند و اذعان نمودند: این بدان معنی است که تراکم چنین بافت های ناکارآمدی در مقایسه با دیگر بافتها بیشتر است.

وی جمعیت ساکن در این مناطق را بالغ بر ۲۰ میلیون نفر اعلام کرد و تصریح نمود: چیزی حدود به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن در این بافت ها نیازمند بازسازی و فرآیند نوسازی هستند که باید در کانون توجه قرار گیرند.

وی با تأکید بر ضرورت بازآفرینی در محلات شهری اذعان نمود: این برنامه زیست پذیری را ارتقا می بخشد و کیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می دهد و به همین خاطر است که اجرای این طرح در دستور کار قرار گرفته است.

ایشان بازآفرینی شهری را معادل افزایش پایداری شهری عنوان کردند و گفتند: به واسطه این امر تاب آوری در حوزه های مختلف اعم از اقتصادی، اجتماعی و کالبدی افزایش می یابد.

وی به مفهوم کالبدی در زمینه پایداری شهری اشاره کرد و افزود: در قالب این امر، خدمات زیربنایی، روبنایی و افت بد مسکنی ها در دستور کار قرار می گیرد. از این رو سالانه ساخت ۱۰۰ هزار مسکن در این بافت ها مورد توجه قرار گرفته بلکه بتواند به بخشی از مشکلات موجود خاتمه بخشد.

ایشان در ادامه این طور گفتند: برای این که بتوانیم برنامه های خود را پیش ببریم می بایست به دو روش اتکا ورزیم، نخست انجام خدمات روبنایی و زیربنایی و دوم تهیه برنامه ای برای اقدامات مشترک.

وی از تأکیدات رئیس جمهور و وزارت و راه و شهرسازی پیرامون این امر سخن به میان آوردند و افزودند: پیرو این امر ابلاغیه هایی به استانداران ارائه گردید که بر مبنای آن ها، فرمانداران شهرداران ملزم شده اند انجام امور را به دست بگیرند. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، تأکید کرد هدف ما از این امر بکارگیری سیاست های پایین به بالا در برنامه های بازآفرینی شهری است و مایل نیستم از تهران برای محلات تصمیم گیری کنیم.

وی این طور ادامه داد: تصمیم گیری هایی که در خصوص محلات صورت می گیرد به کمک ستاد های بازآفرینی شهری در استان و شهرستان های مربوطه خواهد بود و این ستاد ها هستند که تصمیمات لازمه را مبذول می نمایند و انجام این امور را عهده دار می شوند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، اظهار داشت: تمام اختیارات به استانداران واگذار شده است و در واقع این استانداران هستند که می توانند محله های مورد نیاز برای بازآفرینی را تشخیص داده و پروژه های لازم را تدوین و مدون سازی نمایند. وی افزود چنین اقداماتی می بایست در قالب اقدامات مشترک جلو برود و همه کنشگران نیاز است به سهم خود در این راستا گام بردارند و تلاش کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری، هر آنچه ستاد های استانی تصویب کنند به مرحله اجرا خواهد رسید. وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: بخش های خصوصی و توسعه گران نقش بسیار پررنگی را در زمین مسکن ایفا می کنند و تصریح کرد: بدین منظور با توسعه گران و شرکت های متخصص وحرفه ای مذاکراتی صورت گرفته و نیاز ها و تقاضا های ما مطرح شده است. وی افزود: تلاش کرده ایم در آئین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری، به چنین مواردی دقت شده و به مرحله اجرا برسند.

وی افزود چنانچه در محلات، اقدامات بازآفرینی شهری اجرایی شود آنگاه به ازای ساخت هر متر مربع، ۳۰۰ هزار تومان هزینه ساخت کاهش خواهد یافت، که این کاهش مربوط به هزینه های غیرساختمانی می باشد.

وی در ادامه این طور گفت: آنچه سبب می شود فعالیت توسعه گران شتاب بگیرد و سریع تر عملی شود، ارائه زمین های دولتی به توسعه گران است. به واسطه این امر می توانند هرچه سریع تر فعالیت خود را شروع کنند و کار هایشان را آغاز نمایند.

وی افزود: تمام گسل ها در محلات بازآفرینی شهری می بایست مورد بررسی و شناسایی قرار گیرند با این هدف که اقدامات بر روی چنین گسل هایی صورت نگیرد و مشکلاتی دامن گیر واحد ها در آینده نشود.

وی افزود: ساخت مسکن در سال ها پیش بر روی بسیاری از مناطقی که مناسب احداث نبوده اند صورت گرفته و چیزی حدود به ۷۰ هزار واحد در نقاط ناامن قرار گرفته اند که می بایست جابه جا شوند.

ایشان از ارائه برنامه هایی برای جابه جا کردن مسکن سخن به میان آوردند و اظهار داشتند: بسته به ساختار اجتماعی و فرهنگ مناطق مختلف می بایست مساکنی که بر روی نقاط نا ایمن قرار گرفته اند را جابه جا کرد. وی ضمن اشاره به این که نمی توان از تهران برای محله های استان ها دیگر اقدام خاصی انجام داد افزود: این امر در دیگر استان ها می بایست توسط ستاد بازآفرینی استان ها صورت گیرد.

  • منبع خبر : شهرخبر