بررسی وضعیت مسکن طی سال های اخیر حاکی از آن است که قیمت هر متر واحد مسکونی در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۶ در مقایسه با همین برهه زمانی در سال ۹۵ تنها ۷٫۴ درصد رشد را تجربه کرده است این درحالی است که این رقم در سال ۹۷ به ۶۲٫۲ درصد رسیده است. بر اساس ارقامی که از سوی بانک مرکزی ارائه شده، در ۹ ماه ابتدایی سال جاری، ۹۷ هزار و ۹۰۰ فقره معامله مسکن به ثبت رسیده است. بر اساس گزارش های منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، این رقم در سال ۹۶، ۱۳۳ هزار و ۹۲۷ فقره بوده است. با استناد بر ارقامی که قید گردید میان ارقام ارائه شده توسط بانک مرکزی و دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، ۳۴ هزار و ۲۷ فقره و یا ۳۵ درصد اختلاف و تفاوت وجود دارد.

گزارشات بانک مرکزی نشان می دهد در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۶ در مقایسه با همین برهه زمانی در سال ۹۵، معاملات مسکن رشد ۱۲٫۶ درصدی را شاهد بوده اما مقایسه حجم معاملات در ۹ ماه ابتدایی سال جاری به نسبت سال گذشته از کاهش ۲۵٫۶ درصدی خبر می دهد.

بر اساس ارقام منتشر شده از سوی دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۷، ۷ میلیون و ۵۶۱ هزار تومان بوده است این درحالی است که این رقم برای سال گذشته ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان گزارش شده است.

مقایسه این دو عدد رشد ۶۲٫۲ درصدی قیمت مسکن را تأیید می کند حال آن که میزان رشد قیمت در ۹ ماه نخست سال ۹۶ در مقایسه با سال ۹۵، تنها ۷٫۴ درصد بوده است. بررسی این ارقام رشد ۸۰ درصدی قیمت مسکن از سال ۹۵ تاکنون را خبر می دهد.

  • منبع خبر : تی نیوز