مروری بر آمار ها و گزارشات منتشر شده نشان می دهد، مسکن دوره جدیدی را تجربه می کند و بازار مسکن در یک رکود تورمی به سر می برد. همزمان با رشد قیمت در بازار مسکن، حجم معاملات روند کاهشی را شاهد است و این عامل موجب شده رکود تورمی بر بازار مسکن سایه افکند.

بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن عنوان می کنند این بازار در رکودی تورمی به سر می برد. به گفته این فعالان، حجم معاملات مسکن به قدری کاهش یافته است که به سختی می توان تحرک و چالاکی را در این بازار شاهد بود ضمن این که قیمت ها روندی صعودی در پیش گرفته اند و مداوم در حال افزایش هستند.

رشد قیمت ها به گونه ای بوده که مرز ۹۰ درصدی را هم رد کرده اند و اخیرا قیمت فروش هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۱۰ میلیون تومان گزارش شده است. رشد قیمت آن هم در بازه ای کوتاه سبب شده وضعیت بازار مسکن را بحرانی خطاب کنند ضمن این که به واسطه این امر، دیگر صنایع وابسته به مسکن هم در آستانه شرایط بدی قرار گرفته اند.

در منطقه ای متوسط از تهران، واحدی با ۴۰ متر مساحت، با قیمت ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد و این نشان می دهد تهیه و تأمین مسکن حتی برای اقشار متوسط جامعه نیز دشوار و سخت شده است.

به گفته یکی از واسطه های ملکی منطقه گلبرگ، منطقه ای، که به عنوان منطقه ای متوسط در تهران شناخته می شود چنان رشد قیمت ها را تجربه کرده که اگر قیمت های امسال و سال گذشته را مقایسه کنیم، این منطقه را به عنوان منطقه ای گران خطاب خواهیم کرد.

این مشاوره ملکی در پاسخ به این سؤال که آیا معامله در بازار مسکن اتفاق می افتد، اذعان نمود: بازار مسکن در حال حاضر بازار خریدار است به طوری که در این بازار آن که حرف اول را می زند بی تردید مشتری است.

وی این طور صحبت هایش را ادامه داد: قیمت های مطرح شده از سوی فروشندگان عموما قیمت های پرتی است به طوری که خرید مسکن با چنین قیمت هایی برای متقاضیان و خریداران واقعا دشوار است.

یزدانی دلیل این کار فروشندگان را ترس از آینده اعلام کرد و افزود: خانه هایی که تا دیروز به ازای هر متر مربع ۳ میلیون تومان به فروش می رفتند این روز ها بالغ بر ۱۰ میلیون تومان ازرش گذاری می شوند که همین امر سبب شده خریداری برای آن ها وجود نداشته باشد.

وی ضمن اشاره به این که تعداد فروشندگان واقعی در بازار کم است اذعان نمود: شمار خریداران واقعی نیز اندک است و به همان میزان که فروشنده واقعی نداریم، خریدار واقعی نیز نداریم.

از دیگر واسطه های ملکی در منطقه سهروردی، در خصوص وضعیت معامله مسکن این طور گفت: حجم معاملات در مناطق میانی شهر واقعا اندک است و می توان ادعا کرد بازار مسکن در این مناطق به معنای واقعی راکد است.

محمدپور این طور ادامه داد: برخی فروشنده ها تنها برای این که مطمئن شوند ملکشان رشد قیمت را تجربه کرده و با قیمت های گران به فروش می رسد قیمت های گران بر روی آن می گذارند تا بررسی کنند خریداری برای این واحد ها وجود دارد یا خیر. وی این طور گفت: طی هفته های اخیر حتی یک واحد هم به فروش نرفته است و آن هایی هم که به بنگاه ها مراجعه می کنند تا واحدی خریداری کرده یا به فروش برسانند عموما به توافق نمی رسند و بنگاه را ترک می کنند.

ایشان از اندک بودن پول نقد در بازار مسکن خبر دادند و اذعان نمودند: این روز ها فروشندگان ۷۰ درصد پولشان را از همان ابتدا طلب می کنند که این امر انجام معامله ها را بسیار دشوار کرده است، وی اظهار داشت: فروشندگان حتی حاضر نیستند ملکشان را به کسی واگذار کنند که دو ماه بعد پولش کامل می شود.

متوسط قیمت فروش هر متر واحد مسکونی در آذر ماه ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده است که در مقایسه با ماه آبان و ماه آذر سال گذشته رشد ۴٫۱ درصد و ۹۱٫۸ درصد را تجربه نموده است.

بیشترین رشد قیمت مسکن در منطقه یک تهران بوده است به طوری که میانگین قیمت مسکن به ازای هر متر مربع در منطقه یک ۲۱ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان گزارش شده است. کمترین قیمت در آذر ماه مربوط به منطقه ۱۸ بوده، قیمت هر متر واحد مسکونی در این منطقه در آذر ماه ۴ میلیون ۲۰۰ هزار تومان برآورد شده است. ارقام مذکور به نسبت آذر ماه سال گذشته به ترتیب شاهد رشد ۱۰۵ و ۷۵ درصدی بوده است.

  • منبع خبر : شهرخبر