در هفته گذشته، قیمت هر برگ اوراق بهادار با تغییر چندانی همراه نبوده است، به طوری که قیمت اعلام شده به ازای معامله هر برگ تسهیلات مسکن، در بازه ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان تعریف شده است. با این حساب زوجین تهرانی برای اخذ ۱۲۰ میلیون تومان وام مسکن به همراه وام جعاله، نیاز است ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول کنار بگذارند.

نرخ اوراق بهادار طی هفته گذشته تغییر چندانی را تجربه نکرده و از ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان متغیر بوده است.

گزارشات مربوط به معاملات فرابورس ایران در آخرین روز هفته گذشته، نشان می دهد وام مسکن آذرماه سال ۹۷ با قیمت ۵۴ هزار و ۵۰۰ تومان خرید و فروش شده و اوراق مربوط به مرداد ماه امسال نیز با قیمتی مشابه به فروش رسیده است.

بررسی قیمت ها نشان می دهد نرخ فروش تسه آبان ماه سال گذشته ۵۳ هزار تومان بوده و در مجموع میانگین قیمت معامله اوراق بهادار از ۵۳ تا ۵۵ هزار تومان متغیر بوده است.

طی روز های اخیر، همزمان با رشد قیمت مسکن و کاهش حجم معاملات در این بازار، تقاضا برای تسه نیز روندی کاهشی را در پیش گرفته است. برخی عنوان می کنند آنچه سبب شده استقبال از وام مسکن از محل اوراق بهادار کاهش یابد، گران شدن مسکن است به عبارتی رشد قیمت مسکن به گونه ای بوده است که بسیاری از افراد معتقدند با کمک گرفتن از اوراق بهادار نمی توان در راستای تهیه مسکن گام برداشت و جهت خرید مسکن اقدام کرد.

با فرض این که میانگین قیمت تسه، ۵۳ هزار تومان باشد می توان ادعا کرد اخذ ۱۰۰ میلیون تومان وام توسط زوجین تهرانی با کنار گذاشتن ۱۰ میلیون تومان و ۶۰۰ هزار تومان و خرید ۲۰۰ برگه تسه محقق خواهد شد. چنانچه این زوجین مایل به تهیه وام جعاله نیز باشند می بایست برای تأمین ۲۰ میلیون تومان وام جعاله، ۴۰ برگه تسه تهیه نمایند و هزینه ای به مبلغ دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان پرداخت کنند. بنابراین زوجین تهرانی جهت دریافت وام ۱۲۰ میلیون تومانی ناگزیر به پرداخت ۱۲ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان می باشند.

زوجینی که ساکن شهر هایی با جمعیت بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر هستند، قادر به دریافت تسهیلات مسکن تا سقف ۸۰ میلیون تومان می باشند. خریداری ۱۶۰ برگه بهادار برای اخذ این مقدار وام ضروری است. لازم به توضیح است که تهیه ۱۶۰ اوراق بهادار به ازای پرداخت ۸ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان محقق خواهد شد. چنانچه زوجین غیرتهرانی راغب به دریافت وام جعاله نیز باشند می بایست علاوه بر هزینه های مذکور، ۴۰ برگه دیگر نیز خریداری کنند که این مهم با پرداخت دو میلیون و ۱۲۰ هزار تومان محقق می گردد. با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم دریافت وام ۱۰۰ میلیون تومانی برای زوجین ساکن در شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ازای کنار گذاشتن ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان عملی خواهد شد.

زوجین مقیم شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر، برای دریافت وام ۶۰ میلیون تومانی مسکن، ناگزیر به پرداخت ۶ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان و تهیه ۱۲۰ برگ بهادار می باشند. اخذ وام جعاله نیز نیازمند پرداخت ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان هزینه می باشد بنابراین زوجین غیر تهرانی و ساکن شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر لازم است برای دریافت وامی به مبلغ ۸۰ میلیون تومان، اعتباری به ارزش ۸ میلیون و ۴۸۰ هزار تومان کنار بگذارند.

امکان دریافت وام برای مجرد ها وجود دارد. بدین منظور مجرد های تهرانی می توانند تا سقف ۶۰ میلیون تومان وام اخذ نمایند این رقم برای مجرد های ساکن شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر به ۵۰ میلیون تومان کاهش می یابد ضمن این که برای مجرد های مقیم در شهر هایی با جمعیت کمتر از ۲۰۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان می باشد. برای دریافت تسهیلات مذکور، هر کدام از متقاضیان می بایست ۱۲۰، ۱۰۰ و ۸۰ برگ بهادار خریداری نمایند.

بنابراین مجرد های ساکن تهران، برای دریافت وام ۶۰ میلیون تومانی، جهت دریافت ۱۲۰ برگ بهادار نیاز است ۶ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان بپردازند، این رقم برای مجرد های ساکن در شهر هایی با جمعیت بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر به ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تقلیل می یابد ضمن این که برای مجرد های مقیم در شهر هایی با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر، به ۴ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان می رسد. لازم به توضیح است که هر کدام از آن ها موفق به دریافت وام جعاله خواهند شد مشروط بر این که مبلغ ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان دیگر نیز کنار بگذارند.

اوراق بهادار از سوی بانک مسکن ارائه می شود. این اوراق را می توان در بازار فرابورس ایران مورد خرید و فروش و معامله قرار داد. ارزش اسمی تعریف شده برای هر کدام از این برگه ها، ۵۰۰ هزار تومان می باشد و مدت زمان اعتبار آن ها، دو دوره شش ماهه گزارش شده است. قیمت اوراق با توجه به این که تا زمان انقضای آن ها چه مدت باقی است، متفاوت خواهد بود. چنانچه اعتبار این اوراق پایان یابد در حالی که دارنده از آن استفاده نکرده است، امکان استفاده از آن وجود نخواهد داشت و مبلغی به خریدار اوراق باز نخواهد گشت.

  • منبع خبر : افکار نیوز