محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، با بیان این که از ابتدای حضورش در این وزارت با افزایش سقف تسهیلات مسکن مخالف بوده است اذعان نمود: تنها با بالا بردن سقف وام مسکن نیست که می توان قدرت خریداران را بالا برد و این راهکار تنها روش پیش رو نخواهد بود.

محمد اسلامی در روز پنجشنبه از مسکن مهر شهر پردیس دیدن کرد. در حاشیه این بازدید، یکی از خبرنگاران خطاب به اسلامی پرسید: شما در روز های نخست با افزایش سقف تسهیلات مسکن مهر موافق بودید و چه عاملی سبب گردید نظرتان را عوض کنید و مخالفت خود را با افزایش سقف وام مسکن مطرح نمایید؟ اسلامی در پاسخ به این سؤال عنوان کرد: از همان ابتدای حضورم در وزارت مسکن، مخالف این امر بودم و صدای ضبط شده ام مؤید همین امر است. وی تأکید کرد هیچگاه پیش از بررسی، در خصوص اقدامی صحبت نخواهم کرد.

این درحالی است که رضایی به عنوان رئیس کمیسوین عمران مجلس، مطرح کرده بود اسلامی خواهان افزایش وام مسکن است و با این امر موافقت خود را اعلام نموده است. این مقام مسئول در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر راه و شهرسازی، اذعان نموده بود: نیاز کشور به مسکن نیازی اساسی است و دولت می بایست با سیاست گذاری های درست و با در پیش گرفتن راهکار های مناسب، تولید مسکن را در صدر اولویت هایش بگذارد. رضایی در ادامه عنوان کرده بود: وزیر راه و شهرسازی خواهان رشد سقف تسهیلات مسکن است و بر اساس میزان رشد قیمت ها، وام مسکن باید افزایش یابد.

تنها با وام مسکن، قدرت خرید متقاضیان بالا نمی رود

اسلامی در پاسخ به این که با بالا رفتن قیمت مسکن، سقف تسهیلات مسکن نیز باید رشد را تجربه کند گفت: پاسخ این سؤال را خود خوب می دانید. وی این طور ادامه داد: با افزایش سقف تسهیلات مسکن، قیمت بیش از پیش بالا می رود و به واسطه این امر نه تنها قدرت خریداران زیادتر نمی شود بلکه توانایی شان را بیش از گذشته از دست می دهند.

اسلامی با تأکید بر این که تولید مسکن راهکاری اساسی است که در مرکز توجه قرار گرفته تصریح کرد: توانمندسازی نیز امری مهم است که به آن توجه خواهیم کرد. به گفته اسلامی ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضای واحد های مسکونی راه گشای مشکلات حال حاضر خواهد بود و از این طریق حتی اقشار ضعیف جامعه هم خواهند توانست برای خرید مسکن اقدام نمایند.

وی در ادامه به بررسی های صورت گرفته اشاره کرد و اظهار نمود: بر این اساس، در برخی از شهر ها به یک تا دو سال زمان نیاز است تا دهک های ۸، ۹ و ۱۰ بتوانند صاحب مسکن شوند و آن ها که در دهک های ۳ تا ۷ قرار دارند، برای تأمین سقف و مسکن نیازمند کمک و مساعدت های دیگران هستند و به تنهایی نمی توانند در این مسیر گام بردارند. اسلامی ادامه داد: افرادی که در دهک های یک و دو قرار دارند مورد حمایت سازمان های حمایتی قرار خواهند گرفت و تنها به این واسطه است که می توانند صاحب مسکن شوند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در حال حاضر بررسی های دقیقی از بازار مسکن در اختیار است اذعان نمود: از این رو برآنیم قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهیم که این امر تنها به واسطه افزایش تسهیلات و وام اتفاق نمی افتد.

ایشان بار دیگر تأکید کردند: توانمندسازی متقاضیان می بایست در دستور کار قرار بگیرد و تصریح نمودند: وام مسکن اقدامی تورم زاست که می تواند رشد قیمت واحد های مسکونی را به همراه داشته باشد از این رو به دنبال طرح های جایگزین هستیم که از جمله آن ها می توان به توزیع کارت اعتباری مصالح ساختمانی برای تولید کنندگان و انبوه سازان اشاره نمود.

چرا اسلامی به پسوند برای مسکن معتقد نیست؟

خبرنگار در ادامه در خصوص این که چرا وزیر راه و شهرسازی به پسوند مسکن (مسکن مهر و مسکن اجتماعی)، اعتقادی ندارد از اسلامی سؤال پرسید و اسلامی این طور پاسخ داد: رسانه ها مهم ترین کانال ارتباطی ما با مردم هستند و در واقع می توان ادعا کرد رسانه همان مردم است. ایشان ادامه داد: مهم ترین وظیفه وزارت راه و شهرسازی ایجاد زمینه مناسب برای خانه دار کردن اقشار متوسط و ضعیف جامعه است. وی افزود: تمام حرف بنده این است که فارغ از این که چه پسوندی را برای مسکن به کار می گیریم، مهم ترین هدف و اصلی ترین اولویتی که به دنبال تحققش هستیم فراهم کردن شرایط لازم برای تأمین مسکن است.

ایشان در ادامه این طور گفتند: مهم ترین کار این است که به بررسی دهک های ساکن در قسمت های مختلف بپردازیم و سپس تولید مسکن را به گونه ای رقم بزنیم که امکان تهیه مسکن برای همه دهک ها وجود داشته باشد.

این مقام مسئول بار دیگر تأکید کرد: درحال حاضر مقدمات لازم برای تولید مسکن را مهیا می سازیم و تصمیم داریم در شهر های جدید، شهر هایی با جمعیت کمتر از ۵۰ هزار نفر و بافت های فرسوده به ترتیب ۲۰۰ هزار واحد، ۱۰۰ هزار واحد و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی ایجاد نماییم. به گفته اسلامی، این ۴۰۰ هزار واحد به همراه ۵۰۰ هزار مسکن مهر می تواند بازار مسکن را با رونق هایی همراه سازد. اسلامی از پایان ساخت این تعداد واحد مسکونی تا انتهای سال ۹۹ خبر داد.

آیا اسلامی با آخوندی مشورت می کند؟

اسلامی پاسخ خبرنگار مبنی بر این که آیا با آخوندی، وزیر سابق راه و شهرسازی برای انجام امور مشورت می کند یا خیر، پاسخ نداد.

در ادامه سؤالی از اسلامی مطرح گردید با این مضمون که: برخی متقاضیان مسکن مهر در پردیس آورده های خود را مدت ها قبل واریز کرده اند و به رغم این که تمایلی به خرید واحد های پرند و هشتگرد ندارند به آن ها گفته شده است در پردیس واحد خالی نیست و بهتر است به انتخاب مساکن مهر در پرند و هشتگرد بپردازند، آیا راهکاری برای این افراد اندیشیده شده است؟

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی این طور پاسخ داد: چنانچه متقاضیان مسکن مهر در پردیس که آورده های خود را پرداخت کرده اند، قبول کنند به شهر های پرند و هشتگرد بروند درواقع این امکان را برای خود محقق ساخته اند که در بازه ای کوتاه تر صاحب خانه شوند با این حال چنانچه تمایلی به این کار ندارند نیاز است از ظرفیت های پردیس بهره مند گردند که این امر در حال حاضر در دست بررسی قرار دارد.

ایشان بار دیگر تأکید کردند: در پردیس هیچ توسعه جدیدی نخواهیم داشت.

وی در ادامه پیرامون واحد های باقی مانده مسکن مهر صحبت کرد و اذعان نمود: پردیس به عنوان یکی از شهر های اقماری تهران شناخته می شود که از ابتدا مقرر شد تنها ۵۰ هزار واحد در آن ساخته شود، این درحالی است که تعداد واحد های احداث شده در این شهر در حال حاضر به ۸۲ هزار نفر می رسد. این مقام مسئول ادامه داد: مشکلات این شهر، همچون اکوسیستم، مشکلات آبی و… سبب رکود احداث مسکن مهر در این شهر گردیده است. وی از پیگیری این مشکلات سخن به میان آورد و تصریح نمود: از همان روز های آغازین ورود به این وزارت، مشکلات را بررسی نمودیم و طی سه هفته اول، سه اقدام را در دست اجرا قرار دادیم. ایشان اظهار داشتند: به عنوان اولین اقدام، مدیریت شرکت عمران این شهر جدید را تقویت نمودیم و ادامه راه را با مدیریتی قوی تر استارت زدیم.

ایشان به عنوان دومین گام حل و فصل مشکلات مربوط به پیمانکاران را مطرح کردند و اذعان نمودند: ساخت ۳۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکن مهر در فاز ۱۱ پردیس که به دست شرکت ترکیه ای کوزو سپرده شده بود و به مدت ۴ سال تعطیل شده بود را مجددا راه اندازی نمودیم.

وی به عنوان گام سوم، از امضای قرارداد ها و تفاهم نامه هایی برای اقداماتی همچون محوطه سازی، ساخت اماکن عمومی، خیابان کشی و.. سخن به میان آوردند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه از تأمین منابع مالی مورد نیاز برای پیشبرد این پروژه سخن به میان آورد و اظهار داشت: ۶ ردیف بودجه برای مسکن مهر در لایحه سال ۹۸ در نظر گرفته شده است که از این طریق منابع مالی مورد نیاز تأمین شده و مورد استفاده قرار می گیرد.

  • منبع خبر : شهرخبر