رئیس مرکز تحقیقات بتن با انتقاد از این که مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی در زمینه بهبود کیفیت بتن مناطق زلزله زده کم کاری کرده است اظهار داشت: به درخواست برخی تولید کنندگان، سازمان ملی استاندارد خواهان حذف تعدادی از سخت گیری های مطرح شده در ارتقای کیفیت بتن است.

مصطفی احمدوند ضمن حضور در همایش زلزله و بتن اظهار داشت: افزایش کیفیت بتن یکی از مهم ترین مواردی است که می بایست در صدر اولویت ها قرار بگیرد و در کانون توجه واقع شود. ایشان با تأکید بر این که در برخی از ساخت و ساز ها، به هنگام ایجاد ساختمان های بتنی، نسبت آّب و سیمان آن طور که باید رعایت نمی شود اظهار کرد: این عامل در زلزله های اخیر زمینه ساز خرابی ها و خسارت های عدید شده و پیامد های اجتماعی، اقتصادی و… خلق کرده است. به گفته این مقام مسئول زمانی که در سازه های بتنی، ترکیبات مناسبی مورد استفاده قرار گیرد و آب و سیمان به همان اندازه استاندار ترکیب شوند آن گاه می توان ادعا کرد کیفیت این سازه ها از نمونه های فلزی واقعا ایده آل تر و بهتر است.

ایشان بار دیگر تأکید کردند: آن چه سبب می شود زلزله ها خرابی به بار بیاورند، ترکیب نامناسب سیمان و آب در سازه های بتنی است. وی نام زلزله کرمانشاه را به میان کشید و تصریح کرد: آنچه سبب شد خسارت های ایجاد شده در زلزله کرمانشاه این چنین باشد، عدم استفاده از شن و ماسه های مرغوب بود به طوری که به سرعت خرد شدند و از بین رفتند.

ایشان ضرورت رعایت قوانین و استاندارد ها را حین بتن سازی گوشزد کردند و افزودند: برخی از ساخت و ساز هایی که در مناطق زلزله کشور در حال انجام است سنخیتی با استاندارد ها ندارد و این امر شرایط را دشوار ساخته است.

رئیس مرکز تحقیقات بتن در ادامه ضمن تأکید بر این که برخی از تولید کنندگان بتن همواره به دنبال دور زدن قانون هستند و مایل به ساخت بتن بر اساس استاندارد ها و قوانین نمی باشند اظهار داشت: سه سال است که قانون های استاندارد سازی بتن در کشور مطرح شده و رعایت آن ضروری قلمداد گشته است این درحالی است که سازمان ملی استاندارد از ما تغییراتی را در این خصوص خواستار شده و حذف برخی سختگیری ها را عنوان نموده است.

احمدوند این طور گفت: سازمان ملی استاندارد خواهان حذف برخی از قوانین استاندارد سازی ساخت بتن شده که گویا پیرو درخواست تولید کنندگان و سازندگان به عمل آمده است. ایشان ادامه دادند: بر اساس درخواست ها، چک لیست هایی که وسایل تولید بتن، وسایل انتقال آن به کارخانه و نهایتا بازرسی ها از نحوه تولید و ساخت بتن کنار می روند.

ایشان ادامه دادند: این اتفاقی امری فاجعه بار و وحشتناک است. احمدوند بار دیگر به زلزله کرمانشاه اشاره کرد و افزود:  ما حاضر بودیم بتن هایی که در حال حاضر در مناطق زلزله زده جهت ساخت مسکن های جدید به کار گرفته می شوند را کاملا مجانی بررسی و ارزیابی کنیم اما مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نپذیرفت و با این کار مخالفت کرد.

وی با تأکید بر این که در زلزله بم، فعالیت های مشابهی صورت گرفته اظهار داشت: مقاله های بین المللی آن موجود است و می توان بدان اتکا ورزید. به گفته احمدوند اقدامات صورت گرفته در راستای افزایش کیفیت بتن ها نقش پررنگی ایفا نموده است.

  • منبع خبر : تسنیم نیوز