با توجه به کمبود هایی که در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد برخی عنوان می کنند رونق در این بازار به شرطی مشاهده خواهد شد که راهکار هایی برای حذف این کمبود ها ارائه شود و سیاست گذاری هایی صورت بگیرد ضمن این که عملکرد وزارت راه و شهرسازی در رونق و یا رکود آینده بازار مسکن نقش مهمی خواهد داشت.

نزدیک به یک سال است که بازار مسکن با مشکلاتی دست به گریبان است و در حال تجربه رکود و نوسان به سر می برد. مشاهده قیمت مسکن نشان می دهد قیمت ها در بیشتر مناطق رشد دو برابری را تجربه کرده اند که برخی عنوان می کنند رشد قیمت ها نتیجه افزایش نرخ ارز می باشد. همزمان با رشد قیمت ارز، شاهد افزایش نرخ مسکن بودیم اما طی روز های اخیر قیمت ارز روندی نزولی را در پیش گرفته است و در حال کاهش است با این حال قیمت مسکن کماکان بالاست و افتی را تجربه نکرده است.

برخی عنوان می کنند قیمت مسکن تا پایان سال جاری ثابت می ماند و کاهشی را شاهد نخواهد بود.

هرچند نقطه نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد و برخی می گویند با توجه به افت قیمت ارز، بازار مسکن نیز به زودی با این کاهش قیمت همگام خواهد شد و افت قیمت ها را متوجه می شود.

با این حال به نظر می رسد بازار مسکن مبهم است و نمی توان با قاطعیت آینده آن را پیش بینی کرد به ویژه از زمانی که با افت قیمت ارز، نرخ مسکن کماکان در اوج مانده و رکود در این بازار همچنان مشهود است.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان قم، اذعان نمود: سرمایه گذاری در بازار مسکن در حال حاضر یک ریسک است و نمی توان در این راستا گام برداشت. وی اذعان نمود: در شرایط فعلی سرمایه گذاری در این بازار به هیچ وجه درست نیست.

برخی بر این باورند که گرانی های مسکن تنها تحت تأثیر اقتصاد کلان و بازار های موازی نیست بلکه مواردی همچون عرضه اندک واحد های مسکونی هم در این زمینه تأثیرگذار بوده است و به رشد قیمت ها دامن زده است.

بنابراین به عقیده برخی ها بازار مسکن نه تنها در ماه های پایانی سال ۹۷ ثبات را تجربه نمی کند بلکه در سال ۹۸ نیز روند رو به بهبودی را شاهد نخواهد بود.

انتظار می رود بازار مسکن به واسطه سیاست گذاری های صحیح وزارت راه و شهرسازی شرایط بهتری را تجربه کند و با راهکار هایی همچون پرداخت تسهیلات مناسب بتواند به شرایط بهتری برسد. بنابراین آن چه سبب می شود در سال آینده شاهد رکود و یا رونق در بازار مسکن باشیم، تصمیمات وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.

  • منبع خبر : تی نیوز