به گفته یکی از کارشناسان حوزه مسکن، رفته رفته رشد قیمت مسکن به صفر می رسد و برای مدتی طولانی، رکود بر بازار مسکن حاکم می شود از این رو خریداران واقعی می توانند وارد عمل شده و به خرید مسکن دست بزنند.

مهدی سلطان محمدی، ضمن اشاره به این که رشد ماهانه ۴ درصدی قیمت مسکن در تهران رقم بالا و تأمل برانگیزی است اظهار داشت: این رقم در سال به چیزی حدود ۱۰۰ درصد می رسد همان طور که در آذر ماه سال جاری در مقایسه با سال گذشته، رشد ۹۲ درصدی قیمت مسکن را شاهد بودیم. با این حال انتظار می رود رشد مسکن در پایان سال جاری به صفر برسد.

به گفته این کارشناس بازار مسکن، رشد ۴ درصدی قیمت مسکن در یک بازه یک ماهه، رقم بالایی است. به گفته این مقام مسئول، بیشترین رشد قیمت در منطقه ۱ تهران اتفاق افتاده است، که میزان رشد در این منطقه ۱۰۵ درصد گزارش شده است. از آن جا که میزان رشد قیمت در منطقه یک از میانگین رشد اعلام شده برای تهران فراتر بوده است، از این رو میانگین قیمت مسکن را در مجموع با رشد همراه ساخته است.

این کارشناس اقتصاد مسکن این طور ادامه داد: اثرات کیفیت در سیستم های قیمت گذاری لحاظ نمی شوند. با توجه به این که در آمار میانگین واحد ها در نظر گرفته می شود از این رو احتمال خطا در آمار نهایی وجود دارد. وی افزود: معتقدم به شرط خروج چنین آثاری، رشد قیمت در ماه گذشته کمتر بوده است.

وی ضمن اشاره به این که در مناطقی که تقاضای واقعی برای مسکن وجود دارد رشد قیمت مسکن با شیب کندتری همراه است اظهار داشت: در مناطق گران قیمت عموما سوداگران حضور فعالی دارند که به واسطه همین امر، افزایش قیمت ها با شیب بیشتری اتفاق می افتد. وی این طور ادامه داد: شاید علت این اتفاق آن باشد، آنان که از گران شدن ارز به خوبی سود بردند یا ایرانی های خارج از کشوری که به واسطه گران شدن قیمت در بازار های سرمایه ای به سود کلانی دست یافتند اکنون به این نتیجه رسیده اند که بهتر است سرمایه خود را وارد بازار مسکن کنند و به خرید ملک دست بزنند از این رو تنها ثروتمندان خواهان خرید مسکن در شرایط فعلی هستند.

با کاهش تقاضا برای مسکن حجم معاملات افت ۶۲ درصدی را در آذر ماه تجربه کرده است به عبارتی با رشد قیمت ها توان خرید متقاضیان به میزان قابل توجهی کاهش یافته است که همین امر ایجاد رکودی طولانی مدت را در بازار مسکن یادآور می شود.

وی در ادامه از طول دوره رکود در بازار مسکن سخن گفت و اذعان نمود: طول این دوره وابسته به فاکتور های متعددی تعیین می شود. ایشان ادامه دادند: به دلیل وجود چسبندگی قیمت ها نمی توان انتظار داشت قیمت مسکن به میزان زیادی کاهش و افت را تجربه کند چرا که فروشندگان حاضر نیستند با قیمت های مناسب تری واحد های خود را عرضه کنند و تنها در صورتی مایل به کاهش قیمت ها خواهند بود که رکودی طولانی در این بازار اتفاق بیفتد. چنانچه رشد قیمت مسکن تا انتهای سال جاری متوقف گردد آنگاه متقاضیان می توانند از این فرصت استفاده کرده و در راستای خرید مسکن گام بردارند.

بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده از سوی بانک مرکزی که وضعیت مسکن در آذر ماه را روایت می کند، تعداد معاملات مسکن در آذر ماه سال جاری، ۶ هزار و ۸۰۰ واحد بوده است که این رقم در مقایسه با آبان ماه امسال و آذر ماه سال گذشته از کاهش ۰٫۶ درصد و ۶۱٫۷ درصد خبر می دهد. در آذر ماه امسال متوسط قیمت فروش واحد ها ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بوده است که رشدی ۴٫۱ درصدی و ۹۱٫۸ درصدی را به نسبت آبان امسال و آذر پارسال تجربه کرده است.

  • منبع خبر : تی نیوز