رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران، ضمن اشاره به این که در ماه های پایانی سال شاهد اتفاق خاصی در بازار مسکن نخواهیم بود از ثبات و به تعادل رسیدن قیمت ها در این بازار خبر داد.

ایشان در خصوص وضعیت بازار مسکن در ماه آذر این طور گفتند: حجم خرید و فروش در آذر ماه سال جاری، بیش از ۴۶ هزار و ۲۰۰ قرارداد بوده است که از کاهش ۲۲ درصدی در مقایسه با آذر ماه سال گذشته خبر می دهد. این رقم به گفته قلی خسروی مربوط به کل کشور می باشد. تعداد اجاره نامه های امضا شده در آذر ماه سال جاری نیز به ۳۸ هزار و ۸۸۲ مورد می رسد که از کاهش ۱۶ درصدی به نسبت آذر سال گذشته حکایت دارد.

ایشان در ادامه آمار مربوط به تهران را روایت کردند و این طور گفتند: تعداد قرارداد های تنظیم شده در تهران برای خرید و فروش مسکن ۸هزار و ۴۰ مورد بوده است، که از کاهش ۶۴ درصدی در مقایسه با آذر ماه سال ۹۶ خبر می دهد. تعداد اجاره نامه های امضا شده در تهران در همین بازه زمانی نیز ۱۱ هزار و ۲۹۱ مورد بوده است که افتی ۲۰ درصدی را یادآور می شود.

وی ضمن اشاره به این که ۱۷۴ شغل مستقیما با بازار مسکن در ارتباط هستند عنوان کرد: با رکود بازار مسکن، بالغ بر ۱۰۰ شغل دیگر وارد مرحله بحران می شوند و با شرایط بدی دست به گریبان می گردند. وی این طور ادامه داد: از این رو باید راهکار هایی اندیشیده شود و برای بهبود این بازار اقداماتی صورت بگیرد.

ایشان از نوسانات فصلی سخن گفتند و اظهار داشتند: عموما با فرارسیدن پاییز و زمستان شاهد کاهش حجم خرید و فروش در بازار مسکن هستیم. این مقام مسئول ادامه داد: از طرفی افزایش تقاضا هایی که به واسطه گران شدن ارز اتفاق افتاد در حال حاضر فروکش کرده است.

وی این طور گفت: همزمان با رشد ارز، عده زیادی سرمایه های خود را راهی بازار مسکن کردند به این امید که بتوانند به سود خوبی برسند اما به واسطه این امر، قیمت مسکن اوج گرفت و دیری نپایید که حجم معاملات کم شد و رکود بر این بازار حاکم گردید.

ایشان در خصوص آینده بازار مسکن این طور گفتند: وضعیت فعلی همچون شرایط ایجاد شده در سال ۹۱ می باشد که پس از التهابات دشوار برای  مدتی گذرا، شرایط آرام گرفت و ثبات تجربه شد. وی افزود: امسال نیز شرایط مشابهی اتفاق خواهد افتاد، تا پایان سال جاری شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود ضمن این که ثبات رفته رفته در این بازار به چشم خواهد خورد.

  • منبع خبر : تی نیوز